چطور عشقم را فراموش کنم

چگونه کسی را که دوستش داریم فراموش کنیم

فراموش کردن کسی که دوستش داریم

وقتی در مورد چگونه فراموش کردن کسی که دوستش داریم جست و جو می کنیم متوجه می شویم اکثر سایت ها در مورد راه حال هایی صحبت کردند مانند “زمان همه چیز را حل خواهد کرد” یا ” خودتان را مشغول کنید”. اما متاسفانه اینگونه توصیه های معمولی نه تنها کمکی به شما نمی کنند بلکه شرایط شما را بدتر نیز خواهند کرد.

ممکن است قبلا برای فراموش کردن عشق یک طرفه خود اقدام کرده باشید اما بعدا متوجه شده اید که همه آن راه حل ها بی نتیجه هستند. اما نگران نباشید؛ نوین بینش دات کام منبعی است که زندگی شما را تغییر خواهد داد.

من در مدت زمان کوتاهی می توانم مراجعه کننده هایم را متقاعد کنم عشق قبلی و رابطه با او را فراموش کنند. در این مقاله راهکارهایی برای فراموش کردن معشوق یاد خواهید گرفت و حتی اگر هر روز در محل کار یا دانشگاه با عشق سابق تان رو به رو می شوید در این مقاله راهکارهایی را برای دل کندن از عشق خود می آموزیم.

ما هرگز نمی توانیم کسی را که دوست داریم فراموش کنیم اما …

بله درست متوجه شده اید. فراموش کردن کسی که دوست دارید از دیدگاه روانشناسی کاملا غیر ممکن است. به عبارت دیگر شما هرگز هیچ فرد یا رویدادی را نمی توانید فراموش کنید به خصوص اگر زمانی برای تان اهمیت داشته است. اما احساسات مرتبط با افراد و رویداد ها را می توان تغییر داد.

به گذشته خود نگاهی بیندازید. آیا تا به حال نشده است کسی را شدیدا دوست داشته باشید و عاشقش باشید ولی اکنون دیگر این احساس در شما وجود نداشته باشد؟ آیا رویدادی ناگوار برای تان رخ داده است که همیشه در خاطرتان باشد ولی دیگر احساس بدی نسبت به آن نداشته باشید؟ آیا شده است زمانی از فردی متنفر بوده باشید ولی احساسات تان نسبت به وی تغییر کرده باشد و اکنون دوستش داشته باشید؟

قطعا پاسخ شما به همه پرسش های بالا مثبت است. بله هرگز نمی توان عشق را فراموش کرد اما می توان احساسات مرتبط با آن را از بین برد. به عبارت دیگر این احساس عشق مرتبط با کسی که دوست دارید است که فراموش می شود و تغییر می کند نه خود آن شخص و خاطراتی که با او داشته اید.

فراموش کردن عشق

بعد از جدایی از عشق معمولا سوالاتی مانند “از این به بعد چه کسی به من توجه می کند؟” یا “چه کسی هنگام ناراحتی ها و مشکلات در کنار من خواهد بود؟” از خود می پرسید. در نتیجه سعی می کنید به هر شیوه ای که ممکن است عشق خود را به رابطه قبلی بازگردانید.

این مسئله بسیار طبیعی است. اما اگر بتوانید تنها چند روز پس از جدایی از به یاد آوردن او خودداری کرده و فراموش کردن خود را به ذهن تان یادآوری کنید، تحمل جدایی و کنار آمدن با آن بسیار آسان تر خواهد بود.

البته فراموش کردن عشق وقتی صحیح است که مطمئن باشید عشق تان ارزش بازگرداندن ندارد و آن رابطه برای شما مناسب نخواهد بود. در غیر این صورت و اگر احساس می کنید یک فرصت دیگر می تواند همه چیز را درست کند پس 4 مرحله ساده برای برگرداندن عشق به رابطه را بخوانید.

اما افرادی که مصمم برای فراموش کردن عشق هستند نباید با اقدامات زیر کاری کنند فراموش کردن کسی که دوستش دارید برای تان سخت شود.  اقدامات زیر باعث می شود فراموش کردن عشق و کنار آمدن با آن روز به روز برای شما دشوار تر جلوه کند:

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه با باورهای رسانه ای نادرست و ترانه های غمگین باعث می شود ذهنتان را متقاعد کنید که همه چیز خود را در زندگی از دست داده اید. تحقیقات نشان داده است کسانی که به چنین ترانه هایی گوش می کنند برای فراموش کردن عشق خود به مدت زمان بیشتری نسبت به دیگران نیاز خواهند داشت. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

رفتن به مکان هایی که قبلا با آنها خاطره داشته اید، امید به بازگشت را در دل و ذهن شما زنده خواهد کرد. به یاد داشته باشید تا وقتی به رابطه تان امیدوار باشید هیچ چیز نمی تواند فراموش کردن عشق قبلی تان را برای شما آسان و سریع سازد.

تجسم و رویاپردازی یکی از روش های موثر برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه می باشد. مثلا اگر قبل از خوردن غذا ابتدا آن را در ذهن خود تصور کنید گرسنه خواهید شد یا اگر تصور کنید توانایی صحبت کردن در یک همایش را ندارید هیچ گاه نمی توانید سخنران خوبی باشید. پس اگر همیشه در مورد زندگی با عشق قبلی خود رویاپردازی کنید هیچ وقت او را فراموش نخواهید کرد. در مقابل اگر کاری کنید طرف مقابل ذهنش درگیر شما شود، او تمایل به بازگشت خواهد داشت و جای تان با هم عوض می شود. ( نگاه کنید به تجربیات من در برگرداندن معشوق).

التماس و چانه زنی، انتظار برای تماس او و بازدید از شبکه های اجتماعی شما را از فراموش کردن عشق از دست رفته تان باز می دارند. برای کنار آمدن با شکست عشقی باید ذهنتان تمام شدن این رابطه را بپذیزد اما این اقدامات امید را در ذهن شما زنده کرده و امید هیچ گاه اجازه ی پذیرفتن این موضوع را به شما نمی دهد. حتی اگر قصد شما بازگرداندن عشق از دست رفته باشد باز هم چنین اقداماتی منجر به دور شدن بیشتر وی می شود.

باورهای نادرستی مانند باور به منحصر به فرد بودن یک شخص یا نیمه ی گمشده باعث می شود تصور کنید هیچ کس را مانند او نخواهید یافت. در صورتی که این باورها فقط فریبی بوده اند از سوی رسانه ها تا چیزی نشان تان دهند که دوست دارید ببینید. سپس از این موقعیت برای افزایش فروش خود استفاده کنند. در واقع باید بگویم افراد زیادی در دنیا هستند که می توانید در کنار آن ها رابطه ی خوب و حتی بهتر از رابطه ی قبلی تان را تجربه کنید.

چگونه از عشق خود دل بکنیم وقتی هر روز او را می بینیم

یکی از سوالات رایج که از مراجعه ها می شنوم این است که “چطور عشمو فراموش کنم وقتی هر روز او را می بینم” یا “چجوری فراموشش کنم وقتی محل کارمون یکیه”. برای پاسخ به این سوال اجازه دهید اول من یک سوال از شما بپرسم: فکر می کنید چرا بعضی افراد در تمام طول زندگی شان از کارهای مثل سخنرانی عمومی یا شنا کردن می ترسند؟

اگز بخواهیم بفهمیم چگونه یک نفر را فراموش کنیم باید با یک حقیقت مهم آشنا شویم. حقیقتی که اکثر افراد از آن آگاه نیستند این است:

با فرار کردن و انکار باعث می شویم ترس هایمان رشد کنند و قوی تر شوند. همین اتفاق هنگام دل کندن از عشق خود نیز رخ می دهد. به عبارت دیگر اگر بخواهیم برای اینکه از عشق خود دل بکنیم خودمان را سرگرم و مشغول کرده و از طرف مقابلمان فرار کنیم باعث می شویم احساسات مان نسبت به او بیشتر شده و بیشتر اذیت شویم.

راه حل روانشناسان برای استقامت در برابر ترس ها این است که به طور مداوم در معرض آن ها قرار بگیرید و به هیچ عنوان از آن فرار نکنید. برای فراموش کردن معشوق قبلی تان نیز باید تا می توانید با او برخورد داشته و به یاد داشته باشید که درمان شکست عشقی پس از جدایی زمانی آغاز می شود که جدایی را بپذیرید و با آن رو به رو شوید.

به نظر شما چرا مردم با مرگ عزیزانشان کنار می آیند اما درمان زخم های احساسی پس از جدایی برای آن ها بسیار دشوار به نظر می رسد؟

زیرا آن ها این حقیقت را می پذیرند که عزیزشان دیگر این دنیا را ترک کرده و راهی برای بازگشت او وجود ندارد در نتیجه برای فراموش کردن و درمان زخم های احساسی و آسیب های عاطفی شان مشکلی نخواهند داشت. برای فراموش کردن معشوق قبلی تان و عبور از شکست عشقی باید پایان رابطه را پذیرفته و اگر هر روز با او رو به رو می شوید مانند یک دوست رفتار کنید.

تکنیک ارتباط زدایی برای دست کشیدن از عشق

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه از عشق دست بکشیم باید بگویم اولین قدم برای دست کشیدن از عشق این است که از پایان رابطه قبلی تان اطمینان حاصل کرده و دائما این مسئله را با خود تکرار کنید. یکی از راه های فراموش کردن یک نفر این است که امید به بازگشت از بین برود. سپس به راحتی جدایی را قبول می کنید و خیلی زود خود را دور از احساس عشق به او میابید.

اگر هر روز در محل کار یا دانشگاه با معشوق قبلی تان رو به رو می شوید یا اگر چیزهای زیادی اطراف شما وجود دارند که عشق قبلی و رابطه با او را در ذهنتان یادآوری می کنند و در نتیجه باعث می شود دست کشیدن از عشق سخت شود به توضیحات زیر خوب توجه کنید:

وقتی دو رویداد به صورت همزمان و مداوم اتفاق می افتد نوعی ارتباط بین آن ها ایجاد می شود. در نتیجه با رخ دادن هر یک از آن رویداد ها، رویداد دیگر نیز به یاد آورده می شود ( مثلا اگر در کنار فردی به ترانه ای گوش دهید بعد ها با پخش شدن ترانه آن فرد را نیز به یاد می آورید)

تکنیک ارتباط زدایی به شما کمک می کنید این ارتباط ها ( یعنی ارتباط بین عشق تان و آن آهنگ ) را از بین ببرید. در مثال بالا کافیست هنگام پخش ترانه از فکر کردن به آن فرد خودداری کنید ( مثلا به اهداف یا برنامه های شغلی و تخصیلی تان فکر کنید)؛ بعد از مدتی دیگر این ارتباط از بین می رود و هر زمان آن ترانه را می شنوید به یاد کارها و برنامه های شخصی زندگی خود می افتید.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام ارتباط زدایی این است که هرگاه او را می بینید از مرور خاطرات خوب با او در ذهنتان خودداری کرده و سعی کنید فکرتان را به سمت دیگری هدایت کنید. توجه به این توصیه ها فراموش کردن عشق قبلی را حتی اگر هر روز با او برخورد داشته باشید، برای شما آسان تر خواهد کرد.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق و بازگرداندن عشق به رابطه در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش بازگشت به عشق و ازدواج مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

به مطالعه بیشتر علاقه مندم؟

ازدواج مجدد – اگر قصد ازدواج مجدد دارید بخوانید…

تجربیات من در برگرداندن معشوق

آیا باید از عشق قبلی خود انتقام بگیرید

چرا مجرد بودن شما را قوی تر می کند

چرا عشق سابقتان از شما دوری می کند

تلاش برای ایجاد احساس حسادت بعد از جدایی