آیا رابطه ی واکنشی به بهبودی شما کمک می کند؟

بیشتر روابط واکنشی به بهبودی شما کمکی نمی کنند

رابطه ی واکنشی رابطه ای است که بلافاصله بعد از جدایی به دلیل فرار از تنهایی و فراموش کردن دردها به آن رو می آورید.

اما آیا یک رابطه ی واکنشی می تواند به بهبودی فرد کمک کند؟

آیا یک رابطه ی واکنشی درد و رنج بعد از جدایی را کاهش می دهد؟ (نگاه کنید به تحمل غم جدایی)

اجازه دهید با شما روراست باشم. بیشتر روابط واکنشی نمی توانند به بهبودی فرد کمکی بکنند. دلایل زیادی هستند که مانع بهبودی فرد پس از جدایی می شوند و همه ی این دلایل به درک نادرست رابطه و جدایی برمی گردند.

وقتی فردی وارد یک رابطه ی واکنشی می شود درواقع دلیل اصلی درد و رنج خود را حل نکرده است و به همین دلیل احساسات بد او تغییری نمی کنند و حتی بدتر می شوند.

فرض کنید چند روز آینده یک امتحان سخت دارید و نگران هستید، آیا تلویزیون دیدن، خوابیدن و حواس پرتی می تواند به شما کمک کند نگرانی خود را از بین ببرید؟

البته که نه. ذهنتان می خواهد شما مطالعه کنید و به همین دلیل سیگنال های نگرانی ارسال می کند. همین اتفاق هنگام جدایی می افتد. ذهنتان می خواهد باورهایتان را درباره ی رابطه و جدایی اصلاح کنید و به همین دلیل سیگنال درد ارسال می کند.

وقتی با درگیر شدن در روابط دیگر به این سیگنال ها پاسخ دهید هیچ اتفاقی نمی افتد و درواقع فقط احساسات شما بدتر می شود.

مشکل روابط واکنشی

چه بخواهید چه نخواهید ذهن شما رابطه ی جدیدتان را با رابطه ی قبلی مقایسه می کند.

درواقع ذهن شما همیشه دیگران را با الگوی عشقتان مقایسه می کند تا بهترین فردی را که با آن مطابق است پیدا کند. مشکل زمانی اتفاق می افتد که ذهن متوجه می شود فردی که در حال حاضر با او هستید به اندازه ی فردی که قبلا با او رابطه داشتید خوب نیست. ( حداقل بر اساس نظر خود شما )

در این مورد آرایه ی جدیدی از احساسات بد شامل افسوس، احساس گناه و نا امیدی در ذهنتان ایجاد می شود. مشکل اینجاست که شما به دنبال فردی سازگار با معیارهایتان نمی گردید، شما فردی را می خواهید که به دردهایتان پایان دهد و به شما کمک کند احساس بهتری در مورد خود داشته باشید.

و همانطور که احتمالا متوجه شدید چنین افرادی پایدار نیستند. علاوه بر این مقایسه ها ممکن است باورهای نادرست شما را در مورد رابطه ها تقویت کنند.

ممکن است فکر کنید: اگر حتی با وجود برقراری یک رابطه ی جدید نتوانم عشق قبلی خود را فراموش کنم پس او نیمه ی گمشده ی من است. باورهای نادرست در مورد نیمه ی گمشده یکی از موانع مهم بهبودی شما است.

به همین دلیل است مردم معمولا رابطه ی اول خود را سخت تر فراموش می کنند. هرچه این باورهای نادرست قوی تر شوند بهبودی و فراموش کردن رابطه سخت تر خواهد بود. از آنجا که فرآیند بهبودی تنها با اصلاح باورها اتفاق می افتد روابط واکنشی تنها باعث می شود احساسات شما بدتر شود.

آیا شما معتاد به عشق هستید

معتادین به عشق افرادی هستند که نمی توانند بدون رابطه ی عاطفی زندگی کنند. آن ها معمولا بعد از جدایی به سرعت وارد روابط واکنشی می شوند زیرا تنها ماندن برایشان فاجعه است.

این افراد معمولا خیلی سریع وارد روابط اشتباهی شده و خیلی سریع از آن خارج می شوند. معتادین به عشق فکر می کنند راه حل مشکلات رابطه ی عاطفی است اما خیلی زود نا امید می شوند.

اعتیاد به عشق یک مشکل جدی است و مانع فرد می شود تا زندگی خراب خود را درست می کند. اعتیاد به عشق فرد را مجبور می کند برای پایان دادن به دردهای ناشی از مشکلات خود وارد رابطه ی عاطفی شود. (نگاه کنید به اعتیاد به رابطه ی رمانتیک)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا رابطه ای که عشق مان با فرد دیگری دارد پایدار است

روش های کنترل ذهن دیگران

چگونه دیگران را متقاعد کنیم

دلایل تلاش برای بازگشت به رابطه

استراتژی nlp برای ایجاد عشق

برخورد مناسب برای ترمیم رابطه