چگونه انسان موفقی باشیم

میخواهم بهترین باشم

لباس های من باید عالی به نظر برسند.

من تنها لباس های مارک میخرم.

من حتی یک لحظه ام این لباس را نمی پوشم.

این جملات آشنا به نظر می رسند؟

بله این جملات آشنا هستند زیرا دسته ی خاصی از افراد را توصیف می کنند؛ آن دسته از افرادی که سعی می کنند با ظاهر سازی واقعیت درونی شان را پنهان کنند. اینگونه اشخاص مدام از خود می پرسند چگونه آدم جذابی باشم؟ چگونه محبوب دل ها شوم؟ و پاسخ این سوالات را در داشتن ظاهری آراسته می دانند و تلاشی در جهت آراستگی باطنی ندارند.
البته قبل از هر چیز بهتر است این موضوع را نیز در نظر بگیریم که همه کسانی که لباس های مارک می پوشند و به ظاهرشان اهمیت ویژه ای می دهند در این دسته قرار ندارند.

چه چیزی را پنهان می کنید

جبران کمبودها یکی از اصلی ترین رفتارهای انسان است. اگر کسی احساس کند چیزی در زندگی اش کم است سعی می کند با برتری بر دیگران آن را جبران کند. در مقاله ای با عنوان حقارت، جبران و موفقیت این موضوع را به خوبی توضیح داده ایم که چگونه حقارت ها می تواند به افراد انگیزه ای بدهد که در صدد جبران کمبود برآیند.

همه ی ما لباس های مارک را دوست داریم اما افرادی که اصرار دارند فقط لباس مارک بپوشند درواقع سعی می کنند با احساس بی ارزش بودن دورنی و اعتماد به نفس پایین خود مبارزه کنند. اکثر افرادی که سعی می کنند در همه چیز کامل و بهترین باشند، افرادی کمالگرا هستند که در خود کمبودهایی می بینند و سعی دارند با کامل به نظر رسیدن از لحاظ ظاهری کمبودهای درونی خود را جبران کنند. این افراد راه افزایش اعتماد به نفس خود را وابسته به عوامل بیرونی و ظاهرشان می بینند و اینگونه می خواهند محبوب دل ها شوند.

مثلا کودکی که سعی می کند در مقابل پدر و مادرش بهترین باشد درواقع در درون خود احساس بی ارزش بودن داشته و از انتقاد متنفر است در نتیجه تلاش می کند کامل و بهتر از همه به نظر برسد و به دنبال آن است که چگونه محبوب دل ها شود.

کمالگرایی می تواند نشانه ای از احساس بی ارزش بودن باشد

افرادی که سعی می کنند از لحاظ ظاهری بهترین بوده و همه چیز در مورد آن ها عالی به نظر برسد احتمالا دچار اختلال خودکم بینی هستند.

ظاهر خوب در تاثیرگذاری شما بر دیگران بسیار مهم است و در آن شکی نیست، اما اگر تلاش می کنید ظاهر شما در بهترین و کاملترین شکل ممکن باشد احتمالا سعی دارید چیزی را در مورد خود مخفی کنید. چیزی که ناخودآگاه احساس می کنید می تواند شما را بی ارزش کند و از کمالگرایی دورتان کند.

در این راستا توصیه می شود مقاله ای که درباره دلایل احساس حقارت هست را مطالعه کنید. اینگونه می توانید دلایل ناخودآگاه کم ارزش دانستن خود را بشناسید و با برطرف سازی آن ها به شکوفایی و خودباوری برسید و پاسخ درست اینکه چگونه محبوب دل ها شوم، را بیاموزید.

چگونه با کمالگرایی برخورد کنیم

برای برخورد با کمالگرایی باید علت اصلی آن را پیدا کرده و بدانید خودکم بینی تنها دلیل آن نیست.

اگر سعی کنید به جای پیدا کردن ریشه ها به طور مستقیم کمالگرایی درونتان را از بین ببرید موفق نخواهید بود.

ابتدا ریشه ی روانشناختی کمالگرایی را در خود پیدا کرده و آن را از بین ببرید، سپس تمایل به کامل بودن کم کم در شما ناپدید خواهد شد و آن زمان است که زندگی راحت تر و با آرامش بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال هر زمان بسته به شرایط و موقعیت خود هر لباسی دوست داشته باشید می پوشید و خود را برای پوشیدن لباس های مارک که گاهی تهیه آن ها نیز مشکل است، تحت فشار قرار نخواهید گذاشت.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم؟

تاثیر فرهنگ بر شخصیت

علائم کمبود اعتماد به نفس چیست

مفهوم زیبایی

آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟

ایجاد اعتماد به نفس

ریشه عدم اعتماد به نفس

مهارت خود آموزی