روانشناسی شکست عشقی

روانشناسی شکست عشقی

جدایی از عشق برایتان مشکل ساز شده است؟

آیا در حال تجربه شکست عشقی هستید؟

به این فکر می کنید که چگونه روانشناسی شکست عشقی می تواند به شما کمک کند؟

آیا با وجود اینکه در رابطه ی جدیدی هستید هنوز هم به معشوق قبلی خود و رابطه با او فکر می کنید؟

یا فکر می کنید که معشوق قبلی تان منحصر به فرد بوده و کسی مانند او نیست؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است مطالعه و درک روانشناسی شکست عشقی  در تغییر افکارتان شما را یاری خواهد کرد. در پایان این مقاله با کمک روانشناسی شکست عشقی می توانید به سادگی از شکست عشقی خود عبور کرده و طی چند روز دوباره مثل سابق شوید. پس با من همراه باشید.

روانشناسی شکست عشقی 

روانشناسی شکست عشقی همان روانشناسی عشق است. در واقع بهتر است به جای عبارت روانشناسی شکست عشقی از عبارت روانشناسی عشق استفاده کنید. در این مطلب منظور از روانشناسی شکست عشقی همان روانشناسی عشق است.

قبل از اینکه دلیل فراموش نکردن یک فرد را درک کنید لازم است بدانید چرا او را به یاد می آورید.

طبق روانشناسی شکست عشقی، عشق زمانی اتفاق می افتد که مواد شیمیایی خاصی در مغز شما آزاد شوند.

عشق یک فرآیند تصادفی نیست بلکه توسط قوانین مشخصی اداره می شود. در واقع شما عاشق فردی خواهید شد که بیشترین سازگاری و مطابقت را با معیارهای ضمیر ناخودآگاه نشان دهد.

این معیارها براساس باورها، تجربیات گذشته، سرگذشت زندگی در شما شکل می گیرند.

هم چنین هر چیزی که در باره ی خود به آن علاقه دارید بر معیارهای شما تاثیر مستقیم خواهند داشت زیرا مایل هستید در طرف مقابل تان هم وجود داشته باشد و در مقابل همین مسئله برای همه ی چیزهایی که در مورد خودتان مورد پسند شما نیست اتفاق می افتد و مایل نیستید که آن ها در طرف مقابل وجود داشته باشد.

به عبارت دیگر روانشناسی در مورد شکست عشقی عقیده دارد مردم به افرادی جذب می شوند که ویژگی هایی مشابه با ویژگی های مورد علاقه ی شان و مخالف با آنچه که برای آن ها مورد پسند نیست داشته باشند.

روانشناسی شکست عشق در فراموش کردن دیگران

اگر به این نتیجه رسیده اید که بازگرداندن عشق سابق دیگر ارزشش را ندارد اما همچنان پس از گذشت مدت زیادی هنوز می خواهید او را برگردانید دلیل آن را در یکی از موارد زیر می توانید پیدا کنید:

 

  1. تطابق ضعیف با معیارها: در روانشناسی شکست عشقی این باور وجود دارد که اگر قبلا با فردی مطابق با معیارها در رابطه بودید و اکنون با کسی که مطابقت کمتری دارد رابطه برقرار کنید باعث می شوید مدام این دو نفر را با یکدیگر مقایسه کنید. در نتیجه فراموش کردن معشوق فبلی برایتان سخت خواهد بود.
  2. وابستگی بیرونی: یکی از مهم ترین دلایلی که مانع عبور از یک شخص خاص می شود برقراری رابطه با فردی است که با هیچ یک از معیارهای ضمیر ناخودآگاه شما مطابق نیست. نقش نفر دوم در چنین موردی تنها تسکین دهنده ی دردهای شما بوده در نتیجه در مقایسه با عشق سابق شکست می خورد و حتی باعث بیشتر شدن علاقه ی به او می شود. به چنین روابطی، روابط واکنشی می گویند. ( نگاه کنید به چرا روابط واکنشی پایدار نیست).
  3. شباهت: یکی دیگر از دلایلی که در روانشناسی شکست عشقی بیان می شود این است که ممکن است فقط به دلیل شباهت یک فرد با معشوق قبلی عاشق او شوید. این شباهت می تواند شباهت ظاهری یا طرز صحبت کردن و یا راه رفتن محسوب شود. به هر دلیلی که باشد ضمیر ناخودآگاه را برای ایجاد عشق نسبت به این فرد برنامه ریزی می کند. در این مورد نیز معشوق قبلی در مقایسه با فرد جدید پیروز میدان خواهد بود زیرا نفر دوم تنها جایگزینی برای او به حساب می آید.
  4. پایان غیر عادی: یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود به راحتی از معشوق قبلی خود عبور نکنید پایان غیر عادی رابطه است. پایان غیر عادی یعنی زمانی که عشق تان ناگهان و بی هیچ دلیلی رابطه اش را با شما تمام کرده یا از شما دور شده و ارتباطش را با شما قطع می کند. در چنین موردی شما همچنان به او علاقه مند هستید زیرا نتوانستید او را در کنار خود نگه دارید.(نگاه کنید به: به سادگی شکست عشقی خود را حل کنید)

 روانشناسی عشق چگونه به کمک شما می آید؟

بر اساس روانشناسی شکست عشقی کلید فراموش کردن یک فرد از بین بردن امید است. به همین دلیل همیشه گفته ام اگر لازم است آخرین تلاش خود را برای شروع دوباره رابطه تمام شده انجام دهید تا مطمئن شوید آیا فرد مورد نظر باز می گردد یا اینکه می توانید با اطمینان رابطه را تمام کنید. به هر حال اگر تصمیم به تمام کردن رابطه خود گرفتید نباید دیگر امیدی به برگشت داشته باشید.

ذهن شما زمانی می تواند جدایی را بپذیرد که امید را به طور کامل از بین ببرید. بنابراین اولین قدم در فراموشی این است که اطمینان حاصل کنید این رابطه برای همیشه تمام شده و پس از آن وارد مرحله ی بهبودی خواهید شد.

نکته ی مهم دیگری که درباره ی روانشناسی شکست عشقی باید مورد توجه قرار دهید این است: مردم عاشق افرادی می شوند که با معیارهای موجود در ضمیر ناخودآگه آنها مطابقت و سازگاری نشان دهند. به عبارت دیگر افراد خیلی زیادی در دنیا وجود دارند که می توانند شریک عشقی آینده ی شما باشند. اگر این واقعیت را درک کنید هیچ گاه از شکست عشقی رنج نمی برید.

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

  • باورهایتان را درباره ی رابطه ی عاطفی اصلاح کنید: اگر می خواهید بدانید بعد از جدایی چه باید کرد پس در مورد روانشناسی عشق بیشتر مطالعه کنید. وقتی دلیل عاشق شدن را درک کنید متوجه می شوید که کمبود های شخصی و تجربیات گذشته دلیل عشق شما به طرف مقابل بوده و در نتیجه کنار آمدن با جدایی بسیار آسان تر خواهد شد.
  • امید را به طور کامل از بین ببرید: بعضی افراد بعد از جدایی امید به بازگشت را در خود زنده نگه می دارند. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردم تا زمانی که امید را به طور کامل از بین نبرید فراموش کردن شکست عشقی برای شما غیر ممکن خواهد بود. به همین دلیل در ابتدا توضیح دادم تصمیم خود را قطعی کنید. اگر واقعا قصد عبور از عشق خود را دارید پس باید امید به بازگشت را در خود از بین ببرید. پس یکی از اصلی ترین کارهایی که بعد از کات کردن باید انجام دهید این است که خوب خوب فکر کنید و در مورد تصمیم خود مطمئن شوید.
  • از رسانه های مخرب دوری کنید: 99 درصد افراد بعد از جدایی به ترانه های غمگین گوش می دهند، جملات و متن های شکست عشقی حسرت آور و گریه دار را جستجو می کنند و فیلم  های رمانتیک و عاشقانه تماشا می کنند. رسانه ها ضمیر ناخودآگاه شما را برنامه ریزی می کنند، باورهای شما را شکل داده و می توانند سرنوشت شما را تعیین کنند. بعد از جدایی باید از چنین رسانه های مخربی دوری کنید تا درمان شکست عاطفی برای شما آسان تر شود. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)
  • عکس هایتان را دور بریزید: یکی از مهم ترین دلایلی که زنان و مردان را درکنار آمدن با جدایی با شکست مواجه می سازد مرور خاطرات، نگهداری عکس های دو نفره و رویاپردازی درباره ی طرف مقابلشان است. اگر برای فراموش کردن عشق قبلی خود مصمم هستید باید بعد از جدایی عکس های دو نفره و هدیه هایتان را دور بریزید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در صفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه با هدف ازدواج

نشانه های پنهان در حرکات مرد عاشق

چگونه بعد از شکست عشقی به زندگی خود ادامه دهیم

بایدها و نبایدهای بعد از شکست عشقی

دوسش دارم نمی تونم فراموشش کنم

چرا هنوز ازدواج نکرده ام

دلیل محبوبیت سریال های عاشقانه