چگونه فکر دیگران را بخوانیم

چگونه فکر دیگران را بخوانیم

درک مردم اطرافتان یکی از مهارت های مهم برای ایجاد ارتباطات بهتر و موثر تر می باشد. اگر چه برای اینکه بتوانید اطرافیانتان را درک کرده و فکر آن ها را بخوانید نیاز به مطالعه ی بیشتر پیرامون روانشناسی انسان ها و رفتار، زبان بدن و تحلیل شخصیت می باشد اما این مقاله به شما نکاتی را ارائه می دهد به کمک آن ها می توانید در تلاش برای درک اطرافیانتان نتایج خوبی به دست آورید.

چرا مردم رفتار بدی دارند؟

آیا مردم واقعا آنطور که شما فکر می کنید بد هستند؟

خواه باور کنید یا باور نکنید، مردم از نظر روانشناختی مشتاق خوب بودن هستند. برای اینکه این موضوع را به شما ثابت کنم به طور مختصر سیستم احساسی آدم ها را به شما توضیح می دهم.

احساسات شما در تمام طول روز در جهتی عمل می کند که مطمئن شود کار درستی را انجام می دهید. اگر مطالعه نکنید احساس ترس و اضطراب تلف شدن وقتتان را خواهید داشت و در نتیجه شروع به مطالعه خواهید کرد. (نگاه کنید به احساسات ضمیر ناخودآگاه)

وقتی کار اشتباهی انجام می دهید مغزتان باعث ایجاد احساس گناه در شما شده و در نتیجه ی این احساس گناه کار نادرست خود را متوقف می کنید یا زمانی که چیزی در زندگی شما درست نیست احساس ناراحتی و حتی افسردگی کرده و برای اصلاح آن مسئله تلاش خواهید کرد.

چه چیزی باعث انجام رفتارهای خاص در افراد می شود

افرادی که به نظر می رسد کاملا خوب هستند چون به بعضی افراد ارزش و اهمیت می دهند و در مقابل باعث آسیب رسیدن به بعضی دیگر می شوند در واقع احساسات آن ها از نظر روانشناختی پایدار نیست. تا وقتی که با دیگران رفتار عادلانه ای نداشته باشید مهم نیست چقدر خودتان را برای رفتارتان توجیه می کنید، آرامش درونی را حس نخواهید کرد.

هر رفتار بدی که از افراد سر می زند نتیجه ی یکی از ضعف های روانشناختی آن ها می باشد. فردی که دزدی می کند درگیر حرص و طمع ضعف در خودفرمانبرداری است. فردی که سعی می کند دیگران را بخنداند و باعث شادی دیگران شود نیاز به پذیرفته شدن و با ارزش نشان داده شدن دارد و فردی که پاسخ رفتار خوب شما را با بد رفتاری می دهد درواقع برای افرادی احترام قائل است کع از آن ها می ترسد.

و به همین ترتیب هر رفتار بد دیگر از جانب اطرافیانتان نتیجه ی یکی از ضعف های آن ها می باشد. پس بهتر است به جای آنکه در مقابل رفتار چنین افرادی احساس خشم داشته باشید برای آن ها متاسف شوید و عاقلانه تر برخورد کنید.

از تمرکز آن ها بر خودشان استفاده کنید

انسان ها به طور طبیعی عمدتا به خودشان تمرکز می کنند.

این مسئله لزوما چیز بدی نیست، بستگی به این دارد که چگونه از آن استفاده کرد. اما نکته ی اصلی این است که تمرکز آدم ها بر خودشان برای شما بسیار مفید و سودمند خواهد بود و در هر زمانی که سعی دارید فکرشان را بدانید شما را یاری خواهد کرد.

اجازه دهید اطرافیانتان در مورد خود صحبت کنند. به آن ها نشان دهید به علاقه دارید ایده ها و نظراتشان را بدانید. هرچه بیشتر در مورد طرف مقابلتان بدانید دیدگاه شما نسبت به طرز فکر او وسیع تر شده و می توانید متوجه شوید در موقعیت های مختلف چگونه فکر می کنند و چه واکنشی از خود نشان می دهند.

هر فرد نیازهایی دارد که ارزش او را تامین می کنند، برای اینکه بتوانید فکر دیگران را بخوانید لازم است با این نیازها و ارزش ها آشنا شوید. ممکن است ارزش یک فرد در پول، شغل یا احترام به دیگران باشد. باید بدانید مهم ترین چیز در زندگی او چیست یا برای چه کسانی احترام قائل است.

همه ی این اطلاعات با گوش دادن به افراد به دست می آید. از آن ها سوالاتی بپرسید و نشان دهید به آنچه که می گویند علاقه مند هستید. در عین حال می توانید رفتار آن ها با دیگران را نیز در نظر بگیرید.(نگاه کنید به شناخت افراد از روی حرف زدن)

دایره ی ارتباطات خود را گسترش دهید

هیچ وقت دایره ی ارتباطات خود با مردم را محدود نکنید. هر چه با افراد بیشتری در ارتباط باشید سطح درک شما از طرز فکر آن ها بالاتر می رود. برای تجزیه و تحلیل رفتار خود و دیگران به تعداد محدودی از آدم ها بسنده نکنید.

وقتی ارتباطات خود را با دیگران وسیع تر کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از تجزیه و تحلیل های شما از رفتارهای دیگران لزوما درست نبوده و چیزهای بیشتری در مورد واکنش و تعامل انسان ها یاد می گیرید.

ابراهیم ماسلو روانشناس انسان‌گرای آمریکایی می گوید:” اینکه تنها ابزار شما برای برخورد با هرچیز، حتی یک ناخن، تنها یک چکش باشد از نظر من بسیار وسوسه انگیز است.”

با برخورد با افراد مختلف ابزار های ارتباطی شما بیشتر خواهد شد و نسبت به وقتی که افراد خاصی را به طور مداوم ملاقات کنید چیزهای بیشتری می آموزید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم

دلایل طلاق: ارتباطات ضعیف

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم

اهمیت دادن به فکر دیگران