درمان سریع افسردگی

درمان سریع افسردگی

چرا بعضی اوقات استفاده از دارو جواب نمی دهد

در این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چگونه می توانید بدون استفاده از دارو و به صورت طبیعی افسردگی را از بین ببرید.

بعضی افراد تصور می کنند یکی از موثرترین راه های مقابله با افسردگی شدید و درمان آن استفاده از داروهای ضد افسردگی می باشد. در صورتی که در بسیاری از موارد می توان افسردگی را بدون استفاده از دارو و با روش های بهتری درمان کرد. (نگاه کنید به درمان افسردگی شدید بدون دارو)

بسیاری از مطالعات انجام شده نشان داده است که بهترین داروهای ضد افسردگی می تواند در بسیاری از موارد بی فایده باشند. در چنین مطالعاتی معمولا دو گروه از افراد با یکدیگر مقایسه می شوند؛ افرادی که تحت تاثیر دارو هستند و در مقابل افرادی که تحت تاثیر دارو نیستند و به این نتیجه رسیدند که داروها می توانند گاهی کاملا بی اثر و بی نتیجه باشند.

البته این بدان معنا نیست که اگر با تجویز پزشک تحت درمان دارو هستید باید آن را متوقف کنید اما باید تمام گزینه های موجود برای عبور از افسردگی را پیدا کرده و بشناسید.

افسردگی پایان دارد

وقتی برای مدت طولانی در احساس ناراحتی و سرخوردگی به سر می بریم دیگر فراموش می کنیم شادی چه حسی دارد. این بخشی از طبیعت انسان است. هنگامی که برای مدتی طولانی احساس بدی داشته باشیم تمامی احساسات خوبی را که پیش از آن تجربه کرده ایم از یاد برده و تصور می کنیم که این احساسات بد برای همیشه پابرجا خواهد بود.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی افراد افسرده این است که تصور می کنند این افسردگی هیچ گاه پایان نمی پذیرد. اگر در حال حاضر افسرده هستید باید به خود یادآوری کنید که تمام احساسات بد گذشته ی شما پایان یافته اند و احساسات بدی که هم اکنون درگیر آن هستید نیز از این قاعده مستثنا نیست.

آیا لحظاتی را که در گذشته خشمگین و عصبانی شده اید به یاد دارید؟

البته که نه، زیرا این احساسات با گذشت زمان از بین رفته اند. در حالی در آن زمان تصور می کردید این احساسات برای همیشه پابرجا خواهند بود. افسردگی هم مانند هر احساس دیگری با دنبال کردن مراحل درستی می تواند از بین برود.

فکر می کنید چرا مردم به هنگام افسردگی به خود کشی فکر می کنند؟

زیرا آن ها تصور می کنند افسردگی شان دائمی بوده و هیچ گاه از بین نمی رود. اگر به این افراد بگویید افسردگی تان بعد از یک ماه کاملا ناپدید خواهد نه تنها به خودکی فکر نمی کنند بلکه دائما روزشماری کرده تا این یک ماه بگذرد.

چگونه می توان افسردگی را پشت سر گذاشت

برای اینکه بتوانید افسردگی را پشت سر بگذارید ابتدا باید بدانید دلیل ایجاد افسردگی چیست. مانند هر احساس دیگری افسردگی نیز یکی راه هایی است که مغز برای ارسال پیامی به شما از آن استفاده می کند.

فرض کنید که همیشه برای یک شغل خاص رویا پردازی می کردید و در نهایت در مصاحبه ی کاری رد شده اید. آیا افسرده نمی شوید؟

دلیل افسردگی در این مورد اهمیت آن اتفاق است؛ مغزتان در این شرایط سعی دارد به شما بگوید که این اتفاق بسیار مهم بوده و بعد از آن زندگی معنای خود را از دست داده است.

دلیل اینکه بسیاری از مردم در مقابله با افسردگی شکست می خورند این است که هرکاری انجام دهند به جز حل کردن مشکلی که باعث این اتفاق شده است. در مورد مثال قبل باید شغل دیگری پیدا کنید یا ذهنتان را متقاعد کنید که برنامه ی دیگری برای خود دارید. (نگاه کنید به چگونه با حرف زدن، ضمیر ناخودآگاه را پاکسازی کنیم)

اگر نتوانید برای حل مشکل به طور مستقیم کاری انجام دهید افسردگی شما هرگز پایان نخواهد یافت.

آیا سبک زندگی می تواند باعث افسردگی شود؟

آیا می دانید سرکوب احساسات و استرس طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی در شما می شود؟

آیا می دانید احساس گناه و نبود هدف در زندگی تان شما را افسرده خواهد کرد؟

دلیل افسردگی در بسیاری از افراد سبک زندگی آن ها است. اگر نتوانید احساسات خود را ابراز کرده و آن ها را سرکوب کنید یا قادر به کنترل استرس خود نباشید به احتمال زیاد افسرده خواهید شد.

در چنین موردی ذهنتان به وسیله ی احساس افسردگی سعی دارد این پیام را به شما بدهد که باید سبک نادرست زندگی خود را تغییر دهید.

اگر سبک زندگی خود را تغییر داده و مانع تحت تاثیر قرار گرفتن توسط استرس و دیگر حالات بد روحی شوید افسردگی شما به مرور از بین خواهد رفت.

موارد زیر می تواند شما را در این زمینه یاری کند:

  • احساسات خود را سرکوب نکنید: همیشه راهی برای ابراز احساسات خود پیدا کنید. عادت به بیان احساسات می تواند شما را از طیف وسیعی از حالات بد روحی از جمله افسردگی محافظت کند ( نگاه کنید به تکنیک رهاسازی احساسی به جای سرکوب احساس).
  • از سبک زندگی بیمارگونه دوری کنید: اگر سبک زندگی شما همواره با استرس و اضطراب همراه است باید آن را تغییر دهید.
  • اهداف زندگی خود را پیدا کنید: اگر برای هدف با ارزشی در زندگی خود مبارزه کنید زندگی تان جالب تر شده و کمتر مستعد افسردگی خواهید بود. (نگاه کنید به راههای رسیدن به هدف در زندگی)

مراقب تغییر باورهایتان باشید

سیستم اعتقادی ما شامل باورهایی است که در زندگی به دست می آوریم. وقتی افسرده می شویم همه ی افکار و احساساتمان به شکلی منفی خودشان را نشان می دهند و ممکن است باورهایمان به شکلی که از تداوم افسردگی حمایت می کنند تغییر یابند.

ممکن است فردی به هنگام افسردگی ایمانش به خدا را از دست بدهد. فکر می کنید علت چیست؟

زمانی که افسرده هستید پتانسیل ایجاد باورهای منفی در شما افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه ممکن است تصور کنید خدا شما را فراموش کرده است و حتی افسردگی شما شدید تر شود.

اگر در حال حاضر افسرده هستید باید در مقابل ایجاد باورهای منفی از خود استقامت نشان دهید و با افکار منفی که حاصل آن چیزی جز باورهای نادرست نیست مبارزه کنید.

درمان افسردگی ناشی از شکست عشقی

نا امیدی از رابطه و شکست عشقی نیز می تواند منجر به افسردگی شود. خوشبختانه وبسایت نوین بینش قوی ترین و کارآمدترین مقالات را در زمینه ی عبور از شکست عشقی گردآوری کرده است و شما می توانید در بخش های روانشناسی عشق و رابطه ها و جدایی ها آن ها را مطالعه کنید.

اگر به دلیل جدایی از همسر یا معشوقه تان افسرده شدید به شما توصیه می کنم تمامی مقالات مربوط به شکست عشقی در این دو بخش از وبسایت را مطالعه کنید و بعد از آن ببینید که آیا هنوز هم احساس افسردگی می کنید یا نه.

اگر به کمک مقالات موفق نشدید به طور کامل از افسردگی رهایی پیدا کنید مشاورین ما می توانند در کمترین زمان افسردگی شما را درمان کنند.

درمان افسردگی با استفاده از تکنیک رفتارشناختی (CBT)

یکی از مهم ترین روش های درمان افسردگی استفاده از تکنیک رفتارشناختی (CBT) می باشد.

تکنیک رفتار شناختی بر اساس یک مفهوم ساده است. اگر برخی از افکار منفی و رفتار های تند باعث تقویت افسردگی در فرد شود با به چالش کشیدن این افکار منفی و تغییر این رفتارهای تند او می تواند افسردگی را در خود از بین ببرد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

درمان افسردگی شکست عشقی

بازگشت امید به زندگی

علائم هشدار دهنده افسردگی

دلایل افسردگی در جوانان

نشانه های افسردگی

چرا بعضی بی احساس هستند