روانشناسی افراد پرخاشگر

روانشناسی افراد پرخاشگر

اگر فردی دوست شما را تهدید به دعوا و درگیری کند کاملا طبیعی است که شما نیز خشمگین و عصبانی می شوید. اما چرا بعضی افراد بدون هیچ دلیل خاصی رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می دهند؟

چرا بعضی افراد حتی اگر کسی کاری به کارشان نداشته باشد باز هم به شکلی خشن با آن ها رفتار می کنند؟ بسیار اتفاق می افتد افرادی که یکدیگر را نمی شناسند در مکان های عمومی با هم رو به رو شوند. من در یک مکان عمومی با یکی از دوستانم قرار ملاقات داشتم و ناگهان متوجه شم فردی با نگاهی خشمگینانه به دیگران دستور می داد از سر راهش کنار بروند.

در مثال بالا به نظر می رسید مردم هیچ مشکلی برای فرد پرخاشگر ایجاد نمی کنند اما او تصور می کرد دیگران سد راهش شده و قدرتش را به چالش می کشند.

چرا آن فرد مودبانه از اطرافیان خود درخواست نمی کرد از سر راهش کنار بروند؟ به هر حال آنها کاری به کارش نداشتند!

اما در واقع او فکر می کرد دیگران سد راهش شده اند و به شکلی پرخاشگرانانه با آن ها برخورد می کرد.

روانشناسی افراد پرخاشگر

هنگام تلاش برای درک رفتار افراد باید نقطه ی صفر زندگی آن ها را در نظر بگیرید.(نقطه ای از زندگی که هیچ چیز در آن درست نیست). (نگاه کنید به آیا وابستگی خوب است)

در چنین موقعیتی افراد رفتارشان را با موقعیت چالش برانگیزی که در آن قرار گرفته اند تفسیر می کنند.

افرادی که احساس نا امنی و تزلزل می کنند واقعیات را به شکل متفاوتی می بینند. آن ها معمولا به هر رویدادی یک معنی خاص می دهند تا با جهان درونی شان منطبق شود. مثلا فردی که اعتماد به نفس ندارد رفتار مردم را به این معنی می داند که می خواهند ارزش او را پایین بیاورند.

چنین افرادی همیشه تصور می کنند دیگران از نقاط ضعف آن ها آگاهی داشته و هر رفتاری از جانب دیگران را حاصل وجود کمبودهای خودشان می دانند.

پرخاشگری و دفاع از حریم شخصی

هرچه فرد بیشتر احساس تزلزل داشته باشد بیشتر سعی می کند از خود محافظت کند. اگر فردی در خانه اش را با سیستم های امینتی پیشرفته و محافظان شخصی ایمن سازد بیشتر باور می کند که خطری در حال تهدید کردن او است.

هرچه فرد پرخاشگری بیشتر احساس تزلزل کند بیشتر تصور می کند که دیگران در مورد او قصد بدی داشته و سعی می کند با دوری کردن از آن ها از خود محافظت کند.

پرخاشگری نوعی خودنمایی است. بعضی با رفتار تهاجمی و بعضی با رفتاری آرام تر خودنمایی می کنند. در هر دو مورد فرد پرخاشگر به دلیل احساس تزلزل و نا امنی سعی می کند قدرتش را به دیگران ثابت کند.

این قاعده ی کلی را به یاد داشته باشید؛ هرچه سلاح بیشتری حمل کنید احتمال شکست شما در نبرد بیشتر خواهد بود. پرخاشگری بیشتر باعث احساس تزلزل و نا امنی بیشتر در شما می شود.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

دلیل و درمان بداخلاقی زنان

علت پرخاشگری در افراد چیست

افسردگی و عصبانیت

چرا چهره ی خشمگین جذاب است

چگونه خود را قوی کنیم

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب