مدل های مختلف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد و همه ی آن ها رو به رشد هستند به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده انتظار می رود تجارت الکترونیک تا سال 2020 حدود 78% افزایش پیدا کند.

موفقیت در تجارت الکترونیک به دانش بازاریابی، طرح کسب و کار جامع و کارآمد و مهم تر از همه آگاهی از نوع کسب و کاری که قصد دارید در زمینه ی تجارت الکترونیک راه اندازی کنید نیاز دارد. یکی از مهم ترین موانع تازه واردان تجارت الکترونیک عدم آگاهی در مورد گزینه های کسب و کار و مدل محصولات در دسترس می باشد. پس اگر می خواهید در زمنیه ی تجارت اکترونیک موفق باشید قبل از شروع کسب و کار باید به طور کامل با انواع آن و کاربرد هریک آشنا شوید.

طبقه بندی تجارت الکترونیک

B2B)business to business)  – کسب و کار به کسب و کار

B2C)business to customer) – کسب و کار به مصرف کننده

C2C)customer to customer) – مصرف کننده به مصرف کننده

C2B)customer to business) – مصرف کننده به کسب و کار

مدل های محصول برای تجارت الکترونیک

محصول تک

دسته ی تک

دسته چندگانه

وابسته

ترکیبی

B2B)business to business)   – کسب و کار به کسب و کار

مدل B2B متکی بر عرضه محصولات از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر است. این کسب و کارها دارای سیستم های سفارشی-سازمانی تجارت الکترونیک هستند که به طور مستقیم با کسب و کارهای دیگر در یک محیط بسته کار می کنند. کسب و کار B2B در تجارت الکترونیک به طور معمول نیاز به پول نقد برای شروع به کار دارد. به عنوان مثال اگر تولید کننده یک ماده اولیه تولیدات خود را  به یک کارخانه بفروشد، هر دو طرف از مدل B2B استفاده کرده اند.

 

 

B2C)business to customer) – کسب و کار به مصرف کننده

مدل B2C مدل خرده فروشی سنتی است که در آن کسب و کار محصول خود را بدون واسطه به مشتری می فروشد به صورتی که به جای فروشگاه از یک وبسایت یا شبکه ی اجتماعی استفاده می کند. عمده ترین بازار تجارت الکترونیک در این مدل نهفته است. این مدل با راه اندازی سایتهایی چون آمازون  آغاز شد. پیشگام تجارت در این مدل جف بیزاس بود که در سال 1994 شرکت آمازون را بنا نهاد(  نگاه کنید به 5 مرحله برای کسب درآمد مطمئن از اینترنت)..

اجازه دهید یک مثال بزنم: فرض کنید شما در زمینه تولید تزئینات چوبی فعالیت می کنید. اگر بخواهید تولیدات خود را به فروش برسانید باید هم با همه فروشگاه ها آشنا باشید و هم به قیمت پایین محصولات خود را در اختیار آنان قرار دهید تا مصرف کننده با قیمت بیشتر از فروشگاه خریداری کند. اکنون با استفاده از روش B2B می توانید تولید کننده ای باشید که مستقیم محصولات خود را به مصرف کنننده ارائه می دهد. در این ردوش دیگر نیازی به فروشگاه به عنوان واسطه ندارید و خودتان مستقیم با مشتری در ارتباط هستید. اکنون هم دیگر نیاز به پیدا کردن فروشگاه ندارید و هم دیگر نیازی به کاهش قیمت به دلیل وجود واسطه ندارید.

 

 

 

C2C)customer to customer) – مصرف کننده به مصرف کننده

B2B و B2C روش هایی هستند که به صورت سنتی نیز مورد استفاده قرار می گرفتند اما ایده C2C محدود به عصر تجارت الکترونیک است. این مدل با رونق گرفتن تجارت الکترونیک و افزایش اعتماد مصرف کنندگان به فروش آنلاین ایجاد شد. در این مدل مشتریان می توانند اقلام مختلفی را به فروش گذاشته و درصدی از درآمد خود را به عنوان کمیسیون به سایت ارائه دهنده ی این سرویس بدهند. راه اندازی مدل C2C به برنامه ریزی دقیق  و جامعی نیاز دارد. از معروفترین  و موفقترین سایتها در این زمینه ebay می باشد که در سال 1995 توسط یک امریکائی ایرانی الاصل به نام پیر امیدیار (pierre omidyar)  تاسیس گردید.

 

 

C2B)customer to business) – مصرف کننده به کسب و کار

این مدل تجارت الکترونیک مربوط به افرادی است که محصولات یا خدمات را برای کسب و کارها به فروش می رسانند و تقریبا مثل یک شرکت خصوصی برای خدمت به یک کسب و کار بزرگ است. این مدل امروزه در حال رشد می باشد. به عنوان مثال می توان به سایت پرایس لاین دات کام ( priceline.com) اشاره کرد. پرایس لاین یک کمپانی آمریکایی است که برای بلیط های هوایی تخفیف می گیرد. گاهی وقت ها وقتی یک هواپیما مقصد خود را آغاز می کند همچنان صندلی خالی در آن وجود دارد.

کمپانی پرایس لاین با شبکه قوی از خریدارانی که به آن سایت مراجعه می کنند می تواند  در روز های نزدیک به حرکت هواپیما اگر صندلی خالی مانده بود آن صندلی ها را با قیمت کمتر پر کنند.  صندلی های خالی پر کند.   به عبارت دیگر کمپانی پرایس لاین مصرف کننده ای است که با فروش خدمات خود ( شبکه قوی خریداران) به درآمد ( تخفیف بلیط ها) می رسد.

 

مدل های محصول برای تجارت الکترونیک

تک محصولی

کسب و کارهای تجارت الکترونیک تک محصول بر یک محصول واحد تمرکز دارند که در سطوح مختلف، به شرکت ها یا مصرف کنندگان ارائه می شود. اگر بدانید محصول شما تقاضای بالا و رقابت محدودی دارد این مدل می تواند مدل خوبی باشد. مثلا فروش یک کتاب خاص که می دانید فروش بالایی دارد.

تک دسته

در این مدل می توانید یک دسته ی خاص از یک محصول را انتخاب کرده و به فروش برسانید. مثلا می توانید وبسایتی ایجاد کنید که در آن فقط کتاب های درسی فروخته می شود. این مدل برای کسب و کار جدید خوب است و نیاز به ندارد اما اشکال آن اینجاست که فقط بخشی از مشتریان را پوشش می دهد.

چند دسته ای

اگر بتوانید کسب و کاری با محصول تک دسته را به خوبی مدیریت کنید احتمالا آماده ی این هستید که دسته های بیشتری به محصولات خود اضافه کنید. مثلا می توانید در فروشگاه خود کتاب های تاریخی و داستانی نیز اراده دهید. مهم ترین بخش این نوع کسب و کار انتخاب نوع دسته ها می باشد اما مشکل مربوط به محدودیت تک دسته را تا حد زیادی برطرف می کند.

وابسته

منظور از سیستم وابسته همان سیستم همکاری در فروش می باشد. همانطور که در مقاله کسب درآمد اینترنتی از طریق سیستم همکاری در فروش توضیح داده ام شما باید در یک سایت با سیستم همکاری در فروش ثبت نام کنید و سپس لینک محصول را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید. هرچقدر بازدید کننده ی بیشتری داشته باشید سود شما هم بیشتر می شود.

ترکیبی ( تک دسته + وابسته)

در این مدل می توانید دسته ی محصولات خود را از طریق همکاری در فروش به اشتراک بگذارید. شما می توانید از این طریق برای محصول خود مشتری بیشتری جذب کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 مرحله برای کسب درآمد مطمئن از اینترنت

چگونه یک وبلاگ موفق داشته باشیم

مقدمه ای برای راهکارهای پول درآوردن از اینترنت

راه های پول درآوردن از اینترنت

پولدار شدن از طریق اینترنت

کسب درآمد از اینترنت به صورت رایگان

کسب درآمد میلیونی از اینترنت

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

مدل های تجارت الکترونیک با مثال. انواع مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک. نمونه های تجارت الکترونیک. مدل c2b. تجارت الکترونیک c2c. انواع مدل های تجارت الکترونیک. مدل های تجارت الکترونیک+pdf