علل رفتار غیر طبیعی در انسان ها

چرا افراد کارهای غیر طبیعی انجام می دهند؟

چه چیزی باعث می شود مردم دروغ بگویند، خودنمایی کنند، پرخاشگر باشند یا هرکار غیر طبیعی دیگری انجام دهند؟

چرا از بعضی افراد رفتارهای بسیار عجیب و غریب سر می زند؟

دلیل اینکه بعضی افراد دمدمی مزاج و عجیب هستند چیست؟ چرا مردم از هنجارهای اجتماعی پیروی نمی کنند؟

در مقاله ی نظریه ی نیازهای انسان توضیح دادم مردم به شیوه ای رفتار می کنند تا بتوانند نیازهای اساسی خود را که در طول زندگی شان در آن ها شکل گرفته است برآورده کنند.

چه می شود اگر فردی نتواند نیازهای هایش را با راهی مورد قبول و طبق معیارهای پذیرفته شده در اجتماع برآورده کند؟ زمانی که مردم نتوانند نیازهای خود را به روش درستی برآورده کنند دست به کارهای عجیب و غریب و غیر طبیعی می زنند تا نیازهایشان ارضا شود.

اگر رفتار بعضی مردم عجیب و غریب و یا دمدمی مزاج به نظر می رسد به این دلیل است که ان ها برای رسیدن به خواسته ها و برآورده کردن نیازهایشان دست به هرکاری می زنند حتی اگر این کار مورد قبول جامعه نباشد.

علت رفتار غیرعادی انسان ها

به این مثال توجه کنید:

سامان در نوجوانی تصور می کرد برادر کوچکترش از توجه و عشق بیشتری نسبت به او در خانواده و دوستان برخوردار است. در نتیجه تصمیم گرفت کاری کند که همیشه در معرض توجه دیگران قرار بگیرد و این مسئله برای او تبدیل به یک نیاز اساسی شد.

سامان موفق شد وارد عرصه ی بازیگری شود و در نتیجه توانست نیاز خود را به روشی قابل قبول در جامعه برآورده کند. به عبارت دیگر سامان توانست ثبات ذهنی خود را به دست آورد زیرا موفق شد شغلش را به گونه ای انتخاب کند تا نیازهای مهم و اساسی اش برآورده شوند.

پدرام نیز مانند سامان همان تجربه ی مشابه را در دوران کودکی اش داشت و توجه تبدیل به یکی از مهم ترین نیازهای اساسی او شده بود. پدرام در بزرگسالی به عنوان یک حسابدار در محلی مشغول به کار شد. پدرام صدای بلندی داشت و همیشه و همه جا سر و صدای زیادی به راه می انداخت. همچنین گاهی با دروغ گفتن و داستان های غیر واقعی سعی می کرد توجه دیگران را به خود جلب کند. او هیچ وقت نمی دانست که دلیل این رفتار غیر طبیعی اش چیست.

پدرام نتوانست از راهی که مورد قبول جامعه باشد ثبات ذهنی خود را به دست آورد و در نتیجه سعی کرد با روش هایی غیر طبیعی مانند سر و صدا کردن و دروغ گفتن نیاز خود را ارضا کند.

پدرام نیز در مقابل بهرام که دست به سرقت از دیگران میزد و تبدیل به فردی قانون شکن شده بود از ثبات ذهنی بیشتری برخوردار است. بهرام هم همان نیاز اساسی به توجه مشابه پدرام و سامان را داشت اما او نتوانست راهی مناسب برای رسیدن به این نیاز را پیدا کرده و در نتیجه تصمیم گرفت با قاون شکنی و مطرح شدن در رسانه ها این نیازش را برآورده کند. (نگاه کنید تاثیر کودکی بر بزرگسالی)

درمان رفتارهای غیر طبیعی

هر رفتار غیر طبیعی به محض اینکه فرد با راهی درست و مطابق معیارهای جامعه برای ارضای نیازهایش آگاه شود می تواند قابل درمان باشد. در این شرایط فرد به ثبات ذهنی مورد نیازش می رسد و هیچ دلیلی برای تکرار و ادامه دادن به رفتارهای غیر طبیعی خود نخواهد داشت.

وقتی رفتارهای غیر طبیعی دیگران را در نظر بگیرید نمی توانید شخصیت آن ها را به درستی درک کنید اما می توانید عادت های نامطلوب و ناخواسته ی خود را کنار بگذارید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا افراد رفتارهای خاصی انجام می دهند

آیا شخصیت قابل تغییر است

شناخت رفتار انسان

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

علت خیره ماندن چشم ها. علت خیره شدن افراد. رفتار چیست. تعریف رفتار در روانشناسی. انواع رفتار انسان. مفهوم رفتار. درمان خیرگی چشم. خیره شدن به یک نقطه نشانه چیست