درمان افسردگی شدید بدون دارو

درمان افسردگی شدید بدون دارو

افسردگی حالتی است که باعث می شود فردی احساس سرافکندگی، پوچی کرده و به صورت کلی ناامید و بی تفاوت شود.

برخلاف اعتقادات رایج، دوره ی افسردگی شما تاریخ انقضا دارد و این اتفاق خیلی زودتر از آنچه تصور می کنید رخ می دهد. تحت تاثیر افسردگی، تمایلات منفی انسان ها نسبت به زندگی بیشتر شده و باعث می شود تصور کنند مشکلاتشان هرگز حل نخواهد شد. (نگاه کنید به چگونه در برابر مشکلات بایستیم)

اولین قدم برای از بین بردن احساس افسردگی این است که بدانید نگرش منفی شما یک نگرش اغراق شده است و اگر به توصیه های صحیح عمل کنید خلق و خوی شما بهبود پیدا کرده و می توانید افسردگی خود را کنترل کنید.

انواع افسردگی شامل موارد زیر است

  • اختلال افسردگی عمده: اگر علائم موجود در مقاله ی نشانه های افسردگی را دارید، افسردگی شما جزو این دسته قرار می گیرد.
  • افسردگی دو قطبی: در این نوع افسردگی شما تغییرات شدید خلق و خو  را تجربه می کنید؛ بعضی مواقع خوشحال و بعضی مواقع بسیار افسرده هستید.
  • افسردگی بعد از زایمان
  • افسردگی زمستانی
  • اختلال تاثیر پذیری فصلی(SAD)  : احساسات بدی که در طول فصل های خاصی از سال به شما دست می دهد.

 

چگونگی مقابله با افسردگی بدون استفاده از دارو

افسردگی حاصل عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز است. این اختلال و عدم تعادل از گرایشات ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود. همچنین افسردگی می تواند به دلیل استرس های روانشناختی طولانی مدت یا تغییرات فیزیکی مهم ( مثلا در اثر بیماری) به وجود بیاید.

اگرچه این اطلاعات، اطلاعات صحیح علمی می باشد اما فقط برای کمپانی های پزشکی که در زمینه ی تولید دارو فعالیت می کنند و هدفشان تثبیت مواد شیمیایی مغز می باشد مفید است.

اگر شما یک لیوان آب داشته باشید که در انتهای آن یک سوراخ قرار دارد و باعث می شود آب از آن خارج شود، آیا منطقی است که لیوان را زیر شیر آب قرار داده  تا بتوانید مقدار آب موجود در لیوان را ثابت نگاه دارید؟

همین امر برای افسردگی نیز صادق است، تلاش برای درمان نشانه های بیماری، یعنی اختلال های شیمیایی هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت مگر اینکه ریشه ی مشکل را پیدا کرده و حل کنید.

هنگام افسردگی چه باید کرد

اولین کاری که برای رها شدن از احساس افسردگی بدون دارو باید انجام دهید بررسی کردن اتفاقات گذشته ی زندگی تان است. (نگاه کنید به تاثیر خاطرات بد کودکی بر زندگی)

بدون شک زمانی وجود داشته است که احساس افسردگی نداشته اید. چه اتفاقی منجر به تغییر خلق و خوی شما از خوشحالی به افسردگی شده است؟

پاسخ به این سوالات بسیار ضروری است زیرا دلایل افسردگی در هر شخص کاملا متفاوت است. به عنوان مثلا فردی که همیشه آرزوی ثروت مند شدن را در ذهن پرورش داده است اگر از کارش اخراج شود یا برای مدت طولانی نتواند یک شغل مناسب پیدا کند، قطعا افسرده خواهد شد.

افسردگی و ژن

تحقیقات نشان داده است گرایش به افسردگی تاحدودی ارثی است اما این بدان معنا نیست که دلیل افسردگی شما لزوما ژنتیکی می باشد.

اگر چه گرایش به افسردگی ممکن است ژنتیکی باشد اما اگر استرتژی قدرتمندی برای غلبه بر افسردگی داشته باشید هرگز افسرده نخواهد شد. اگر دو فردی که دقیقا ژن های مشابهی دارند با یک مشکل مشابه رو به رو شوند و استراتژی متفاوتی در غلبه بر افسردگی داشته باشند، ممکن است یکی از آنها افسرده شده ولی دیگری این احساس را تجربه نکند.(نگاه کنید به تاثیر ژنتیک بر اخلاق)

افسردگی بدون دلیل

بعضی افراد تصور می کنند بدون هیچ دلیلی افسرده شده اند درحالی که دلیل افسردگی جایی در ضمیر ناخودآگاهشان پنهان شده است.

بعضی مردم عادت کرده اند مشکلات زندگی و نشانه های ضمیر ناخودآگاهشان را نادیده بگیرند و به همین دلیل ناگهان خودشان را  در حالت افسردگی پیدا می کنند.

همانطور که قبلا هم توضیح دادم افسردگی می تواند ناشی از استرس طولانی مدت باشد. اگر استرس بیش از حد در زندگی خود را نادیده بگیرید احتمالا افسرده شده و تصور می کنید افسردگی شما بدون دلیل اتفاق افتاده است. (نگاه کیند به درمان سریع افسردگی)

اگر احساسات خود را سرکوب کرده و به جای رو به رو شدن با مشکلاتتان از آن ها فرار کنید قطعا در معرض افسردگی قرار خواهید گرفت. (نگاه کنید به تکنیک رهاسازی احساسی به جای سرکوب احساس)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

دلایل ایجاد افسردگی

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

چگونگی اثر ژنتیک بر رفتار

افسردگی و عصبانیت

نظریه ی نیازهای انسان