ترس از اعتماد به دیگران

فردی را می شناسم که در همسایگی من زندگی می کند اما ۵ سال او را ندیدم. البته او به شهر یا کشور دیگری سفر نکرده است، او تصمیم گرفته است از هیچ خیابانی عبور نکند. این فرد مدت هاست در خانه اش زندگی می کند و برای اینکه از هیچ خیابانی عبور نکند از خانه اش بیرون نیامده است.

اشتباه فکر نکنید، او دیوانه نیست. مدت ها پیش وقتی یکی از دوستانش از خیابان رد می شد تصادف وحشتناکی کرد و این فرد به دلیل اینکه چنین تصادفی را تجربه نکند تصمیم گرفته است دیگر از خیابان عبور نکند.

احتمالا این موضوع برای شما عجیب به نظر می رسد، اما این دقیقا مشابه چیزی که برای افرادی با مشکل اعتماد کردن به مردم اتفاق می افتد می باشد. چنین افرادی خیانت دیگران را تجربه کرده و یا تنها شاهد خیانت دیگران به دوستان و اطرافیانشان بوده اند و بعد از آن تصمیم گرفتند دیگر به کسی اعتماد نکنند.

چرا بعضی افراد با اعتماد کردن به دیگران مشکل دارند

اگر فردی در خانواده ای بزرگ شده باشد که پدر و مادرش به علت عدم اعتماد به یکدیگر از یکدیگر طلاق گرفته باشند احتملا در بزرگسالی با اعتماد کردن به دیگران مشکل خواهد داشت. پسری که مادرش به پدرش خیانت کرده باشد بعد ها نمی تواند به هیچ زنی اعتماد کند و برعکس.

اگر فردی شاهد باشد یکی از دوستانش به دلیل اعتماد کردن به مردم رنج می کشد احتمالا او نیر دیگر نمی تواند به دیگران اعتماد کند. مهم نیست به خود این فرد خیانت شده است یا شاهد خیانت دیگران به اطرافیان و دوستانش بوده باشد زیرا در هر دو مورد ضمیر ناخودآگاه به این نتیجه می رسد اعتماد کردن به دیگران خطرناک است.

بعضی از والدین ذهن فرزندانشان را با باورهای دروغین در مورد اعتماد تغذیه می کنند. چنین والدینی تنها تجربیات گذشته ی خود را برای فرزندانشان شرح می دهند و تصور می کنند این اتفاقات برای همه ی افراد رخ می دهد. در نتیجه فرزندانشان با مشکل اعتماد به دیگران بزرگ می شوند.

تصور اینکه دیگران ارزش اعتماد کردن ندارند

اگر به چیزی اعتقاد داشته باشید ضمیر ناخودآگاه شما همه ی سرنخ هایی را که برای اثبات درستی باورهایتان لازم است جمع آوری می کند. ضمیر ناخودآگاه شما بعضی از مهم ترین اتفاق ها را نادیده گرفته و بر چیزهایی تمرکز می کند که ثابت کنند مردم ارزش اعتماد کردن ندارند.

اگر دختری باور داشته باشد هیچ وقت نباید به هیچ مردی اعتماد کند ضمیر ناخودآگاهش به او اجازه می دهد عاشق مردی فریبکار شده تا به او خیانت کند، تنها برای اینکه ثابت کند نباید به کسی اعتماد کرد.

به همین دلیل است که بعضی زن ها وارد روابط عاطفی آزار دهنده می شوند. این زن ها تصور می کنند همه ی مرد ها آسیب رسان هستند و ضمیر ناخودآگاهشان با پیدا کردن چنین مردانی تلاش می کند از این باور ها حمایت کند.

افرادی که سخت به دیگران اعتماد می کنند یا ترس از اعتماد کردن دارند معمولا در روابط عاطفی خود به مشکل می خورند زیرا با بدبینی هایی که دارند باعث می شوند طرف مقابل اعتماد خود را از دست دهد و یا خیلی زود اعتماد خود را نسبت به طرف مقابل از دست می دهند. همچنین یکی از عوامل رایج بلاک کردن دیگران می تواند ترس از رابطه مجدد به دلیل عدم اعتماد به طرف مقابل باشد.

چگونه می توان به دیگران اعتماد کرد

فرق نمی کند هدف شما برگرداندن اعتماد در دیگران باشد یا در خود، به هر  حال می توانید از استدلال های زیر برای متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه جهت بازگشت اعتماد استفاده کنید.

  • اگر فردی می خواهد ترس از اعتماد به دیگران را در خود از بین ببرد باید این پرسش ها را از خود بپرسد: اگر این فرد قابل اعتماد نیست پس هیچ کس در دنیا ارزش اعتماد کردن ندارد؟ اگر روزی با ماشین تصادف کردم پس هیچ وقت دیگر نباید از هیچ خیابانی عبور کنم؟ اگر یکی از والدین من خیانت کرده است پس همه ی آدم های دنیا خیانت کار محسوب می شوند؟ هرچقدر بیشتر این سوالات را از خود بپرسید بیشتر باورهای نادرست ذهنتان را به چالش می کشید و در نتیجه بیشتر می توانید به دیگران اعتماد کنید.
  • این فرد باید بداند هر زمان که در مورد دیگران پیش داوری می کند، ضمیر ناخودآگاه می تواند باورهای او را به خود اثبات کند حتی اگر نادرست باشد. پس تنها راه پیدا کردن حقیقت در مورد دیگران این است که از هرگونه پیش داوری دوری کند، تنها در این صورت می تواند متوجه شود آیا طرف مقابلش ارزش اعتماد کردن دارد یا نه.
  • بازگشت اعتماد در صورتی اتفاق می افتد که فردی بداند حتی اگر واقعا شخصی ارزش اعتماد کردن نداشته باشد، این شخصی نمی تواند نماینده ی همه ی آدم های دنیا و معیار قضاوت همه باشد زیرا او تنها یک شخص بیشتر نیست.
  • این افراد باید بدانند در صورتی دیگران به او اعتماد می کنند که او نیز به دیگران اعتماد داشته باشد. اگر فردی همیشه به دیگران بدبین باشد،دروغ  بگوید یا خیانت کند، پس دیگران نیز با او همین رفتار را خواهند داشت.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه دوباره به دیگران اعتماد کنم

شک به همسر – شک به همسر را نادیده نگیرید

ترس و درمان فوبیا

نشانه های ترس شدید

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

ترس از روابط اجتماعی. درمان ترس و اضطراب. ترس از اجتماع دارم. بیماری ترس. علائم ترس شدید. درمان ترس شدید. قرص ترس. علت ترس زیاد