چرا بعضی مردم رقابت طلب هستند

رقابت و هورمون تستوسترون

بعضی از رفتارها را نمی توان با دلایل ساده و واضح توضیح داد زیرا معمولا بیش از یک دلیل می تواند باعث چنین رفتاری شود. رقابت پذیری یکی از صفات روانشناختی است که ممکن است دلیل ایجاد آن در فرد بیش از یک عامل باشد.

به عنوان مثال مرد ها خیلی رقابت پذیر هستند و هورمون تستوسترون آن ها باعث چنین رفتاری می شود. اما آیا به این معنی است که هر مرد رقابت طلب تستوسترون بالایی دارد؟

نه، 100٪ درست نیست، در حالی که مردی با سطوح بالاتری از تستوسترون باید نسبت به مردی با سطوح پایین تری از تستوسترون رقابت پذیرتر باشد، دیگر عوامل محیطی می توانند باعث شوند دسته ی دوم رقابت پذیرتر از دسته ی اول باشند.

عوامل محیطی خارجی می توانند تاثیر قوی تری نسبت به تاثیر هورمون ها داشته باشند.

بله هورمون ها تاثیر مهمی در انسان دارند، اما اگر عوامل محیطی به اندازه کافی قوی باشند، می توانند شخص را کاملا متفاوت با ویژگی های شخصیتی اش بار بیاورند.

چرا بعضی از مردم خیلی رقابت طلب هستند؟

یک فرد بسیار بلندپرواز احتمالا بسیار رقابت طلب است. یک فرد بلندپرواز همیشه می خواهد دستاوردهای بیشتری داشته باشد و در نتیجه احتمالا همیشه خود را با دیگران مقایسه می کند. این مقایسه ها می توانند حالت رقابتی را افزایش دهند و فرد را به برنده شدن معتاد کنند.

تیپ های شخصیتی نوع A نیز بسیار رقابت طلب هستند. یک فرد با تیپ شخصیتی نوع A معمولا از شکست خوردن نفرت دارد و ممکن است برای اینکه برنده شود هرکاری انجام دهد.

آخرین فرزندان خانواده نیز معمولا به صورت طبیعی بسیار رقابت طلب هستند البته مگر اینکه دیگر عوامل محیطی باعث شوند جاه طلبی و بلندپروازی آن ها کمتر شود. آخرین فرزندان خانواده معمولا تمایل دارند تلاش کنند عملکرد بهتری داشته باشند. حتی در مواردی آن ها خودشان را در خانواده ضعیف تر از همه می بینند و در نتیجه می خواهند بهترین باشند. (نگاه کنید به چگونه بهترین باشم)

جمع بندی

بنابراین، همانطور که می بینید، دلایل زیادی می تواند به رفتار مشابهی منجر شود. در برخی موارد، یک یا چند دلیل می توانند همراه با هم حالت رقابتی شدیدی در فرد به وجود آورند.

اگر تیپ شخصیتی آخرین فرزند خانواده نوع A باشد این فرد ممکن است حالت رقابتی بیش از حدی به خود بگیرد. هم چنین اگر او مردی با سطح بالایی از هورمون تستوسترون باشد این روحیه ی رقابتی بازهم در او تشدید می شود.

این واقعیت که عوامل محیطی نقش زیادی در شکل گیری شخصیت فرد دارند، توضیح می دهد چرا برخی از زنان با اینکه سطح تستوسترون آنها بسیار پایین تر از مردان است، اما روحیه ی رقابتی در آن ها بیشتر می باشد.

به طور خلاصه وقتی بحث از یک ویژگی شخصیتی مانند رقابت طلبی می شود دلایل آن ممکن است بسیار پیچیده تر از چیزی که شما فکر می کنید باشند. با درک گذشته ی فرد، اندیشه ها و باورهای شخصی او می توانید به راحتی دلایل خاصی را که باعث این رقابت طلبی شده است پیدا کنید. (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 مرحله برای کسب درآمد مطمئن از اینترنت

راه های رسیدن به موفقیت چیست

افراد موفق چگونه به موفقیت رسیده اند

ایجاد انگیزه برای موفقیت

موفقیت و زمان

راه سریع موفقیت

نکات کلیدی موفقیت در زندگی

موفقیت در چیست