مدت زمان آشنایی قبل از خواستگاری و ازدواج

مدت زمان آشنایی / دوستی چقدر است؟

چه تعداد جلسات آشنایی قبل از ازدواج وجود دارد؟

آیا مدت زمان مشخصی برای آشنایی قبل از خواستگاری وجود دارد؟

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید نمی توان زمان دقیق و مشخصی را برای آشنایی قبل از ازدواج تعیین کرد اما باید همه تلاش خود را بکنید تا مدت زمان آشنایی خود را کوتاه کرده و به مرحله ازدواج برسید.

اگرچه شناخت زوج ها قبل از ازدواج اهمیت بسیار بالایی دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ زوجی وجود ندارد که نتواند یک ازدواج موفق داشته باشد. البته بعضی افراد به دلیل شباهت های شخصیتی که دارند گزینه های مناسب تری محسوب می شوند و می توانند مدت زمان آشنایی قبل از خواستگاری خود را کوتاه تر کرده و ارتباط خود را بهتر مدیریت کنند.

اما در نهایت حتی افرادی که جزء تیپ های شخصیتی سخت در نظر گرفته می شوند می توانند مدت زمان آشنایی کوتاهی داشته باشند و خیلی زود به شرایط ازدواج دست پیدا کنند.

منظورم از شرایط مهم و لازم قبل از ازدواج وضعیت مالی نیست. اگر مهارت های ازدواج و عشق وجود داشته باشد حتی در وضعیت مالی معمولی و درآمد کم نیز می توان زندگی خوبی را داشت. ( البته تلاش برای بهبود وضعیت مالی همیشه باید در برنامه های شما قرار داشته باشد.

مدت زمان دوستی / آشنایی

هرچقدر زودتر دوران رابطه آشنایی به مرحله خواستگاری و ازدواج برسد بهتر است. با این وجود نباید در فرایند ازدواج عجله کنید و بدون تحقیق و شناخت کافی و همچنین برنامه ریزی سریع به مرحله آخر برسید.

از آنجایی که در دوران قبل از ازدواج هستید پس باید همیشه احتمال جدایی را در رابطه خود در نظر داشته باشید. نباید به دلیل ترس از جدایی یا تنهایی بدون رسیدن به تفاهم فردی را انتخاب کنید و زود ازدواج کنید.

البته من از شما نمی خواهم جدا شوید، اما از شما می خواهم به دلیل ترس از تنهایی یا جدایی عجله نکنید و قبل از ازدواج با فرد مورد علاقه تان خوب فکر کنید زیرا اگر هشدارها را جدی نگیرید زندگی غم انگیزی خواهید داشت. (نگاه کنید به نشانه های یک ازدواج ناموفق)

جلسات آشنایی قبل از ازدواج

موضوع هایی که در ادامه توضیح می دهم در اخذ تصمیم مناسب پیش از ازدواج به شما کمک می کند. پس در جلسات آشنایی خود

  1. از احساس عاشقانه خود مطمئن شوید: اگر به دلیل احساس تنهایی، فرار از مشکلات یا داشتن احساسات بهتر باید بدانید این عشق واقعی نیست. این فقط یک حالت وابستگی است تا بتوانید با استفاده از این فرد دردهای عاطفی خود را فراموش کنید. (نگاه کنید به اعتیاد به عشق). البته پس از خواستگاری و ازدواج یا در دوران عقد و نامزدی هم می توانید احساس عاشقانه خود را ایجاد کرده و افزایش دهید اما بهتر است قبل از آن مطمئن شوید طرف مقابل پتانسیل ایجاد احساس عشق در شما را دارد و فقط به دلیل فرار از مشکلات ازدواج نمی کنید.
  2. بدست آوردن شناخت عمیق: بسیاری از مردم بدون شناخت و درک دقیق از طرف مقابل خود با او ازدواج می کنند. در مدت زمان آشنایی و قبل از ازدواج مطمئن شوید به اندازه کافی تحقیق کرده اید و شناخت عمیقی از طرف مقابل بدست آورده اید. افرادی زیادی هستند که حتی خودشان را خوب نمی شناسند و به همین دلیل درک دیگران برایشان بسیار سخت است. مطالعه در مورد روانشناسی و رفتار انسان گزینه ای است که به شما کمک می کند مطمئن شوید با فرد مناسبی ازدواج می کنید. (نگاه کنید به چرا با فرد اشتباه ازدواج کرده ام)
  3. فرد با الگویی عشق شما مطابقت پیدا کند: در جلسات رابطه آشنایی قبل از ازدواج باید معیارهای موجود در الگوهای عشق خود و طرف مقابل را در نظر بگیرید و اگر سازگاری لازم وجود نداشت، با ارتباط مستقیم با یکدیگر و صحبت کردن در مورد الگوهای عشق و معیارهای ازدواج به یک تفاهم و نتیجه نهاییت دست پیدا کنید. (نگاه کنید به الگوی عشق)
  4. هیچ کس دیگری در ذهن شما نباشد: بیشتر مردم با کسی که واقعا می خواهند ازدواج نمی کنند به همین دلیل زندگی خوبی نخواهند داشت. اگر فرد دیگری در ذهن شما باشد ازدواج با فردی غیر از او کار درستی نخواهد بود.

به طور خلاصه زمانی باید ازدواج کنید که ۱۰۰% مطمئن باشید طرف مقابل خود را واقعا می خواهید و احساسات شما نسبت به او از خواسته ی درونی تان نشات می گیرد نه نیاز عاطفی!

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج

در این مطلب از واژه آشنایی استفاده کردیم زیرا در آشنایی حد و مرز بهتر رعایت می شود اما در دوستی به دلیل صمیمیت بالا ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد. چنین موضوعی باعث کاهش احتمال ازدواج می شود ( نگاه کنید به چگونه آشنایی مان را به ازدواج تبدیل کنیم)

یکی از مسائل مهم در رابطه آشنایی قبل از ازدواج رعایت حد و مرز ها است. همانطور که در مقاله جذابیت و فرهنگ توضیح داده ام، بین فرهنگ و جذابیت ارتباط مستقیم وجود دارد. در فرهنگ های اسلامی همچون کشور ایران، جذابیت ارتباط مستقیم با رعایت حد و مرزهای دینی و مذهبی دارد که در صورت عدم رعایت آنها احتمال ازدواج کاهش پیدا می کند. حتی اگر در دوران خواستگاری هستید همچنان باید مراقب خط قرمزهای فرهنگی باشید.

اگر قبلا در رعایت خط قرمز های خود بی دقتی کرده اید مشکلی نیست ولی بهتر است در مورد ادامه این رابطه با یک مشاور مشورت کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ازدواج درون گرا با برون گرا

چرا هنوز ازدواج نکرده ام

مقابله با مخالفت با ازدواج – مدل تایید چند وجهی

چگونه مرد مناسب ازدواج را بشناسیم

چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم

عشق قبل از ازدواج خوب است یا بد

نقش علاقه در ازدواج

روانشناسی جذابیت ظاهر