چرا افراد رفتارهای خاصی انجام می دهند

چرا افراد به شکل عجیبی رفتار می کنند؟

چرا مردم کارهای خاصی را بارها و بارها انجام می دهند؟

چرا افراد رفتارهای خاصی انجام می دهند؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هنگام تلاش برای درک رفتارهای دیگران انجام می دهیم نگرش در رفتار آن ها خارج از زمینه و بستر شکل روانشناختی شان است.

مشکل اینجاست که در چنین شرایطی رفتار دیگران را به صورت سطحی و تنها بر اساس یک وضعیت خاص قضاوت می کنیم.

مشکل دیگر این است که چنین نگرشی در نظر نمی گیرد دو فرد می توانند به دلایل کاملا متفاوتی رفتارهای کاملا مشابهی از خود نشان دهند و تنها راه تمایز گذاشتن بین این دو فرد بررسی رفتارهایشان در چارچوب شخصیت آن هاست. (نگاه کنید به شناخت شخصیت دیگران)

اگر می خواهید بدانید دلیل رفتارهای خاص افراد چیست این مقاله را تا پایان مطالعه کنید

مثال 1: دلیل رفتارهای خاص سارا چیست

ما به افرادی که دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند خودنما می گوییم. اما حقیقت این است که همه ی انسان ها در یک یا چند مورد خودنمایی می کنند.

سارا زن زیبایی است که در نیمه های 30 سالگی به سر می برد و دوست دارد فقط با خودروهای 4WD رانندگی کند( این خودروها قدمت بیشتری دارند و برای رانندگی در جاده های پر دست انداز و سنگلاخی مناسب به نظر می رسند). برای فردی که سارا را خیلی سطحی می شناسد و شخصیت او را در نظر نمی گیرد ممکن است این رفتار خیلی عجیب به نظر برسد. اما اگر بدانید سارا در کودکی با این باور بزرگ شده است که دخترها نسبت به پسران ضعیف هستند دلیل این رفتار او برای شما مشخص می شود.

دلیل این علاقه و رفتار سارا این است که نشان دهد او هم می توانند همانند مردان قوی باشد.

همه ی افراد تلاش می کنند متوجه شوند دیگران از کودکی تا بزرگسالی چه نظری در مورد آن ها دارند. اگر دیدگاه دیگران را قبول داشته باشند آن را حفظ می کنند و اگر این دیدگاه برایشان مورد قبول نباشد تلاش می کنند آن را تغییر دهند. (نگاه کنید به چگونه مورد تحسین دیگران قرار بگیریم)

سارا هیچ وقت در مورد ظاهر و زیبایی خودنمایی نمی کرد زیرا مطمئن بود که همه او را زیبا می بینند اما وقتی بحث قدرت به میان می آمد او همیشه سعی می کرد به دیگران نشان دهد قدرت زیادی دارد زیرا تصور می کرد همه او را به چشم فردی ضعیف می بینند.

دلیل اصلی رفتارهای خاص افراد این است که هویت مورد علاقه شان را حفظ کرده و یا هویتی را که برایشان مورد قبول نیست تغییر دهند.

مثال 2: دلیل رفتارهای خاص سامان چیست

سامان ار لباس فرم متنفر است. او شغلش را به دلیل اینکه مجبور بود لباس فرم بپوشد رها کرده است.

برای کسی که ناآگاهانه به این قضیه نگاه کند رفتار سام کاملا عجیب به نطر می رسد. اما اگر بدانید که سامان در دوران مدرسه مثل یک دلقک ( فردی عجیب و غریب که کارهای فرمالیته و تشریفاتی انجام میدهد) بین همکلاسی هایش دیده شده است مفهوم این رفتار او برای شما مشخص می شود.

در سامان هویتی به وجود آکد که دوست نداشت دیگران او را به این چشم ببینند. در نتیجه او سعی کرد از هرگونه کار تشریفاتی و فرمالیته ای مانند سر وقت رسیدن، پوشیدن لباس فرم، تحصیلات و حتی مطالعه کردن به دور باشد.

چنین کارهایی به صورت ناخودآگاه سامان را به یاد هویتی می انداخت که مورد قبول او نبود و در نتیجه سعی کرد از انجام چنین کارهایی اجتناب کند.

مردم رفتارهای خاصی را به دلایلی انجام می دهند که خودشان از آن آگاه نیستند. سامان با اینکه همیشه در مورد دلایل رفتارهایش فکر می کرد اما هیچ وقت نفهمید چرا این کارها را انجام میدهد.

ضمیر ناخودآگاه اقدامات و اعمال افراد را هدایت می کند و اگر بخواهید بدانید چرا افراد کارهای خاصی انجام می دهد باید به شناخت خوبی از گذشته ی آن ها برسید زیرا دلیل رفتارهای افراد را می توان در تجربیات گذشته ی آن ها پیدا کرد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا می خواهیم پسری را دیوانه خود کنیم

شناخت شخصیت دیگران

آیا شخصیت قابل تغییر است

شناخت رفتار انسان

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

علل رفتار غیر طبیعی در انسان ها

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

مفهوم رفتار. ویژگی انسان با شخصیت. تعریف رفتار در روانشناسی. افراد با شخصیت. رفتار کاریزماتیک. ویژگی انسان های خوب