در اولین قرار چه بگوییم

در اولین قرار چه بگوییم

من در مورد روابط بین فردی تحقیقات بسیاری انجام داده ام. بر اساس تحقیقاتم یکی از چالش برانگیزترین مسائلی که برای همه افراد وجود دارد مهارت های ارتباطی موثر با دیگران است به خصوص در اولین ملاقات ها مثل خواستگاری و سوال مهم این است که در اولین قرار چه بگوییم؟
اهمیت برقراری ارتباط با دیگران بر هیچ کس پوشیده نیست. همچنین در مسئله ی ازدواج، پرسش سوالات مناسب در اولین قرار هنگام خواستگاری یا آشنایی قبل از ازدواج بسیار اهمیت دارد.

در یکی از مقالات قبلی با نام “راه های عاشق کردن دیگران” اشاره کردم که یکی از راه های موثر برای برقراری ارتباط با پسر یا دختر مورد علاقه تان این است که با پرسیدن سوالات درست باعث ایجاد شور و هیجان در او شده و راه را برای آغاز یک مکالمه موفق باز کنید.
در این مقاله سوالاتی گردآوری کردم که برای ایجاد یک ارتباط موفق به شما کمک می کنند تا بدانید در اولین قرار چه بگویید.

با این سوالات تنها بعد از زمان تقریبی ۴۵ دقیقه می توانید یک مکالمه موثر ایجاد کنید. بعد از آن هر دو طرف نسبت به یکدیگر حس خوبی پیدا کرده و خواستار دیدار دوباره می شوند.

توجه کنید که این سوالات لزوما برای ایجاد یک رابطه ی عاشقانه و در خواستگاری به کار نمی روند، بلکه شما می توانید برای تقویت روابط خود با افراد دیگر مثل دوستان هم جنس و آشنایان و اعضای خوانواده نیز از این پرسش ها استفاده کنید.

برای ایجاد یک ارتباط دوستانه و یا حتی شناخت و آشنایی قبل از ازدواج همه شما باید بتوانید به هرکدام از این سوال ها به نوبت پاسخ داده و در مورد آن بحث کنید:

اگر در بین تمام افراد دنیا حق انتخاب داشتید چه کسی را برای شام به عنوان مهمان خود دوست داشتید انتخاب کنید؟

می خواهید فردی به نام و مشهور باشید؟ در چه مسیری؟

تا به حال قبل از تماس تلفنی آنچه که قصد گفتنش را دارید با خود تکرار کرده اید؟ چرا؟

چه چیزی می تواند باعث ایجاد یک روز فوق العاده و بدون نقص برای شما شود؟

آخرین بار چه موقع برای خودتان یا کس دیگری آواز خوانده اید؟

اگر بتوانید تا ۹۰ سالگی زندگی کنید و در عین حال قادر باشید در ۶۰ سال آخر عمرتان، بین مغز یا بدنتان یکی را ۳۰ ساله نگه دارید، کدام یک را انتخاب می کنید؟

چه چیزی در زندگیتان تا کنون بیشترین احساس خوشحالی و خرسندی را به شما داده است؟

اگر بتوانید چیزی را در مورد نحوه بزرگ شدنتان تغییر دهید، چه چیزی را تغییر خواهید داد؟

در عرض ۴ دقیقه به خواستگار یا طرف مقابل خود داستان زندگی خود را تا جایی که امکان دارد با جزئیات توضیح دهید.

اگر همین فردا از خواب بیدار شوید در حالی که یک مقام یا توانایی خاص به دست آورده اید، دوست دارید آن مقام یا توانایی چه چیزی باشد؟

اگر یک وسیله جادویی وجود داشت که قادر بود حقیقت را درباره شما، زندگی و آینده تان و یا هر چیز دیگری به شما بگوید، مایل بودید چه چیزی بدانید؟

آیا کاری هست که برای مدت طولانی در رویای انجام آن باشید؟ چرا تا کنون آن را انجام نداده اید؟

بزرگترین دستاورد زندگیتان چه چیزی بوده است؟

در روابط دوستی برای چه چیزی بیشتر از همه ارزش قائل می شوید؟

با ارزش ترین خاطره تان چیست؟

بدترین و وحشتناک ترین خاطره تان چیست؟

اگر بدانید تنها یک سال دیگر زنده هستید، آیا چیزی در مورد روش زندگیتان تغییر خواهید داد؟ چرا؟

دوستی برای شما چه معنایی دارد؟

ازدواج برای شما چه معنایی دارد؟ (این پرسش بیشتر مخصوص خواستگاری است).

عشق و علاقه چه نقشی در زندگیتان بازی می کند؟

نزدیکی و صمیمیت خانواده با شما چگونه است؟ آیا فکر می کنید نسبت به دیگران دوران کودکی شادتری را سپری کرده اید؟

در مورد رابطه تان با مادر خود چه احساسی دارید؟

اگر قصد دارید با شریک زندگیتان رابطه نزدیکی برقرار کنید و به عنوان یک دوست نیز در کنار او باشید باید  هر چیزی که لازم است بداند را با او در میان بگذارید.

اگر در خواستگاری هستید هرچیزی که در طرف مقابل تان مورد پسند بوده است را  بیان کنید. این بار صادقانه سخن بگویید و به مواردی اشاره کنید که در مقابل یک فرد دیگر بازگو نخواهید کرد.

از اعضای خانواده تان مرگ چه کسی بیشتر از همه ممکن است باعث پریشانی شما بشود؟ چرا؟

یکی از مشکلات شخصیتان را با فرد مورد علاقه تان به اشتراک بگذارید و توصیه او را برای حل این مشکل جویا شوید.

آیا حاضرید برای به دست آوردن ثروتی فوق العاده یک سال کابوس وحشتناک را تحمل کنید؟

سخن پایانی

در پایان لازم می بینم مجدد به این نکته اشاره کنم که این پرسش ها تست شخصیت نیست و قرار نیست بر اساس پاسخ ها به نتیجه ی خاصی برسید که مثلا آیا طرف مقابل تان برای شما مناسب است یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به مشاورین مراجعه کنید تا از شما تست ازدواج بگیرند. اما این پرسش ها می توانند باعث ایجاد بحث و صحبت گرمی بین شما و طرف مقابل در اولین قرار شوند و از سکوت و خجالت شما به خصوص وقتی احساس می کنید حرفی برای گفتن ندارید کم کند.

به عبارت دیگر این پرسش ها فقط جنبه ی ارتباطی دارد که همین امر باعث می شود در اولین قرار شما به نظر با اعتماد به نفس و دارای مهارت های ارتباطی قوی باشید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب مدار جذب و ازدواج  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب می توانید افراد را به خود جذب کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

به دست آوردن دل پسرها

ارتباط برقرار کردن از دیدگاه روانشناسی

جذب افراد مشهور

تاثیر خودشناسی در ازدواج