چرا عشق در افراد باهوش متفاوت است

آیا می دانستید افراد زیرک و باهوش به سختی عاشق می شوند؟ بله افرادی که باهوش هستند به دلیل خصوصیاتی که دارند و ویژگی هوش و زیرکی شان سخت تر عاشق می شوند.

پرسشی که امروز در نوین بینش می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که ویژگی افرادی باهوش و زیرک چیست و چرا این افراد به سختی عاشق می شوند.

نشانه های افراد باهوش 

همانطور که در مقاله ی  روانشناسی عشق توضیح داده ام  عوامل زیادی در ایجاد احساس عشق موثر هستند. بعضی از این عوامل از تمایلات و نیازهای انسان نشات می گیرند و بعضی دیگر از نواقص و عیب هایشان.

وقتی در مورد فردی باهوش در عشق صحبت می کنیم منظورمان فردی است که در روابط عاطفی، عشق و هوش هیجانی بسیار باهوش است. یک پسر یا دختر زیرک و باهوش فرد مستقلی است. و فردی که مستقل است به دنبال بدست آوردن امتیاز و برطرف کردن نیازها است نه برطرف کردن کمبود ها و نقص های خود.

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهم. یک زن باهوش و مستقل عاشق مردی می شود که پیشرفت و تلاش را در کار و زندگی او ببینید زیرا باور دارد این مرد می تواند به او کمک کند زندگی بهتری داشته باشد. این نمونه ای از یک معیار بر اساس نیاز واقعی می باشد ( البته این فقط یک مثال است و فقط کار و پیشرفت به ما نمی گوید قطعا انتخاب درستی داریم).

زن دیگری ممکن است با مجرد بودن احساس بی ارزشی کند و به همین دلیل بخواهد خیلی زود وارد رابطه ی عاطفی شود. این زن برای جبران کمبود های عاطفی مردی را انتخاب می کند که به او عشق و توجه بسیاری را اهدا کند.

در چنین موردی معیار فرد ربطی به نیازهایش ندارد و مربوط به نقص ها و کمبودهای او می باشد. مشکل این زن این است که بر خلاف افراد باهوش تصور می کند مجرد بودن یک نقص و کمبود است.

عشق افراد باهوش چگونه است

همانطور که گفتیم یک فرد باهوش فردی مستقل است پس دیرتر و سخت تر عاشق می شود. . افراد باهوش معمولا از لحاظ عاطفی قوی هستند و می دانند چه می خواهند. یک فرد مستقل معمولا به سختی وارد رابطه می شود تا بتوانید تنهایی هایش را جبران کند.

به عبارت دیگر بیشتر مردم به دلایلی غیر از عشق مانند تسکین دردهای عاطفی عاشق می شوند. از آنجایی که بیشتر افراد مستقل تنها زندگی می کنند این فشارها به سختی روی تصمیماتشان اثر می گذارد و تا زمانی که فرد مورد نظرشان را پیدا نکنند مجرد خواهند ماند.

افراد باهوش و پمستقل تسلیم دردها و فشارهای احساسی که دیگران را مجبور به برقراری رابطه می کند نمی شوند.

عشق در افرادی که هوش کمتری دارند

همانطور که مستقل بودن از نشانه های هوش بالا است، وابستگی و  عدم استقلال عاطفی نیز نشانه هوش کمتر است که باعث می شود فردی بیش از حد معمول عاشق شود ( نگاه کنید به چرا وابستگی می شویم).

افرادی که ضمیر ناخودآگاه آنها اینگونه برنامه ریزی شده است که برای خوشبخت بودن به دیگران نیاز دارد ( یا افرادی که ضمیر ناخودآگاه آنان مستقل برنامه ریزی نشده است) با سیل عظیمی از احساسات بد از سوی ضمیر ناخودآگاه مواجه می شود. این احساسات بد پیام های ضمیر ناخودآگاه هستند برای ایجاد انگیزه جهت شروع هرچه سریع تر یک رابطه.

فردی که استقلال عاطفی ندارد ممکن است تا وقتی مجرد باشد رنج و عذاب زیادی را متحمل شود. به عبارت دیگر این فرد زمانی که وارد رابطه می شود آرامش پیدا می کند.

مشکل اینجاست که چنین فردی معمولا نیازها و خواسته های مهم خود را قربانی می کند تا به سرعت وارد رابطه ی عاطفی شوند. و احتمالا می توانید حدس بزنید آینده ی چنین روابطی چه خواهد شد.

هوشمندانه عاشق شوید

بیشتر مردم احساسات دیگر را با عشق اشتباه می گیرند و به همین دلیل نمی توانند بعد از جدایی بهبودی شان را به دست آورند. بیشتر مردم احساس تنهایی، تمایل به تایید شدن و تمایل به احساس با ارزش بودن و بسیاری از احساسات دیگر را با احساس عشق اشتباه می گیرند.

این افراد معمولا عاشق افراد اشتباهی می شوند و تصور می کنند نیمه ی گمشده شان را پیدا کرده اند. بعد ها متوجه می شوند در این رابطه ی عاطفی نیز خوشحال نیستند.

افراد باهوش و مستقل مرتکب چنین اشتباهاتی نمی شوند و به همین دلیل عشق در آن ها کمتر اتفاق می افتد و وقتی اتفاق بیفتد تدریجی و مستحکم تر است. این عشق ها نسبت به عشق های یک روز بسیار قوی تر هستندزیرا عشق های تدریجی ارژانسی شکل نمی گیرند..

 نوشته ی شاهین زند محقق و پژوهشگر.

نویت بینش یک مرکز پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا باید مردان یا زنان را به چالش بکشیم

چگونه با اعتماد به نفس شویم

هویت روانشناختی و بحران هویت

4 مرحله ساده برای تقویت هوش هیجانی

آیا افراد باهوش ثروتمند می شوند

چگونه بفهمیم دختر یا پسری عاشق ما شده است