۴ مهارت ارتباطی موثر (بر اساس زبان شناسی)

در این مقاله در مورد ارتباط موثر با دیگران، ویژگی های ارتباط موثر، انواع ارتباط موثر، مهارت ارتباط با دیگران و مهارت های ارتباط موثر زناشویی بر اساس زبان شناسی سخن خواهیم گفت. اما قبل از هر چیز باید بدانیم ارتباط موثر به چه معنا است؟

ارتباط موثر با دیگران به معنای انتقال ایده ها، افکار، دانش و اطلاعات به صورتی است که که هدف یا نیاز ما را به بهترین شکل ممکن برطرف کند. به زبان ساده مهارت ارتباط با دیگران چیزی نیست به جز ارائه دیدگاه های ارسال کننده پیام به صورتی که به بهترین شکل ممکن توسط دریافت کننده درک شود.

در ادامه ویژگی و مولفه های زبان شناختی ارتباطی موثر اشاره خواهیم کرد که بر اساس یک علم بسیار جدید شکل گرفته است به نام زبان شناسی.

از سوی دیگر بر اساس زبان شناسی، زبان شامل نشانه هایی قراردادی است که به موجب آن اطلاعات منتقل می شود. به همین دلیل است که وقتی در مورد آموزش مهارت ارتباط موثر با دیگران سخن می گوییم – چه در ارتباط زناشویی چه ارتباط موثر در محیط کار – زبان شناسی در کنار روانشناسی کاربردی بسزایی پیدا می کند.

تقویت مهارت های ارتباطی نه تنها به صورت کلی روابط اجتماعی و ارتباطی ما را تقویت می کند بلکه می تواند در مهارت ارتباط با دیگران، افزایش جذابیت، بهبود رابطه عاطفی، موفقیت در ازدواج، ارتباط موثر با کودک و همچنین ارتباط در محیط کار و حتی مدیر نیز به ما کمک می کند.

با ما همراه باشید تا با ۴ مهارت ارتباط موثر بر اساس زبان شناسی آشنا شوید.

مهارت های ارتباط موثر بین فردی و انواع آن

مهارت های ارتباط موثر که در ایجاد جذابیت بین فردی نیز بسیار تاثیر گذار است، مهمترین و اصلی ترین مهارتی است که به ما یاد می دهد چگونه ارتباطات سودمند و نتیجه بخشی داشته باشیم بخصوص وقتی در مورد مهارت ارتباط موثر زناشویی سخن می گوییم ( نگاه کنید به ۹ تکنیک برای بهتر شدن و بهبود روابط زناشویی).

آموزش مهارت ارتباط موثر چیزی نیست به جز آشنایی و یادگیری زبان و ادبیات منحصر به فرد دیگران هنگام برقراری ارتباط که می تواند هم از طریق واژگان، هم از طریق زبان بدن و حرکات چهره و هم از طریق پیامی و هم از طریق طرح های دیداری منتقل شود.

پس بر همین اساس می توان انواع ارتباط موثر را به چهار دسته  تقسیم کرد:

  • ارتباط کلامی
  • ارتباط غیر کلامی
  • ارتباط پیامی
  • ارتباط تصویری

فرق نمی کند که اطلاعات به صورت کلامی، غیر کلامی، پیامی و یا تصویری ارائه شود مهم این است  که در هر صورت برای تقویت مهارت برقراری ارتباط با دیگران،نفوذ و تاثیرگذاری و همچین مهارت ارتباطی موثر زناشویی باید با نحوه خاصی ارتباطی طرف مقابل یا هر شخصی که با او در ارتباط هستیم آشنا باشیم.

۱ # ارتباط کلامی موثر

زبان هر شخص مثل اثر انگشت وی است. همه انسان ها زبان و نحوه منحصر به فردی در برقراری ارتباط با یکدیگر دارند، هرچند ساختار و نظام زبان یک ملت مشابه و یکسان باشد.

اگر می خواهید روابط اجتماعی بهتری داشته باشید و و ارتباطات قوی ایجاد کنید باید به تکرار های زبان شناختی کلامی طرف مقابل دقت کنید و سپس از آن واژگان، ساختارها یا ارتباطات کلامی در متقاعد کردن یا جذب کردن طرف مقابل استفاده کنید. به عبارت دیگر اول نیاز دارید نسبت به زبان کلامی طرف مقابل شناخت پیدا کنید و سپس آن زبان در ارتباط خود با وی استفاده کنید.

هرچقدر بیشتر خود را با واژگان و عبارات مورد علاقه طرف مقابل هماهنگ و همسان کنید و از واژگان یا عباراتی که برای طرف مقابل ناخوشایند است دوری کنید،  همگامی، اطمینان و احساس مثبت بیشتری بین خود و طرف مقابل ایجاد کرده اید که از مولفه های ارتباط موثر با دیگران است.

شناخت زبان کلامی طرف مقابل که به شما در ارتباط کلامی موثر کمک می کند در متقاعد کردن و نفوذ نیز موثر است زیرا افراد بیشتر تمایل دارند سخن افرادی را بپذیرند که با آن ها احساس راحتی کرده و اطمینان دارند.

شباهت در استفاده از واژگان،عبارت و زبان باعث می شود طرف مقابل ناخودآگاه احساس کند شما را می شناسد و در نتیجه بیشتر به شما اطمینان پیدا کند. پس می توانیم از اطمینان سازی به عنوان یکی از مولفه ها و ویژگی های اصلی ارتباط موثر نام ببریم.

در ادامه به مواردی اشاره می کنم که توجه به آن ها می تواند مهارت ارتباط موثر و برقراری ارتباط خود با دیگران را تقویت کند.

  • نحوه قرار دادن واژگان در کنار یکدیگر و ایجاد عبارت
  • مفاهیمی که برای واژگان خود در نظر دارند،
  • نحوه خاص جمله بندی ها و عبارت سازی های
  • استفاده بیشتر از بعضی واژگان، ضرب المثل ها یا داشتن تکیه کلامی خاصی
  • واژگان ارزشمند که معمولا ریشه در اعتقادات هر فردی دارد

هرچقدر مهارت ارتباط با دیگران بر اساس شناخت های کلامی، بهتر باشد ارتباط کلامی موثر تر و نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری خواهید داشت که بخصوص در مهارت ارتباط موثر زناشویی بسیار اهمیت دارد.

۲) ارتباط موثر غیر کلامی – زبان بدن

دومین مهارت در برقراری ارتباط با دیگران بخصوص در ارتباط زوجین که در آموزش مهارت ارتباط موثر بسیار ضروری است مربوط به ارتباط غیر کلامی است که شامل حرکات چهره و زبان بدن می باشد.

زبان به معنای نشانه هایی است که منجر به انتقال اطلاعات می شود. پس نباید تصور کنید واژگان و کلامی که به کار می برید تنها شیوه برقراری ارتباط است بلکه زبان بدن و حرکات چهره تان نیز حاوی اطلاعات است و از انواع ارتباط موثر به شمار می رود.

حرکات چهره و زبان بدن هر فرد نیز منحصر به فرد است به همین دلیل ارتباط موثر غیر کلامی نیز اهمیت پیدا می کند. توجه به حرکات زبان بدن و چهره می تواند به شما در ایجاد همگامی کمک کند.

همانطورکه در مقاله همگامی در زبان بدن توضیح داده ام، همسان کردن حرکات زبان بدن تان با طرف مقابل می تواند باعث شود به ناخودآگاه طرف مقابل این پیغام ارسال شود که

  • “تو با فردی آشنا شده ای که همچون خودت است و در نتیجه می توانی به او اعتماد کنی”.

از این لحظه به بعد وقتی ارتباط برقرار می کنید بیشتر متوجه حرکات زبان بدن و ژست های دیگران وقتی در حال متقاعد کردن شما هستند می شوید. همچنین وقتی باور خود را با شما در میان می گذارند یا اعتقادی ارزشمند را به اطلاع شما می رسانند متوجه می شوید حالت زبان بدن و یا چهره آنان به چه صورت است.

تشخیص اینگونه ارتباط ها بین زبان غیر کلامی و کلامی به شما کمک می کند متوجه شوید طرف مقابل چه ژست ها یا حرکاتی را مرتبط کرده است با یک حقیقت یا اعتقاد فردی.

وقتی زبان بدن طرف مقابل را وقتی در حالات فوق است متوجه شوید، می توانید از همان حالات زبان بدن وقتی قصد متقاعد کردن یا بیان توقعات خود دارید استفاده کنید. این یکی از مهارت های ارتباطی موثر زناشویی است که می تواند در تقویت ارتباط بین زوج ها بسیار کارآمد باشد.

در ادامه به مواردی اشاره خواهم کرد که وقتی در طرف مقابل مشاهده می کنید باید به زبان بدنش نیز دقت کنید:

  • وقتی قاطعانه چیزی به شما می گوید
  • وقتی در مورد چیزی که می گوید مطمئن است
  • وقتی اعتقادی ارزشمند را با شما در میان می گذارد
  • وقتی از ارزش های خود سخن می گوید

وقتی شما نیز هنگام برقراری ارتباط با دیگران طبق الگوی زبان بدن و حالت چهره شان پیش بروید ( بخصوص وقتی در یکی از شرایط فوق قرار دارد) می توانید تاثیرگذار تر، متقاعد کننده تر و نفوذ گذار تر ارتباط برقرار کنید.

با اینکار زبان بدن یک سیگنال پنهان به ناخودآگاه طرف مقابل ارسال می کند که حاوی این پیغام است: صحبت های طرف مقابل واقعیت دارد و ارزشمند است.

ازسوی دیگر وقتی طرف مقابل در حالات زیر قرار دارد باید به زبان بدن او دقت کنید تا در ارتباطات خود از آن حرکات دوری کنید:

  • وقتی نسبت به صحبت خود تردید دارد
  • وقتی در مورد چیزی سخن می گوید که به آن علاقه ندارد
  • وقتی به چیزهایی اشاره می کند که از نظر بی ارزش است
  • وقتی احساس ناامنی، استرس، ترس یا نگرانی می کند

در این موقعیت های شباهت زبان بدن شما به طرف مقابل باعث می شود وی نسبت به شما احساس تردید، بی علاقگی، ناامنی و بی ارزش بودن پیدا کند ( نگاه کنید به احساس ناامنی در رابطه).

نکته بسیار مهم در مورد شناخت زبان بدن طرف مقابل هنگام ارتباط با دیگران این است که همیشه همه حرکات زبان بدن لزوما مرتبط با صحبت های طرف مقابل نیست برای مثال مواردی از جمله سرمای هوا، گرمای هوا یا درگیری فکر می تواند بر حرکات زبان بدن تاثیر بگذارد و ارتباط بین زبان بدن، حرکات چهره و صحبت هایی که عنوان می شود را از بین ببرد.

همچنین می توانید وقتی خلاف حالات همیشگی خود سخن گفت و یا رفتار کرد متوجه این موضوع بشوید و در نتیجه تشخیص دهید طرف مقابل از سخن خود مطمئن نیست.

البته بعضی افراد ناخودآگاه این فرایند را تشخیص می دهند اما باید بدانند ضمیر ناخودآگاه اگه به درستی آموزش دیده نباشد و یا برنامه ریزی نشده باشد ممکن است تحلیل اشتباه انجام دهد ( نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه).

ارتباط پیامی موثر و تاثیر گذار

یکی دیگر از ویژگی های مهارت ارتباط موثر با دیگران مربوط به ارتباط پیامی است. این ویژگی ارتباط موثر به این پرسش نیز پاسخ می دهد که چگونه در چت جذاب باشیم.  منحصر به فرد در زبان ارتباطی بین فردی، نحوه خاصی برقراری ارتباط پیامی است. شاید درگذشته این نحوه

این تکنیک نه فقط برای افرادی که مرحله آشنایی یا نامزدی هستیند بلکه گاهی زن و شوهر ها نیز پس از ازدواج ممکن است نیاز به چت داشته باشند که می تواند در افزایش جذابیت و همچنین برقراری ارتباط موثر با طرف مقابل به آن ها کمک کند.

ارتباط موثر و جذاب به صورت چت بین همکاران و در فضاها یا موضوع های کاری نیز بسیار کاربرد دارد. نکات مهمی که در ادامه اشاره می کنم از جمله مواردی است که در ارتباط موثر با دیگران به صورت پیامی اهمیت دارد بخصوص اگر به دنبال راههای تسلط بر دیگران هستیم یا بخواهیم بدانیم چگونه تاثیر گذار باشیم.

  • فاصله بین ارسال هر پیام را در نظر بگیرید
  • به تعداد واژگان در هر پیام دقت کنید
  • به واژگان یا عباراتی که بیشتر استفاده می شود توجه کنید
  • استفاده از خط فارسی یا انگلیسی را در ارتباط خود در نظر داشته باشید
  • به استفاده از ایموجی ها و شکلک ها نیز توجه داشته باشید.

همگام شدن و همسانی با ارتباط پیامی نیز به همان اندازه که در ارتباط کلامی و غیر کلامی اهمیت داشت، اهمیت دارد.یعنی در ارتباطات پیامی نیز باید نحوه خاص ارتباط پیامی طرف مقابل را وقتی قاطع سخن می گوید، در حال متقاعد سازی شما است یا ارزش های خود را با شما در میان می گذارد در نظر بگیرید.

سپس در موقعیت های مشابه وقتی می خواهید به طرف مقابل نفوذ کنید یا باوری خاص را در ذهن او شکل دهید، از آن حالت های منحصر به فرد ارتباط پیامی استفاده کنید.

نقش ارتباط های تصویر محور در ایجاد نفوذ و تاثیرگذاری

آخرین مدل زبان شناختی در ارتباط موثر، ارتباط های تصویر محور است. هر تصویری که طرف مقابل از خود یا مرتبط به خود به نمایش بگذارد بخشی از ارتباط های دیداری در او است. در ادامه به چند مورد از نشانه های دیداری در ارتباطات بین فردی اشاره می کنیم که آگاهی از آن در برقراری ارتباط با دیگران، افزایش جذابیت، نفوذ و متقاعد کردن موثر است.

  • نوع پوشش طرف مقابل
  • سلیقه وی در بکار گیری رنگ ها
  • عکس هایی که برای پروفایل خود در نظر می گیرد
  • پست هایی که در شبکات اجتماعی قرار می دهد
  • نحوه چیدمان وسایل یا تزئین وسایل خود

هر نشانه دیداری که مرتبط با طرف مقابل است حاوی معنا و مفهومی روانشناختی است که می توانید با تحلیل آن با شخصیت طرف مقابل بیشتر آشنا شوید. برای مثال رنگ آبی نماد اطمینان و وفاداری است و رنگ سبز نماد طبیعت و ماجراجویی.

شناخت و آگاهی از این تصاویر به شما کمک می کند رویکرد ارتباطی خود را بهتر تنظیم کنید و شما نیز در سلایق یا تصاویری که مرتبط با شما است همگامی لازم را به کار بگیرید.

ارتباطات تصویری به دلیل وجود شبکات اجتماعی تبدیل به یکی از انواع ارتباطات از راه دور تبدیل شده است و حتی گاهی افراد با قرار دادن استوری یا پروفایل با طرف مقابل خود غیر مستقیم ارتباط برقرار می کنند.

ارتباطات تصویری فقط از این جنبه که باید در طرف مقابل بررسی شود اهمیت ندارد بلکه شما نیز می توانید با تصویر های مرتبط با خود به ناخودآگاه دیگران و تغییر یا ایجاد تصورات ذهنی از خود در ذهن دیگران کمک کند.

ارتباط های تصویر محور یکی از ویژگی های ارتباط موثر است که  می توان آن را از راه دور و بدون ارتباط مستقیم نیز انجام داد. هر اقدامی که شما اکنون انجام می دهید می تواند در سلسله ی رویدادها باعث شود تصویر ها یا تصورات از شما در ذهن دیگران شکل بگیرد حتی افرادی که اصلا با آن ها در ارتباط نیستید و یا حتی افرادی که اصلا شما را نمی شناسند و از نزدیک ندیده اند .

سخن آخر

ممکن است تصور کنید دشوار است که همیشه مراقب این همه حرکات بدن و تقلید آن ها به صورت صحیح  در زمان مناسب باشیم. اما واقعیت این است که قرار نیست همه این اقدامات را خودآگاهانه انجام دهیم.

اگر بتوانید ضمیر ناخودآگاه خود را به درستی برنامه ریزی و تربیت کنید، این قسمت از ذهن شما، خود به خود اطلاعات صحیح را دریافت می کند و در زمان مناسب بدون اینکه متوجه شوید زبان بدن شما را به شکل صحیح هدایت می کند.

همانطور که بسیاری مواقع متوجه حرکات زبان بدن خود نیستید در برقراری ارتباط موثر نیز با برنامه ریزی صحیح ضمیر ناخودآگاه می توانید اقدامات صحیح را بدون فکر کردن به جزئیات انجام دهید و در نتیجه نفوذ و تاثیر گذاری بیشتری بدست آورید.

یکی از فواید مطالعه مقالات نوین بینش این است که می تواند ناخودآگاه شما را فعال و نسبت به اجرای این تکنیک ها برنامه ریزی کند.

در نتیجه اگر در آینده قصد متقاعد کردن طرف مقابل خود را داشتید، ناخودآگاه همان ژست یا حرکت را در شما ایجاد می کند که باعث می شود صحبت های شما قابل قبول تر و صحیح تر به نظر طرف مقابل برسد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک وب سایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات معمولی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج شانس شما را برای افزایش عشق و بهبود رابطه عاشقانه در زندگی زناشویی افزایش می ددهد. طبق قوانین نوین بینش فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای مشاهده کلیپ های آموزشی شاهین زنددر  صفجه اینستاگرام شاهین زند عضو شوید.

می خواهم بیشتر بدانم

چگونه دیگران را بخندانیم

چگونه دلبری کنیم؟

چگونه همیشه زیبا و جذاب باشیم

روش های کنترل ذهن دیگران

چگونه ذهن دیگران را بخوانیم

جذب افراد با ذهن

توانایی های ذهن

۸تکنیک منحصر به فرد در متقاعد سازی دیگران

۵ سیاست زنانه در حفظ رابطه زناشویی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *