چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

چگونه بر احساسات بد خود غلبه کنیم
غلبه بر احساسات منفی
راه های غلبه بر احساسات منفی
آیا افسرده و غمگین هستید؟
آیا می خواهید بر احساسات منفی و ناخوشایند خود غلبه کنید؟
آیا اغلب دچار احساسات بد می شوید؟
اگر می خواهید از چیزی رهایی یابید اول باید آن را به خوبی بشناسید. بسیاری از مردم احساسات منفی را تجربه می کنند که دلیل آن را نمی دانند. آن ها این احساسات را به اولین چیزی که به ذهنشان می رسد ربط می دهند مثل بحث و درگیری که با رییس خود داشته اند یا استرسی که متحمل شده اند.

در واقع ممکن است برای احساسات منفی که تجربه می کنید دلایلی داشته باشید اما این دلایل با دلایل واقعی بسیار متفاوت هستند. درواقع دلیل احساسات منفی و ناخوشایندی که تجربه می کنید با دلایلی که به ذهنتان می رسد کاملا متفاوت است. راه اصلی برای غلبه بر این احساسات، پیدا کردن منشا اصلی است.

غلبه بر احساسات منفی با شناسایی منشاء اصلی

وضعیت کنونی هیجانات و احساسات شما حاصل تجربه هایی است که از ابتدا تا کنون در زندگی داشته اید. دعوایی که دیروز با دوست تان داشتید و نمرات بدی که روز قبل گرفتید تنها بخشی از وضعیت کنونی احساسات تان را تشکیل می دهد.

اتفاقات خوب اخیر نیز بخشی از وضعیت کنونی احساس شما را تشکیل می دهند حتی اگر دقیقا در این لحظه حال خوبی نداشته باشید. مثلا اگر امروز یکی از دوستان تان شما را به خاطر کاری تحسین کرده است این هم بخشی از وضعیت کنونی احساس تان می شود.

به طور خلاصه تمامی اتفاقات خوب و بدی که اخیرا در زندگی تان رخ داده است روحیه و احساسات فعلی شما را تعیین می کند. فارق رضوان در کتاب “راهنمای نهایی برای غلبه بر افسردگی” توضیح می دهد چگونه یک شخص می تواند با ثابت نگاه داشتن و درست کردن احساساتش زندگی شاد تری داشته باشد. اگر در حال حاضر بیست مورد باعث ناراحتی شما شده باشد و ده مورد آن ها از کنترل شما خارج باشد، ده مورد دیگر را می توانید کنترل کنید و در نتیجه روحیه تان بهتر خواهد شد.

چگونه بر این احساسات غلبه کنیم؟

اگر توضیحات بالا را متوجه شده باشید احتمالا حدس زده اید برای بهتر کردن روحیه باید مشکلاتی را رفع کنید که ممکن است به طور کلی ربطی به خلق و خوی منفی شما در حال حاضر نداشته باشند.

برای مثال ممکن است در زندگی مشکلات زیادی داشته باشید از جمله استرس مربوط به کار، امتحان و رابطه ای که به تازگی به هم زده اید، در چنین شرایطی اگر تلاش کنید کمی وزن کم کنید روحیه تان بهتر خواهد شد حتی اگر برای حل مشکلات اصلی خود هیچ اقدامی نکرده باشید.

انباشته شدن مشکلات کوچک منجر به تخریب روحیه می شود. بسیاری از مردم معتقدند اول از همه باید مشکلات بزرگ را حل کرد، آنها عادت دارند مشکلات کوچک را نادیده بگیرند در نتیجه این مشکلات روی هم انباشته می شوند.

همین الگوی رفتاری باعث تخریب روحیه می شود زیرا وقتی مشکلات ساده و جزئی روی هم انباشته می شوند مشکلات بزرگ را بدتر می کنند. دکمه خراب کیبورد تان ، تعمیر ماشین تان و شماره ی مهمی که باید با آن تماس بگیرید مشکلات کوچکی هستند که اگر به آن ها توجه نکنید وضعیت شما را خراب تر می کنند. به طور خلاصه مشکلات کوچک خود را تا جایی که می توانید حل کنید تا تاثیرش را در بهتر شدن روحیه تان ببینید.

انباشته شدن مشکلات به خلق و خو آسیب می رساند

شما همیشه در حال دریافت اطلاعات از طریق حواس پنج گانه تان هستید. هر چه تعداد مشکلات حل نشده تان بیشتر باشد احتمال دریافت اطلاعاتی که آن ها را به یادتان بیاورند نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه اعصاب تان خراب تر خواهد شد.

برای مثال، داشتن اضافه وزن باعث می شود هر وقت از جلوی آینه عبور می کنید و یا بیش از حد غذا میل می کنید نسبت به ظاهرتان احساس بدی پیدا کنید.

حال تصور کنید ده مشکل حل نشده دارید. فکر می کنید چه اتفاقی برای روح و روان تان می افتد؟ مدام با چیزهایی رو به رو می شوید که مشکلات تان را به شما یادآوری می کند و نتیجه ی آن احساس بدی است که بیشتر اوقات تجربه خواهید کرد.

زبان بدن نیز بر روحیه تاثیر می گذارد

اگر توجه کنید هر وقت احساس ناراحتی می کنید کمرتان صاف می شود اما اگر احساس نا امیدی کنید کمرتان صاف نخواهد بود.

حالت بدن نیز بر خلق و خو و احساسات تاثیر می گذارد. همان طور که احساسات بر حالت بدن تاثیر می گذارند، حالت بدن هم بر احساسات تاثیر می گذارند. اگر فقط چند لحظه با کمر صاف بنشینید متوجه بهتر شدن روحیه تان خواهید شد.( برای اطلاعات بیشتر بخش زبان بدن را بخوانید)

افتادن در دام افکار منفی

به محض اینکه احساس ناراحتی کنیم چرخه ی افکار منفی به حرکت می افتد. همه چیز را به شکل غلط برداشت می کنیم، انتظار می کشیم مشکلات بیشتری پیش بیاید و درنتیجه روحیه مان بدتر می شود.

کوچکترین تغییر ممکن است فاجعه به نظر بیاید: بند کفش پاره شده تان یک دردسر و پیدا کردن جفت دیگر کفش تان دردسری بزرگتر خواهد بود.

راه حل این مشکل شکستن چرخه ی افکار منفی ست. از فکر کردن به مشکلات جدید دست بکشید و به این فکر کنید که چگونه مشکلات فعلی را حل کنید. نگذارید افکار و تصورات منفی شما را فلج کنند؛ در عوض بر آن ها مسلط شوید و اجازه ندهید کنترل زندگی تان را به دست بگیرند.

دشمن خود را بشناسید تا به احساسات بد پایان دهید

شناسایی دلایلی که در پس احساسات منفی و ناخوشایند تان است می تواند به اندازه ی حل مشکلات کوچک موثر باشد زیرا همین ندانستن علت احساس بد، خلق و خوی تان را بدتر می کند.

خلاصه مطلب این که برای پایان دادن به احساسات منفی باید مشکلات تان را مجزا کرده و شروع کنید آن ها را یکی پس از دیگری حل کنید. چرخه ی افکار منفی را بشکنید تا بتوانید احساسات بد خود را کاهش دهید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول (خانه) مشاهده کنید. همه مطالب این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده و مترجم سایت صورت گرفته و کاملا در زندگی واقعی موثر می باشد. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی را به شما باز می گرداند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

آزاد کردن احساسات سرکوب شده

چگونه وابستگی را از بین ببریم

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

نارظایتی در زندگی مشترک

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم

با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید

رهایی از احساس گناه

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم؟

معرفی کتاب

1555 - Copy