چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم و گرم نگه داریم

این مطلب برای افرادی نوشته شده است که به دنبال جلوگیری از سرد شدن رابطه خود هستند و می خواهند بدانند چگونه رابطه سرد شده را گرم کنیم؛ یعنی عشق و حرارت موجود در رابطه عاطفی را افزایش دهند.

فرق نمی کند که رابطه شما یک رابطه زن و شوهری بوده و ازدواج کرده اید یا در دوران آشنایی بوده و به دنبال ازدواج باشید.

به هر حال این مقاله با هدف جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه زن و شوهر، به پرسش چگونه رابطه را گرم نگه داریم پاسخ خواهد داد. زیرا هر نوع رابطه ای اگر تکنیک ها و مدل های حفظ رابطه در آن اجرا نشود طبیعی است که نه تنها سرما بلکه یخبندان را در رابطه خود تجربه کند.

در این مطلب ۵ موضوع را بررسی می کنیم. اول به نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه می پردازیم و سپس با اشاره به ۴ اصل توضیح می دهیم چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم و گرم نگه داریم. این ۴ اصل شامل رهایی از مدل چسبندگی، بازشناسی روش های رفتاری، مدل برجسته سازی رابطه گرم و مدل تمرکز بر دریافت هدف است.

نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه

قبل از پاسخ به این پرسش که چگونه رابطه سرد شده را گرم کنیم پاسخ دهیم باید با نشانه های سرد شدن رابطه آشنا شویم. هرچقدر بیشتر نشانه های زیر را در رابطه عاشقانه خود مشاهده کنید یعنی دمای رابطه شما بیشتر زیر صفر است و هر چه کمتر مشاهده کردید یعنی اوضاع بهتری دارید.

۱)وقتی رابطه سرد می شود عشقتان را کمتر می بینید: یکی دیگر از نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه این است که احساس می کنید همسر یا خواستگار تان وقتی کمتری برای شما می گذارد و تماس های کمتری با شما برقرار می کند.

۲) از بین رفتن اعتماد، رابطه را سرد می کند: یکی دیگر از نشانه های سرد شدن رابطه به خصوص در زن و شوهرها این است که اعتماد از بین می رود برای مثال به ارتباط های یکدیگر مشکوک می شوید.

۳) افزایش درگیری = کاهش دما: نشانه ی بعدی این است که با بهانه های کوچک با یکدیگر دعوا کنید و بیشتر وقت خود را به کشمکش و نزاع بگذارنید. یا برعکس همیشه مطیع و سرسپرده طرف مقابل باشید.

۴) کاهش سطح رضایت از رابطه: اما مهمترین نشانه سرد شدن رابطه عاشقانه این است که احساس کنید از طرف مقابل راضی نیستید، آنطور که می خواهید شما را خوشحال نکرده و انتظارات شما را برآورده نمی کند. چنین نشانه هایی را ممکن است در طرف مقابل نیز مشاهده کنید.

در چنین موقعیتی احساس می کنیدسرمای شدید رابطه تان شما را به یک پایان گریزناپذیر نزدیک می سازد. اما نگران نباشید. اگر زود به فکر بیفتید و اقدامی مثبت در جهت جلوگیری از سرد شدن رابطه انجام دهید قطعا می توانید خود را از باتلاق طلاق عاطفی رها سازید و  مجدد به سمت یک رابطه گرم و عاشقانه حرکت کنید.

در ادامه به نکاتی مهمی اشاره خواهم کرد که در گرم کردن یک رابطه سرد نقش مثبتی دارند.

رهایی از مدل چسبندگی

مدل چسبندگی یکی از الگوهای غلط در روابط زناشویی و عاشقانه است که باعث سرد شدن بیشتر رابطه خواهد شد. قبل از هر اقدامی باید این مدل غلط را کنار گذاشته و بیش از آنکه به طرف مقابل وابسته باشید روی پای خود به ایستید.

فرق نمی کند که شما یک خانم باشید یا یک آقا در هر صورت خودکفا بودن و استقلال می تواند چند رتبه جذابیت شما را افزایش دهد و از سرد شدن طرف مقابل جلوگیری کند. پس همه سعی خود را به کار بگیرید تا از وابستگی افراطی جلوگیری کنید ( نگاه کنید به چگونه وابستگی را از بین ببریم)

وقتی همیشه به دنبال برطرف کردن انتظارات خود باشید یعنی همیشه می خواهید نیازهای خود را برطرف کنید. دیگران برای برطرف کردن نیازهای شما وارد رابطه نمی شوند بلکه خود نیز نیازهایی دارند که باید به آنها اهمیت داده شود.

برای مثال همیشه به دنبال تماس های وی نباشید، هر ساعت به او پیام ارسال نکنید، از او نخواهید هر روز برای گردش شما را بیرون ببرد و به طور کلی همیشه خواهان نباشید.

بازشناسی روش های رفتاری

هیچ روش رفتاری صد در صد منفی و هیچ روش رفتاری صد در صد مثبت نیست. یک روش رفتاری خاص ممکن است در بعضی باعث سرد شدن احساس عاشقانه شود و در بعضی دیگر باعث گرم تر شدن رابطه شود.

به همین دلیل است که بازشناسی روش رفتاری تان اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از سرد شدن رابطه دارد. حتما پس از مطالعه این مطلب خوب فکر کنید و روش های رفتاری خود را بررسی کنید.

به این فکر کنید که کدام یک از رفتارهای شما باعث ایجاد احساس مثبت و خوشحال شدن طرف مقابل تان می شود ( اگر مدت ها است دیگر احساس مثبت و خوشحالی را در وی مشاهده نکردید به اوایل رابطه فکر کنید).

همچنین به این فکر کنید که در چه موقعیت هایی و با چه رفتارهایی باعث آزرده شده یا ایجاد احساس منفی در طرف مقابل خود شده اید.

لیستی از روش های رفتاری خود تهیه کنید و برنامه ای برای اجرای روش های رفتاری مثبت آماده کنید. باید بتوانید این روش ها را پیاده سازه کنید.

مدل برجسته سازی رابطه گرم

هیچ پاسخی بهتر از مدل برجسته سازی رابطه گرم برای این پرسش که چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم وجود ندارد.

سرد شدن رابطه عاشقانه باعث ایجاد یک دیوار تدافعی در طرف مقابل می شود. در چنین شرایطی هر نوع تلاش مستقیم و علنی برای صحبت کردن در مورد رابطه عاشقانه و قانع کردن وی برای گرم شدن رابطه با شکست مواجه خواهد شد.

احساس عشق، بر اساس  منطق و استدلال به وجود نخواهد آمد بلکه از درون شما نشات می گیرد. پس به جای اینکه برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه تان دلیل و استدلال بیاورید، غر بزنید، دعوا کنید یا حتی التماس کنید به دنبال برجسته سازی یک رابطه گرم باشید.

به عبارت دیگر به جای اینکه مستقیم برای گرم شدن رابطه تلاش کنید و اصرار کنید که ” مرا دوست داشته باش”، در عمل گرمای رابطه عاشقانه خود را برجسته کنید و نشان می دهید که رابطه عاشقانه ای دارید.

بازشناسی روش های رفتاری و پیاده سازی مدل های رفتاری مثبت و پرهیز از مدل های رفتاری منفی که در بخش قبل در مورد آن صحبت کردم می تواند نقش قدرتمندی در برجسته سازی رابطه گرم و در نتیجه بهبود رابطه سرد شده بازی کند.

از دیگر مدل های برای جلوگیری از سرد شدن رابطه و برجسته سازی رابطه گرم که روی همه افراد تاثیر مثبت دارد شامل شوخ طبعی، سرحال بودن، پر انرژی بودن، خوشال بودن، خودآرایی و رسیدگی به خود است.

اما برای رسیدن به چنین احساس هایی نیاز به فردی دارید که بتوانید از او احساس مثبت دریافت کنید. در ادامه توضیح خواهم داد که چگونه حتی در یک رابطه سرد نیز می توانید چنین احساس مثبتی را از طرف مقابل دریافت کنید.

مدل تمرکز بر دریافت هدف  

اگر نگران سرد شدن طرف مقابل هستید پس باید بدانید با مدل تمرکز بر دریافت هدف به سادگی می توانیم یک رابطه سرد را گرم کنیم.

فردی را تصور کنید که برای خرید مثلا یک نوشیدنی وارد فروشگاهی بزرگ می شود اما ناگهان متوجه سی دی موسیقی از خواننده ای می شود که به رفتارهای غیر اخلاقی معروف است. سپس آن سی دی را بر می دارد، به سراغ فروشنده می رود و درگیر یک دعوای حسابی می شود.

در نتیجه وقت خود را می گیرد، محیط فروشگاه را به متشنج می کند و روز خود را از بین می برد. آیا بهتر نبود همان اول روی دریافت هدف خود یعنی نوشیدنی متمرکز می شد و سی دی موسیقی را برای فردی دیگر می گذاشت؟.

من در مورد مواردی صحبت نمی کنم که جان فردی در خطر است یا امنیت تان تهدید می شود؛ در این شرایط حتما باید دخالت کرده و مشکل را حل کنید.

اما وقتی موضوع دیدگاه و نقطه نظرات متفاوت است بی جهت خود را درگیر نکنید. چیزی که می خواهید را مشخص کنید، آن را دریافت کنید و از مغازه خارج شوید.

در مورد سایت نوین بینش هم داستان به همین شکل است. به دنبال نکاتی باشید که برای شما مفید است و مطالب تکراری یا غیرمفید را رها کنید. به عبارت دیگر متمرکز شوید روی چیزی که باید دریافت کنید و هدف نهایی شما است.

به صورت خلاصه برای تمرکز بر دریافت هدف اول باید هدف اصلی خود را مشخص کرده و روی آن تمرکز کنید، و سپس آن را بدست آورید ( دریافت).

پس مدل تمرکز بر دریافت هدف یعنی مشخص کردن هدف و تمرکز روی دریافت آن تاحاشیه ها و حواس پرتی ها شما را از اهداف تان دور نکند.

در ادامه توضیح می دهم چگونه می توانید از این مدل جهت جلوگیری از سرد شردن رابطه عاشقانه استفاده کنید.

چگونه با تمرکز بر دریافت هدف رابطه سرد شده را گرم کنیم

در یک رابطه عاطفی هدف اصلی شما چیست؟ دریافت احساس مثبت. پس باید روی دریافت احساس مثبت متمرکز شوید و سپس آن را دریافت کنید.

به عبارت دیگر متمرکز شوید روی ایجاد احساس خوب، مثبت و شاد در خود و سپس آن را از طرف مقابل دریافت کنید.

قرار نیست طرف مقابل را مجبور کنید به شما حس خوب بدهد؛ قرار نیست برای او دستورالعملی تعیین کنید از وظایفی که باید برای خوشحال کردن شما انجام دهد؛ قرار نیست آنطور که شما می خواهید با خانواده خود برخورد کند تا احساس کنید موفق شده اید یک رابطه سرد را گرم کنید.

بگردید و احساس مثبت ( یا همان احساس عشق) را در او پیدا کنید و آن را دریافت کنید. هر چیز دیگر را نیز که با آن مخالف هستید دور بریزید. حداقل فعلا.

به جای اینکه به دنبال حذف یا تغییر ویژگی های منفی باشید سعی کنید بیشتر روی ویژگی های مثبت وی تمرکز کنید و چیزی را دریافت کنید که باعث افزایش احساس رضایت در شما می شود.

این نکته را در گفت و گوهای روزمره خود نیز به خاطر داشته باشید و از تنش در بحث ها و صحبت های تان جلوگیری کنید.

هر چقدر احساس مثبت بیشتر و حس رضایت بیشتری داشته باشید می توانید انرژی مثبت بیشتری به رابطه خود تزریق کنید. این فرایند خود یک مدل از برجسته سازی رابطه گرم است.

زیرا با اینکار بدون ارتباط مستقیم و اشاره به سرد شدن رابطه کاری می کنید که غیر مستقیم گرمای رابطه به ذهن طرف مقابل تلقین می شود.

خلاصه ای از مراحل بهبود رابطه سرد شده

به صورت خلاصه سه مرحله مهم در جلوگیری از سرد شدن رابطه و بهبود آن وجود دارد. مرحله اول رهایی از مدل چسبندگی است. مرحله دوم بازشناسی روش های رفتاری. مرحله سوم مدل برجسته سازی رابطه گرم و مرحله پایانی مدل تمرکز بر دریافت هدف در رابطه است.

در واقع پس از رهایی از مدل چسبندگی با تمرکز روی دریافت احساس عشق از طرف مقابل باعث برجسته سازی رابطه گرم خود می شوید. همچنین با بازشناسی روش های رفتاری خود می توانید راه های بیشتری جهت برجسته سازی رابطه گرم و همچنین دریافت احساس عشق پیدا کنید.

تکنیک های فوق فقط موارد معدودی از تکنیک های من برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاطفی و بهبود رابطه شکست خورده است.

اگر فکر می کنید نیاز دارید تکنیک های بیشتری بیاموزید حتما به شماره زیر پیام ارسال کرده و با تیم نوین بینش در ارتباط باشید.

تمرین ها

آیا شما دچار چسبندگی عاطفی در رابطه خود هستید؟ اگر پاسخ مثبت است چه راهکاری برای جلوگیری از آن دارید؟

روش های رفتاری خود را بازشناسی کنید و مدل های برجسته سازی رابطه گرم تان را تعریف کنید.

چه چیزی در طرف مقابل باعث افزایش احساس رضایت شما از وی و رابطه عاشقانه تان می شود؟ به عبارت دیگر توضیح دهید چگونه می توانید روی دریافت احساس عشق از طرف مقابل متمرکز شوید؟

می توانید پاسخ  های خود را از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره زیر ارسال کنید تا تیم نوین بینش برای یادگیری تکنیک های بیشتر شما را همراهی کند:

۰۹۳۰۶۱۳۵۰۰۸

کارشناس تیم نوین بینش

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد بازگشت به عشق و ازدواج در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به دسته بازگشت به عشق و ازدواج مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهم بیشتر بدانم:

آشتی بعد از جدایی

۴ حرکت ساده برای بازگرداندن عشق از دست رفته

در مقابل تغییر رفتار ناگهانی مردان چه باید کرد

بعد از جدایی چه باید کرد – بایدها و نبایدها بعد از جدایی

تجربیات من در برگرداندن معشوق

ایجاد دلتنگی در مردان بعد از جدایی

ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران

حفظ رابطه عاطفی از راه دور

تست احتمال بازگشت به رابطه 

سیاست رفتاری در مقابل خانواده شوهر

6 پاسخ
  1. اشکان
    اشکان گفته:

    خیلی مطالب‌تون مفید و خوب هستند. بیشتر پست بذارید و اینکه از طریق سایت‌تون وارد کانال تلگرام‌تونم شدم. امیداوارم بیشتر فعالیت کنید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *