نشانه های ترس شدید


فوبیا چیست

فوبیا ترس شدید و غیر منطقی از یک وضعیت و یا یک شئ خاص بی خطر است.

فوبیا نتیجه ی تجربه ی تلخی در کودکی می باشد که شما را ترسانده است ( مثلا ممکن است ترس از حیوانات به این دلیل باشد که حیوانی وحشی در کودکی به شما صدمه زده است). یا در مواردی ترس شما از یک چیز نتیجه واکنش فرد دیگری به دلیل ترس از آن می باشد. (نگاه کنید به تاثیر کودکی در بزرگسالی)

اگر پدر مادرتان در کودکی در یک وضعیت خاص در مقابل شما ترس شدیدی از خود نشان داده باشند احتملا شما نیز فوبیای ان وضعیت خاص را در آینده خواهید داشت.

علائم ترس شدید

اگر مطمئن نیستید ترس شما طبیعی و منطقی و یا از نوع فوبیا می باشد از طریق نشانه های و علائم زیر می توانید پاسخ سوالتان را پیدا کنید. این نشانه ها به شما می گویند که ترس شما از نوع فوبیا است:

ترس شدید و غیر منطقی: یکی از مهم ترین نشانه های فوبیا ترس شدید و غیر منطقی از چیزی است که نمی تواند آسیب جدی به شما وارد کند. مثلا اگر از دیدن یک عنکبوت بترسید و هنگام نزدیک شدن به آن وحشت زده شوید ترس شما از عنکبوت از نوع فوبیا می باشد.

افزایش ضربان قلب: چیزهایی زیادی هستند که می توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند. اما اگر هربار که در یک وضعیت خاص قرار می گیرید، مثلا هربار که وارد یک مکان عمومی می شوید، ضربان قلب شما به شدت افزایش پیدا می کند، به احتمال زیاد از فوبیا رنج می برید.

ناراحتی معده: ناراحتی معده می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد اما اگر با نشانه های دیگری همراه شود احتمالا شما درگیر فوبیا و ترس شدید شده اید.

سرگیجه و حالت تهوع: این نشانه هم مانند ناراحتی معده به تنهایی نمی تواند مشخص کننده ی فوبیا باشد و برای مشخص شدن آن باید با علائم دیگری همراه شود.

خشک شدن در جای خود: اگر ترس شما از یک وضعیت خاص فوبیا باشد احتمالا در آن وضعیت نه می توانید حرفی بزنید و نه می توانید حرکتی بکنید. مثلا افرادی که از صحبت کردن در مکان های عمومی می ترسند هنگام حرف زدن کلماتشان را گم کرده و توانایی سخن گفتن را از دست می دهند.

عرق کردن: عرق کردن معمولا نشانه ای از اضطراب است. اگر هربار که با چیزی برخورد داشته باشید  عرق می کنید احتمالا فوبیای آن چیز را دارید.

حملات هراس و وحشت: حملات هراس و وحشت می تواند دلایل زیادی را شامل شود که بعضی از آن ها مرتبط با فوبیا هستند. اگر فوبیای شما شدید باشد ممکن است هنگام رو به رو شدن با چیزی که از آن می ترسید درگیر چنین حملاتی شوید.

اضطراب: بعضی از نشانه های مربوط به اضطراب می توانند یک فوبیای خاص از یک چیز را نشان دهند.

ضعف در تنفس: ضعف در تنفس نیز یکی از نشانه های وجود فوبیا در شماست. به یاد داشته باشید برای جلوگیری از یک نتیجه گیری نادرست قبل از تصمیم گیری در مورد هر چیز باید به دنبال نشانه ی بیشتری از آن باشید.

متزلزل شدن: اگر فوبیا شدید باشد احتملا هنگام رو به رو شدن با چیزی که از آن می ترسید خودتان را متزلزل و در حال لرزیدن می یابید.

ترس عادی و طبیعی در مقابل ترس شدید و فوبیا

اگر یک مسئله ی بی ضرر تا حدی شما را می ترساند به این معنا نیست که از فوبیا رنج می برید. مثلا اگر از صحبت کردن و ارائه ی مطلب در مکانی عمومی می ترسید این ترس شما فوبیا نیست.

اگر چندین مورد از نشانه های بالا را در خود می بینید یا ترس شما باعث می شود نتوانید کار خود را درست انجام دهید و یا درست فکر کنید احتمالا از فوبیا رنج می برید.

آیا فوبیا قابل درمان است

بر اساس علم روانشناسی هر رفتاری که وراثتی نباشد، حتی فوبیا، با انجام اقدامات درست می تواند از بین برود و درمان شود.

روش های مختلفی مانند قرار گرفتن به صورت تدریجی در وضعیتی که از آن می ترسید، کاهش حساسیت و هیپنوتیزم می توانند به درمان فوبیای شما کمک کنند. (نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

درمان ترس از رد شدن

روانشناسی ترس از تغییر

ترس از ازدواج در مردان و زنان

درمان ترس از ازدواج

ترس از عاشق شدن

ترس و اعتماد به نفس