چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم

افسردگی واقعا چیست؟

” اگر اکنون کاری که می گویم انجام ندهی، دو سال دیگر به شدت افسرده می شوی”

این جمله را من دو سال پیش به فردی گفتم و او کارهایی را که من توصیه کردم انجام نداد. در حال حاضر این فرد به شدت افسرده است.

من توانستم افسردگی فردی را دو سال قبل از اینکه اتفاق بیفتد پیش بینی کنم و شما هم می توانید چنین کاری انجام دهید.

این روزها بسیاری از روانشناسان افسردگی را نوعی جنون می پندارند. آنها با افراد افسرده به گونه ای رفتار می کنند که نشان می دهد آن ها دیوانه هستند و نباید چنین احساساتی داشته باشند.

تقریبا هر روانشناسی را که ببینید سعی می کند به جای کمک به حل مشکلات فرد، افسردگی او را از بین ببرد. متاسفانه این روانشناسان متوجه نیستند همین مشکلات است که باعث افسردگی شده و تا وقتی مشکلات حل نشود افسردگی از بین نخواهد رفت. (نگاه کنید به دلایل ایجاد افسردگی)

روانشناسان به طور غیر مستقیم به افراد افسرده می گویند شما بیمار هستید و نیاز به تجویز دارو دارید.

چیزی که بسیاری از مردم درک نمی کنند این است که افسردگی یک پاسخ عاطفی عادی به وقایع خاصی در زندگی است. مثلا اگر می خواستید که بازیگر معروف شوید و اکنون حسابرس بانک هستید احتمالا افسرده می شوید.

منظور من این نیست که حسابرسی بانک شغل بدی است اما اهداف روانشناختی شما این بوده است که یک فرد معروف باشید تا بتوانید خوشحالی واقعی را تجربه کنید و با حسابرسی بانک نمی توانید این نیاز و هدف خود را برآورده سازید.

زمانی که به رویاهای خود پاسخ منفی داده، آن ها را نادیده بگیرید و در خلاف جهت مسیر نیازهای اساسی تان حرکت کنید، ذهنتان نیز با افسردگی پاسخ شما را می دهد. افسردگی در این مورد نوعی یادآوری از طرف ذهن شماست تا به شما بگوید در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید.

شما بیمار نیستید؛ شما یک رویای بزرگ و مهم دارید و برای آن هیچ قدمی برنداشته اید.

راههای پیشگیری از ابتلا به افسردگی چیست

آیا راهکارهایی برای پیشگیری از افسردگی وجود دارد؟

البته که وجود دارد. شما باید اول از همه طرف مقابلتان را ( فردی که نگرانش هستید افسرده شود) درک کنید. منظور از درک کردن این است که نیازهای ناخودآگاه و روانشناختی، رویاها و اهداف زندگی این فرد را بشناسید.

وقتی این موارد را بشناسید تنها باید بدانید آیا این فرد در مسیری که به اهداف و آرزوهایش برسد قدم برداشته یا نه. اگر متوجه شوید که این فرد در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و در این مسیر به اهداف و آروزهایش نمی رسد و نیازهایش برطرف نمی شود باید بدانید که او خیلی زود متوجه می شود زمان زیادی ندارد و افسرده خواهد شد.

اگر فردی بخواهد بازیگر بشود و معتقد باشد باید تا قبل از 35 سالگی شناخته شود تا بتواند پیشرفت خوبی در کارش داشته باشد احتمالا در سن 35 سالگی اگر به پیشرفت مورد نظرش در حرفه ی خود نرسیده باشد افسرده خواهد شد.

سوال اینجاست که چرا این فرد در همان سن 35 سالگی افسرده می شود؟ چرا افسردگی مثلا در سن 45 سالگی به سراغ او نمی آید؟

جواب این سوال در باورهای این فرد وجود دارد. اگر این فرد معتقد بود تا سن 45 سالگی برای معروف شدن و پیشرفت فرصت دارد احتمالا هیچ نشانه ای از افسردگی تا سن 45 سالگی در این فرد دیده نمی شود.

در چنین مواردی اگر فرد در سن 43 سالگی امیدش را برای معروف شدن به طور کامل از دست بدهد به شدت افسرده خواهد شد. یکی از دلایل افسردگی در سنین بالا نیز همین از دست دادن امید می باشد. مردم وقتی به سن میانسالی می رسند امیدشان را برای رسیدن به رویاها و تحقق اهدافشان از دست می دهند و در نتیجه افسرده خواهند شد.

آیا به نیازهای خود توجه می کنید؟

راه حل نهایی برای مقابله با افسردگی و پایان دادن به آن این است که امیدوار باشید هنوز هم می توانید به رویاهایتان جامه ی عمل بپوشانید و راه شما برای برآورده کردن نیازهایتان هنوز باز است.

اگر هرکار دیگری غیر از این انجام دهید همه ی زندگی تان را در افسردگی به سر خواهید برد و همه ی اطرافیانتان سعی می کنند این باور را به شما بدهند که دیوانه شده اید. آن ها همه ی تلاش خود را می کنند تا متقاعد شوید ذهنتان مشکل دارد و نمی توانید به خوبی فکر کنید.

اما شما دیوانه نیستید و ذهنتان هیچ مشکلی ندارد، ذهن شما فقط به خاطر اینکه در مسیر رسیدن به اهداف مهم خود قرار نگرفته اید با استفاده از افسردگی شما را سرزنش می کند و به شما شکایت می کند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

درمان افسردگی خفیف

افسردگی و امید به زندگی

چرا باید تلاش کرد

درمان افسردگی شدید بدون دارو

پیشگیری از افسردگی