احساسات سرکوب شده

تکنیک رهاسازی احساسی به جای سرکوب احساس

روانشناسی احساسات سرکوب شده

خیلی وقت ها در زندگی روزمره یا رابطه عاطفی که با همسرمان داریم برای مان پیش می آید که کنترل احساسات منفی خود را از دست می دهیم. سپس وقتی آن احساسات منفی خود را نشان می دهند باعث ارسال سیگنال منفی به ضمیر ناخودآگاه شخصی که دوستش دارید می شود و در نتیجه باعث از بین رفتن دوست داشتن های زیبا روابط تان خواهد شد.

فرق نمی کند که ضعف احساسی خود را با عصبانیت و خشم آزاد کنید یا با عشق ورزیدن و محبت کردن های افراطی به هر حال سیگنال هایی که به دلیل احساسات سرکوب شده، ایجاد شوند از طریق کانال زبان بدن به ضمیر ناخودآگاه طرف مقابل منتقل خواهد شد. پس به جای اینکه به دنبال سرکوب کردن احساسات خود باشید به دنبال راهی باشید که اصلا آن احساسات منفی در شما ایجاد نشود.

فرق نمی کند که با فرزند خود اینگونه برخورد کنیم، با همسر خود چنین رفتاری داشته باشیم و یا با برادر کوچکمان؛ به هر حال وجود احساسات ضعیف و سرکوب شده باعث ارسال سیگنال های منفی می شود که حتی اگر در آغاز چیزی از دست ندهید در تداوم انفجارهای احساساسی شما، در نهایت از دست خواهید داد.

عوارض احساسات سرکوب شده 

احساسات سرکوب شده، احساساتی هستند که در رفتار و گفتار بیان نمی شوند و در نتیجه باعث ایجاد احساسات منفی در شخص مبتلا می شوند. احساسات سرکوب شده اگر به درستی آزاد نشوند می توانند برای سلامتی جسم و روان بسیار خطرناک باشند و باعث بروز بیماری سرکوب احساسات شود.

برای مثال احساس سرخوردگی سرکوب شده تبدیل به ایجاد احساس خشم می شود، خشم سرکوب شده ممکن است تبدیل به افسردگی شود، گناه سرکوب شده می تواند به اعتماد به نفس آسیب برساند و بعضی احساسات سرکوب شده ی دیگر می توانند به ارگان های درونی آسیب وارد کنند.

سرکوب احساس عشق

گاهی اوقات احساس سرکوب شده گناه می تواند باعث احساس نیاز به عشق ورزیدن شود. این احساس شاید به ظاهر احساس مثبتی باشد اما چون ریشه ی آن احساس سرکوب شده ضمیرناخودآگاه است باعث ارسال سیگنال جذب و دلزده کردن عشق تان می شود.

با این وجود سرکوب احساس عشق و عشق ورزیدن راهکار مناسبی نیست. چون سرکوب احساس عشق و ناتوانی در بروز احساسات نیز باعث ایجاد افسردگی می شود. پس بهتر است به جای اینکه به دنبال راهی برای سرکوب احساس عشق باشیم به دنبال یادگیری روش ها صحیح ابراز عشق بگردیم.

بروز احساسات سرکوب شده

کانال کردن احساسات سرکوب شده به معنی بیان احساسات می باشد. در ادامه به روش هایی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند کانالی برای خروج احساسات سرکوب شده پیدا کنید.

  • صحبت کردن با شخصی دیگر: بار این احساس را به تنهایی به دوش نکشید، یکی از دوستان نزدیک خود را انتخاب کرده و در مورد احساستتان صادقانه با وی سخن بگویید. اینکار نه تنها باعث می شود ناراحتی شما کاهش پیدا کند بلکه کمک می کند احساس تنهایی نکنید زیرا احساسات خود را با فرد دیگری سهیم شده اید و از بیماری سرکوب احساسات جلوگیری خواهید کرد.
  • قاطعیت را یاد می گیرید: اگر احساسات سرکوب شده ی شما خشم می باشد باید یاد بگیرید چگونه قاطع باشید، قاطعیت روشی است برای بروز احساسات و دفاع کردن از حق تان بدون اینکه خشمگین شوید.
  • کانال مناسبی برای بیان احساساتتان پیدا کنید: این مورد یکی از جنبه های هوش هیجانی است. مثلا وقتی رئیس شما بر سر شما فریاد می زند، نباید وقتی به منزل خود بر می گردید با فریاد کشیدن بر سر همسرتان خود را خالی کنید. با شرایط رو در رو شوید و در مورد آن صحبت کنید به جای اینکه سر شخص دیگری که گناهی نکرده است خالی کنید. در این راستا می توانید از مقاله تقویت هوش هیجانی استفاده کنید.
  • گریه کردن: گریه کردن به سلامت شما کمک می کند. با اینکار احساس بهتری پیدا خواهید کرد و بدنتان را از سموم منفی احساسی پاک می کنید. بسیاری فکر می کنند ابراز نکردن احساسات از گریه کردن بهتر است، این در حالی است که گاهی گریه کردن شما را از کوله بار احساسات سرکوب شده رها می کند.
  • به باشگاه بروید: باشگاه مکانی خوب برای خالی کردن احساس خشم است. اگر در حال تمرین خشمگین باشید، عملکرد بهتری در تمرینات خواهید داشت. به یاد داشته باشید خشم باعث افزایش قدرت می شود. پس از خشم سرکوب شده در راستای مثبت استفاده کنید.
  • صادق باشید: اگر شخصی کاری کند که شما به آن علاقه ای ندارید، پشت سرش غیبت نکنید؛ در عوض با شرایط رو به رو شده و با وی در این باره صحبت کنید.
  • احساسات خود را بنویسید: یادداشت احساسات یکی از انواع نوشتار درمانی می باشد که کمک می کند از نوشتن به عنوان کانالی موثر برای خارج کردن احساسات منفی استفاده کنید.
  • قدرت هنر را دست کم نگیرید: موسیقی، هنر بیان احساسات به وسیله ی صدا است. پس می توانید از آن به عنوان یکی از مثبت ترین روش های ممکن برای بیان احساساتتان استفاده کنید. به کلاس های آواز بروید و یا یک ساز انتخاب کنید و شروع به یادگیری آن کنید. فقط موسیقی نیست نقاشی و طراحی نیز شیوه ای برای بیان احساسات می باشند. تحقیقات جدید نشان داده است یکی از بهترین اشکال بیان احساسات در کودکان، نقاشی است. همچنین می توانید با شعر گفتن احساسات سرکوب شده خود را آزاد کرده و احساس مثبتی پیدا کنید.
  • نماز بخوانید: تحقیقات نشان داده است افراد مذهبی به دلیل اعتقادات دینی قدرت تحمل بیشتری در مقابل رویدادهایی دارند که مورد پسند نیست. پس با تقویت احساسات مذهبی و افزایش ایمان خود راهی برای رهایی از ناتوانی در بروز احساسات پیدا کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول (خانه) مشاهده کنید. همه مطالب این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا در زندگی واقعی موثر می باشد. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی را به شما باز می گرداند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه احساسات سرکوب شده ی ضمیر ناخودآگاه را کشف کنم

نیاز دارم با یک نفر در مورد مشکل صحبت کنیم

چگونه با حرف زدن، ضمیر ناخودآگاه را پاکسازی کنیم

می خواهم خودم را بیشتر بشناسم

 آشنایی با ۴ تیپ شخصیتی معروف

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy