اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اعتیاد به تلگرام و اینستاگرام

قبل از صحبت در مورد اعتیاد به شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک،اینستاگرام و تلگرام باید صادق بود و از سازندگان چنین شبکه هایی تقدیر کرد. سازندگان این شبکه های اجتماعی تا حد زیادی در زندگی مردم، روابط و حتی اقتصاد آن ها تحول ایجاد کرده اند.

اما متاسفانه بیشتر مردم از چنین شبکه های اجتماعی به شکل نادرستی استفاده می کنند و این استفاده ی نادرست در زندگی شخصی و کار و درس آن ها اختلال ایجاد کرده است. استفاده ی چنین افرادی از شبکه های اجتماعی شکل اعتیاد گونه به خود گرفته است و باعث می شود بیشتر وقت خود را در این شبکه های اجتماعی سپری کنند و به سختی می توانند از حساب کاربری شان خارج شوند. چنین افرادی اختلال اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به فیسبوک و اعتیاد به اینستاگرام و تلگرام را به وجود آورده اند.

اگر تصور می کنید به اینترنت و شبکه های اجتماعی معتاد شده اید توصیه می کنم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید زیرا حقایقی را در مورد شما آشکار می کند که تا به حال از آن بی خبر بوده اید:

اعتیاد به فضای مجازی

عمده ترین دلایل اعتیاد به فضای مجازی به شرح زیر است. توجه کنید من در این مقاله در مورد افرادی صحبت می کنم که به اینترنت و فضای مجازی معتاد شده اند و به شکل افراط گونه ای از آن ها استفاده می کنند نه افرادی که استفاده ی آن ها از فضای مجازی عادی است و صدمه ای به زندگی و درس و کارشان نمی زند.

  • نیازهای اجتماعی برآورده نشده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی: سعی کنید 10 ساعت آب و غذا نخورید و بعد از آن شروع به مطالعه ی یک کتاب و یا ورزش کنید. احتمالا وقتی تصمیم بگیرید کتاب مطالعه کرده و یا ورزش کنید متوجه می شوید در این لحظه قادر به انجام هیچ کاری به جز غذا خوردن و یا آشامیدن آب نیستید. فکر می کنید چرا؟ چون شما به شدت به آب و غذا نیاز دارید و این نیاز شما برای چند ساعت برآورده نشده است. همین مسئله در مورد روابط اجتماعی نیز صادق است. اگر از روابط اجتماعی خود راضی نباشید همیشه به دنبال فردی برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با او خواهید بود. اعتیاد به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز به دلیل ارضا نشدن نیازهای اجتماعی می باشد. به یاد داشته باشید سوءاستفاده از هرچیز به دلیل ارضا نشدن یک سری نیازهای خاص اتفاق می افتد. نیازهای اجتماعی برآورده نشده همچنین دلیل اصلی عدم بهبودی و رنج کشیدن افراد بعد از شکست عشقی نیز می باشد. زیرا شما برای برآورده کردن نیازهای خود تنها وابسته به شریک عاطفی و رابطه ی عاشقانه تان بوده و اکنون آن را از دست داده اید. (نگاه کنید به چگونه روابط اجتماعی بهتری داشته باشیم)
  • اعتیاد به شبکه های اجتماعی و تایید اجتماعی: بعضی افراد نمی دانند بدون عشق افراد نسبت به خودشان و تایید شدن توسط آن ها چگونه باید زندگی کنند. چنین افرادی وقتی تنها هستند احساس شکست کرده و زمانی که از طرف دیگران پذیرفته نشوند همه چیز برایشان تمام می شود. این می تواند نمونه ای از وابستگی خارجی به افراد برای زندگی کردن باشد. علت این وابستگی این است که شما از سبک زندگی و یا خلق و خوی فعلی خود راضی نیستید و نیاز دارید تا برای فراموش کردن مشکلاتتان دیگران را در کنار خود داشته باشید.
  • رهایی از مشکلات و اعتیاد به شبکه های اجتماعی: یکی از دلایل اصلی مصرف موارد مخدر این است که این افراد با مصرف مواد می خواهند از مشکلاتشان فرار کنند. چنین افرادی تصور می کنند نمی توانند با مشکلاتشان رو به رو شوند در نتیجه تصمیم می گیرند با مصرف مواد مخدر از آن ها فرار کنند. همین مورد نیز در بحث استفاده از شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. بیشتر مردم تصمیم می گیرند برای مواجه نشدن با چالش های زندگی واقعی پشت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پنهان شوند.
  • هیچ کار دیگری برای انجام دادن ندارید!: بعضی افراد تصور می کنند کاری نداشتن مشکلی نیست، اما باید بدانید این مورد فاجعه است! اگر هیچ کاری به جز گشتن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ندارید پس قبل از ایجاد چنین فضایی چه کاری می کردید؟ متاسفانه شما هیچ هدف و رویایی ندارید و درواقع اصلا زندگی نمی کنید.

درمان اعتیاد به فضای مجازی

اگر یکی یا همه ی موارد بالا در مورد شما صادق است باید به جای پناه بردن به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ریشه ی مشکلاتتان را پیدا کنید. باید متوجه شوید چرا نیازهای اجتماعی شما ارضا نمی شود و برای حل این مشکلات تلاش کنید. هم چنین باید بدانید چرا شجاعت رو به رو شدن با مشکلات خود را ندارید و از آن ها فراری هستید.

من از شما نمی خواهم استفاده از شبکه های اجتماعی را متوقف کرده و یا به طور کلی فضای مجازی را ترک کنید؛ من از شما می خواهم از فرار کردن و پناه بردن به فضای مجازی دست بردارید. هرچقدر که می خواهید از فضای مجازی استفاده کنید اما به همان اندازه برای حل مشکلات و رسیدن به هدف هایتان تلاش کرده و آن ها را فراموش نکنید. ریشه ی اعتیاد به فضای مجازی همین مشکلات است و زمانی می توانید از اعتیاد رها شوید که مشکلات خود را حل کرده باشید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

چگونه وابستگی را از بین ببریم

چگونه در برابر مشکلات قوی باشیم

چگونه احساس بهتری داشته باشیم

آیا وابستگی خوب است