چرا عاشق می شویم

چرا عاشق می شویم (بر اساس روانشناسی عشق)

در مطلب قبل در مورد آنچه روانشناسی عشق می گوید سخن گفتیم.

در این مطلب می خواهیم بیشتر در مورد روانشناسی عاشق کردن و همچنین دلایل ایجاد عشق و روش های عاشق کردن دیگران بر اساس روانشناسی عشق سخن بگوییم.

در واقع می خواهیم بدانیم چرا عاشق می شویم و چرا عاشق فرد خاصی می شویم؟

پس با ما همراه باشید تا دانستنی های روانشناسی عشق را بیاموزید و دانش خود را در مورد عاشق شدن از نظر روانشناسی افزایش دهید.

چرا عاشق می شویم (بر اساس روانشناسی عشق)

از خود می پرسید چرا عاشق می شویم؟
تصور کنید در حال قدم زدن در خیابان هستید، هیچ چیز غیر معمولی وجود ندارد تا زمانی که ناگهان می بینید شخصی از فروشگاه بیرون آمده است و در همان نگاه اول احساس می کنید عاشقش هستید! مگر می شود!!! چه اتفاقی افتاده است؟!!!

جواب ساده است، همه چیز برمی گردد به عملکرد ذهنی شما. اگر تنها باشید یا در آن لحظه در یک رابطه نباشید، ذهنتان همیشه در حال شکار شریک احتمالی است که خیلی وقت است منتظرش است. حتی اگر فکر می کنید در حال حاضر به داشتن یک رابطه اهمیت نمی دهید بازهم عاشق اولین نفری خواهید شد که با معیارهای شما یکسان باشد.(نگاه کنید به مقاله آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد؟)

چرا عاشق یک فرد خاص می شویم نه هر فردی

حال ممکن است این سوال پیش آید که چرا عاشق فرد خاصی می شویم؟

بر اساس روانشناسی عاشق شدن، هر یک از ما لیستی از معیارهایی خاص داریم که در ذهنمان ذخیره شده است و شامل نکاتی می باشد که هر فردی برای اینکه عاشقش شوید باید با آن مطابقت داشته باشد.

اگر شخصی با بعضی از گزینه های این لیست یکسان نباشد، از تبدیل شدن به یک شریک احتمالی رد صلاحیت می شود.

گزینه های موجود در لیستتان برای شما منحصر به فرد و خاص هستند و مربوط به پیشینه، ارزش ها، تجربیات و اعتقادات گذشته می باشند.

این گزینه ها، نیازها و معیارها باعث می شود بتوانید دیگران را به صورت غیر مستقیم به خود جذب کنید.(نگاه کنید به جذب پسر از راه غیر مستقیم)

مثال زیر درباره سه مورد از لیست معیارهای شخصی به اسم سام است و به ما کمک می کند بهتر بتوانیم مفهوم این موضوع که چرا عاشق فرد خاصی می شویم را درک کنیم.

سام پسری است که لیست معیارهایش با این سه گزینه شروع می شود.

مورد اول: دختر مورد نظر من باید سطح تحصیلاتش با من یکی باشد.

مورد دوم: موهایش باید کوتاه باشد (سام در برقرار کردن ارتباط با دختران مو بلند با مشکلاتی رو به رو بوده است در نتیجه ذهن ناخودآگاه وی این مورد را در لیستش قرار داده است که به او کمک کرده تا شکست های گذشته اش را جبران کند).

مورد سوم: باید قاطع باشد. سام، شخص قاطع و محکمی نیست و از آنجایی که ما به کسانی جذب می شویم که ویژگی هایی دارند که در ما وجود ندارد در نتیجه ذهن سام این مورد را نیز جزء معیارهایش قرار داده است.

اگر سام در حال حاضر در هیچ رابطه ای قرار نداشته باشد و متوجه دختر فوق العاده ای شود که موهای کوتاهی دارد به احتمال زیاد عاشق وی می شود (و خود نیز نمی داند که دلیل اصلی بی علاقگی وی نسبت به دختران دیگر، نبود مطابقت در معیارهای ناخودآگاهش است).

در پاسخ به این سوال که چرا ما انسان ها عاشق می شویم؟ باید بدانید انسان ها معمولا نسبت به معیارهای ناخودآگاه، آگاه نیستند و به همین دلیل عشق را به عنوان یک موضوع اسرارآمیز توصیف می کنند که از هیچ قانون و قاعده ای پیروی نمی کند اما واقعیت این است که وقتی ما متوجه نیازها و معیارهای ضمیر ناخودآگاهمان شویم، آنگاه می فهمیم که چرا عاشق فرد خاصی می شویم و نه همه (برای آشنایی با انواع نیازهای ضمیر ناخودآگاه نگاه کنید به جذب کردن دیگران با برطرف کردن نیازهای ضمیر ناخودآگاه).

وقتی از این لیست آگاه شوید، متوجه می شوید که چگونه می توانید جلوی عاشق شدن خود را بگیرید و یا چگونه هر شخصی را که می خواهید عاشق خود کنید.(نگاه کنید به چگونه دیگران را عاشق کنیم)

چرا بعضی افراد هرگز نمی توانند از یک شکست عاطفی بهبود یابند

در این بخش از مطلب چرا عاشق می شویم، میخواهیم بپردازیم به افرادی که قدرت فراموشی شکست عاطفی خود را ندارند.

بر اساس روانشناسی عاشق شدن معمولا کسانی که به “تنها عشق” یا “نیمه ی گمشده” اعتقاد دارند هرگز نمی توانند یک شکست عاطفی را پشت سر بگذارند و دوباره بهبود یابند و در نتیجه تحت تاثیر احساساتی همچون افسردگی و گاهی فشار عصبی قرار می گیرند.

چنین افرادی تصور می کنند تنها یک مورد برای معیارهایشان در این جهان وجود دارد و از آنجایی که نمی دانند صدها شخص دیگر نیز وجود دارد که مطابق با معیارهایشان هستند، نمی توانند از شکست عشقی خود نجات پیدا کنند.

همانطور که در کتاب مدار جذب و ازدواج تاکید کرده ام شما همیشه می توانید دوباره عاشق شوید تنها کافی است شخصی پیدا شود که مطابق با معیارهای ناخودآگاه تان باشد و به همین دلیل هرگز نباید به خاطر جدایی ناراحت یا دل شکسته شوید(نگاه کنید به ۵ مرحله ی برای فراموش کردن شریک دلدادگی).

مطمئن باشید دیر یا زود فردی را پیدا خواهید کرد که مطابق با معیارهای شما است و حتی ممکن است از نفر اول بهتر نیز باشد.

آیا عشق در نگاه اول وجود دارد؟

تا این قسمت از مقاله به موضوع چرا عاشق می شویم؟ و چرا عاشق فرد خاصی می شویم؟ پرداختیم.

حال می خواهیم بدانیم آیا عشق در نگاه اول صحت دارد؟ درواقع ما کی عاشق می شویم؟ چرا بعضی ها زود عاشق می شوند؟

بر اساس نظریه های عاشق شدن بر اساس روانشناسی، بله عشق در نگاه اول وجود دارد. اگر شخصی در همان لحظه که او را می بینید مطابق با معیار های شما باشد به احتمال زیاد در همان نگاه اول عاشقش می شوید.

ممکن است از خود این سوال را بپرسید که چگونه می توانم بفهمم که وی مطابق با معیارهای من است در حالی که هرگز صحبتی با او نداشته ام؟ جواب بسیار ساده است، معیارها می تواند شامل مواردی باشد که مربوط به نوع راه رفتن، حرف زدن یا نگاه کردن است.

حتی ممکن است کارهایی که یک نفر انجام می دهد یا ظاهری که دارد شما را یاد کسی بیندازد که در گذشته عاشقش بوده اید (انسان ها معمولا عاشق کسانی می شوند که شبیه به شخصی باشند که در گذشته عاشقش بوده اند).

اگر معیارهای شما بیشتر حول محور ظاهر شکل گرفته باشد بیشتر احتمال دارد در نگاه اول عاشق شوید نسبت به کسی که اولویت بیشتری برای شخصیت و دیگر ویژگی ها قائل است.

نوشته شاهین زند

نوین بینش یک وبسایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات سطح پایینی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم شانس شما را برای عاشق کردن دیگران به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای مشاهده کلیپ های آموزشی و تصویری شاهین زند در صفحه اینستاگرام شاهین زند عضو شوید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

می خواهم تکنیک های بیشتری در مورد عاشق کردن بدانم

چگونه کسی را که علاقه ای به ما ندارد به خود جذب کنیم

نشانه های پنهان در حرکات مرد عاشق

می خواهم در مورد شناخت شخصیت دیگران بدانم

 ضمیر ناخودآگاه چیست

۴ مهارت ارتباطی موثر 

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم