چگونه طرف مقابلمان را بشناسیم

چگونه طرف مقابلمان را بشناسیم

امروزه اکثر قضاوت های افراد در مورد یکدیگر بسیار سطحی و نادرست می باشد. بسیاری از مردم اطرافیانشان را تنها بر اساس یک موقعیت خاص قضاوت می کنند. اشتباه این افراد اینجاست که تصور می کنند انسان موجود ساده ای است و می توان او را در مدت زمان کوتاهی شناخت و درک کرد درحالی که شناخت انسان ها به سطح عمیق و متفاوتی از ذهنن نیازمند است.

اولین چیزی که برای شناخت طرف مقابل باید در نظر بگیرید این است که همان ابتدای کار پیش فرض ها، قضاوت های سطحی و نتیجه گیری های زودهنگام در مورد آن شخص را از ذهن خود پاک کنید.

در این مقاله به شما کمک می کنم بتوانید هر فرد در سطحی عمیق تر بشناسید.(نگاه کنید به چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم)

چگونه شخصیت دیگران را بشناسیم

قوانینی وجود دارد که به شما درک و شناخت بهتری از دیگران می دهد. این قوانین به شرح زیر است:

  • هر اقدامی به دلیل یک هدف مثبت صورت می گیرد: کسی که به مصرف الکل روی آورده است با مصرف الکل احساس خوشحالی نمی کند، بلکه به دلیل فرار از مشکلات و مسئولیت ها این کار را انجام می دهد.
  • برای درک و شناخت دیگران باید تصویر کاملی از آن ها در ذهن خود داشته باشید: این مورد می تواند کامل کننده ی مورد قبلی باشد. اگر هر اقدامی به دلیل رسیدن به یک هدف مثبت صورت می گیرد پس نباید دیگران را بدون شناخت کامل قضاوت کنید. روزی یکی از مراجعه کنندگانم به من گفت نمی تواند روی کارهایش تمرکز کند. قبل از اینکه شروع به نصیحت کردن و ارائه ی راه های مختلف بکنم ابتدا با پرسیدن سوالاتی سعی کردم او را بهتر بشناسم. یکی از دلایل عدم تمرکز این است که ضمیر ناخودآگاه قصد دارد مانع به چالش کشیدن استعداد ها شود مثلا عدم تمرکز در مطالعه را در نظر بگیرید. اگر فرد تمرکز کند و بعدا نتیجه ی خوبی از امتحانش نگیرد احساس بی ارزشی خواهد کرد. اگر فرد به دلیل عدم تمرکز در مطالعه نمره ی بدی بگیرد احساس بهتری خواهد کرد. خب فکر می کنید بدون شناخت کامل طرف مقابلم می توانستم به این حقایق عمیق پی ببرم؟
  • افراد با تحرک و هیجان اشتیاق بسیاری دارند: افراد معمولی یا خسته کننده معمولا در موردشان هیچ چیز جالبی وجود نداشته و در نتیجه نسبت به افراد با تحرک و هیجان از نظر ذهنی در وضعیت پایدارتری قرار دارند. از طرف دیگر افراد با استعداد و بسیار موفق اهداف روانشناختی بسیار زیادی دارند و تلاش می کنند به آن ها برسند.(نگاه کنید به شناخت شخصیت افراد از روی رفتار)
  • اتصال ویژگی های شخصیتی به یکدیگر: سال ها پیش تصور می کردم که شخصیت انسان از بخش های نامرتبط به یکدیگر تشکیل شده است اما زمانی که در مورد روانشناسی بیشتر مطالعه کردم متوجه شدم شخصیت ساختار فوق العاده ای دارد و هر رفتار یک شاخه ی متصل به ساختار اصلی شخصیت انسان می باشد. مثلا یک دختر ممکن است دوست داشته باشد مانند پسرها رفتار کند زیرا به اشتباه تصور می کن زنان نسبت به مردها ضعیف تر هستند، درنتیجه لباس های مشکی را ترجیح می دهد زیرا این لباس ها به او احساس قدرت می دهد. در سطح وسیع تر از این گونه تمایلات و احساسات در دختر ها ممکن است رفتار همجنس گرایانه را در آن ها پرورش داده و تمایل داشته باشند تا آخرین حد ممکن از هر مردی دوری کنند. این مثال به شما نشان می دهد که همه ی ویژگی های شخصیتی به یکدیگر کاملا متصل هستند.

سخن آخر درمورد شناخت اطرافیان

برای شناخت بهتر شخصیت دیگران باید اطلاعات خود را درباره ی روانشناسی در این زمینه افزایش دهید. لینک های آخر مقاله شما را در این امر یاری خواهند کرد.

دومین کاری که باید انجام دهید این است که تمامی ویژگی های شخصیتی و رفتاری طرف مقابلتان را به هم متصل کرده و ساختار شخصیتی او را به دست آورید. وقتی به این ساختار برسید پیدا کردن عناصر دیگر کار راحتی خواهد بود.

در نهایت دیگران را خیلی سریع قضاوت نکنید زیرا قطعا به نتایح نادرستی می رسید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

شناخت رفتار انسان

چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم

شناخت شخصیت دیگران

چگونه می توانیم شخصیت دیگران را تحلیل کنیم

چگونه خود و دیگران را بشناسیم