ریشه ی عدم اعتماد به نفس

ریشه ی عدم اعتماد به نفس

فردی را در نظر بگیرید که اعتماد به نفس پایین دارد و خودش نمی داند دلیل این موضوع چیست. به همین دلیل است که هنگام صحبت با دیگران احساس راحتی نمی کند.

شاید دلیل اعتماد به نفس پایین وی این است که ظاهر خیلی خوبی ندارد، یا ثروتمند نیست. هر دلیلی می تواند باشد، دلیلش خیلی برای او مهم نیست. تنها چیزی که این فرد می داند این است که با خود می گوید: اعتماد به نفس ندارم.

آیا اعتماد به نفس ندارید؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بین مراجع کننده ها وجود دارد اعتماد به نفس پایین است. اما اکثر آن ها یک چیز مشترک دارند، اینکه نمی دانند دلیل عدم اعتماد به نفسشان چیست.

دانش یک قدرت است؛ برای مقابله با هرچیز ابتدا باید آن را درک کنید. اگر در پی درمان اعتماد به نفس پایین هستید، ابتدا باید علائم کمبود اعتماد به نفس و دلایل آن را بشناسید و درک کنید.

چرا اعتماد به نفس ندارید؟

در این قسمت قصد دارم ابزارهایی را به شما معرفی کنم که به کمک آن ها می توانید دلیل اعتماد به نفس پایین خود را تشخیص دهید. هرکدام از مثال ها موارد زیر یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس را به شما نشان می دهند.

عدم اعتماد به نفس در برخورد با غریبه ها

اگر در برخورد با غریبه ها دچار مشکل می شوید اما با دوستان و آشنایان خود راحت هستید احتمالا تصویر ضعیفی از خود در ذهنتان نقش بسته است و این یکی از دلایل اعتماد به نفس پایین شماست. درواقع شما از خودتان مطمئن نیستید و به همین دلیل تصور می کنید غریبه ها برای شما ارزشی قائل نمی شوند. برای درمان اعتماد به نفس پایین خود در این زمینه می توانید مقاله چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم ، را مطالعه کنید.

عدم اعتماد به نفس در برخورد با جنس مخالف

اگر در برخورد با جنس مخالف اعتماد به نفس خود را از دست می دهید تصور ضعیف از خودتان، کمرویی (نگاه کنید به نحوه ی برخورد با افراد درونگرا) و یا یک خاطره ی بد می تواند از مشکلاتی باشد که با آن دست و پنجه نرم می کنید. خوشبختانه کمرویی با تمرین، خاطرات بد با ایجاد خاطرات جدید و تصور ضعیف از طریق رو به رو شدن با بخش ضعیف تصوراتتان نسبت به خود قابل حل شدن خواهد بود و در نهایت با تمرین می توانید به درمان اعتماد به نفس پایین خود در این زمینه کمک کنید.

عدم اعتماد به نفس در برخورد با افرادی که می شناسید

اگر در برخورد با افرادی که قبلا با آن ها آشنا شده اید باعلائم کمبود اعتماد به نفس رو به رو هستید مشکل شما جایی در شخصیت شماست. در این مورد باید شخصیت خود را بررسی کرده و متوجه شوید چه چیزی را در مورد آن دوست ندارید و تلاش کنید راه حلی برای آن بیابید. (نگاه کنید به چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم)

عدم اعتماد به نفس در برخورد با افرادی خاص

اگر در برخورد با دسته ای خاص از افراد جامعه (مثلا ثروتمندان و …) اعتماد به نفس پایین دارید باید ریشه ی آن را در گذشته ی خود پیدا کنید. در چنین مورد اتفاقی در گذشته ی شما باعث شده تصور کنید این دسته از افراد (که در مقابلشان اعتماد به نفس ندارید) از شما بهتر هستند. یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از توصیه های دیگران در مورد تقویت اعتماد به نفس پاسخگو نیست کلی بودن آن هاست. برای تقویت اعتماد به نفس باید ریشه ی عدم اعتماد به نفس خود را در بخش خاصی از شخصیتتان پیدا کرده و با آن مبارزه کنید. (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)

مواردی که در بالا اشاره کردم دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس نیستند. من سعی کردم با توضیح این موارد به شما نشان دهم کمبود اعتماد به نفس می تواند ناشی از دلایلی باشد که شما از آن آگاهی ندارید و اگر بتوانید در برخورد با آن ها موفق شوید اعتماد به نفستان به طرز چشم گیری بالا می رود.

اگر اعتماد به نفس پایین شما ناشی از تصورات ضعیف و غلط در مورد خودتان است موفقیت و دستاوردهای جدید نمی تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد زیرا هنوز با این تصورات ضعیف رو به رو هستید.

به عبارت دیگر باید ریشه ی این عدم اعتماد به نفس را پیدا کرده و همان را از بین ببرید. تنها در این صورت می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.(نگاه کنید به چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ترس و اعتماد به نفس

نشانه های اعتماد به نفس بالا

چگونه با اعتماد به نفس قدم برداریم

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس