خودت را سرزنش نکن

خودت را سرزنش نکن

کاش این کار را نکرده بودم

چرا این کار را کردم؟

اصلا نمی توانم تصور کنم چرا چنین انتخابی داشته ام.

اگر راه حل دیگری را انتخاب می کردم اکنون در وضعیت بهتری بودم.

آیا این عبارات برای شما آشنا هستند؟ احتمالا بله؛ همه ی ما وقتی از کاری که کرده ایم پشیمان می شویم و تصور می کنیم می توانستیم راه بهتری انتخاب کنیم این عبارات را تکرار می کنیم.

خودتان را سرزنش نکنید، شما بهترین کار را انجام داده اید

آنچه در مورد پشیمانی نمی دانید این است: معمولا پشیمانی زمانی اتفاق می افتد که حتی اگر شانس دیگری برای شما وجود داشت نمی توانستید عملکرد بهتری داشته باشید.

شما در آن زمانی کاری را انجام داده اید که از عواقبش مطمئن نبودید و بعدها متوجه شده اید انتخابتان اشتباه بوده است. درواقع نمی دانستید زمانی از کاری که انجام می دهید پشیمان می شوید.

اگر صدبار دیگر هم در چنین موقعیتی قرار بگیرید بازهم همان انتخاب را خواهید داشت زیرا وضعیت ذهنی و طرز فکر شما تغییری نمی کند.

وقتی تحت کنترل احساسات هستید نمی توانید به همه ی  منابع ذهنیتان دسترسی داشته باشید

هنگامی که تحت تاثیر احساسات هستید نمی توانید از ذهن و فکرتان به طور کامل استفاده کنید.

به همین دلیل است که جنایتکارارن بعد از جنایتاشان با خود می گویند:” باورم نمی شود این کار را انجام دادم”. زیرا آن ها در زمان جنایت تنها تحت تاثیر خشم و انتقام بوده اند و نمی توانستند درست فکر کنند.

منظور من این نیست هرکاری می خواهید انجام دهید و بعد از آن با خود بگویید من نمی توانستم درست فکر کنم! شما باید بهترین کاری را که فکر می کنید درست است انجام داده و بعد از آن اگر متوجه شدید عملکردتان اشتباه بوده است پشیمان نشوید.

این را بدانید که با توجه به توانایی ذهنی تان در آن زمان نمی توانستید عملکرد بهتری داشته باشید و در نتیجه درست ترین کار را از نظر خود انجام داده اید.

پشیمانی را کنار بگذازید

اگر از چیزی احساس پشیمانی می کنید باید خیلی زود آن را از بین ببرید. مثلا اگر در یک مصاحبه ی کاری رد شده اید باید به ذهنتان اطمینان بدهید که بالاخره شغل مناسبی پیدا کرده و و احساس پشیمانی را از بین ببرید. (نگاه کنید به تغییر احساسات)

به فرصت های جدید خود فکر کرده و بهتر است آن ها را جایی یادداشت کنید.

اگر ضمیر ناخودآگاهتان باور کند راه حل دیگری وجود دارد پشیمانی را از بین برده و احساس بهتری خواهید داشت. (نگاه کنید به تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر انسان)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

چرا با فرد اشتباه ازدواج کرده ام

چرا نباید افسوس گذشته را بخوریم

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم