چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند

چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند

در دنیای پیچیده‌ی روابط، جدایی می‌تواند به اندازه‌ی شروع یک رابطه، احساساتی و چالش‌برانگیز باشد. اغلب، تمرکز بر روی تجربیات و احساسات زنان در این شرایط است، اما چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند این بازگشت، که گاهی اوقات ناگهانی و غیرمنتظره است، می‌تواند سوالات بسیاری را در ذهن طرف مقابل ایجاد کند. آیا این بازگشت نشان‌دهنده‌ی تغییر و پیشرفت است، یا تنها یک واکنش موقتی به تنهایی و نیازهای لحظه‌ای؟ و اینکه ایا اصلا مردان واقعا بعد از جدایی بر می گیردند؟

در این مقاله، قصد داریم به بررسی عمیق‌تر این پدیده بپردازیم. ما به دنبال درک بهتری از انگیزه‌ها و روانشناسی پشت این رفتار هستیم و می‌خواهیم بفهمیم که چگونه مردان پس از جدایی، فرآیند بازیابی و بازسازی هویت خود را آغاز می‌کنند و چرا مردان بعد از جدایی بر می گیردند. از طریق مصاحبه‌ها با متخصصان روانشناسی، بررسی تحقیقات موجود، و شنیدن داستان‌های واقعی، امیدواریم که نوری بر این جنبه کمتر شناخته‌شده‌ی جدایی بتابانیم و به زنانی که در جستجوی پاسخ‌هایی برای بازگشت شریک زندگی‌شان هستند، درک بهتری از این موقعیت ارائه دهیم.

دلایل بازگشت مردان بعد از جدایی

در دنیای پیچیده‌ی روابط، جدایی‌ها اغلب به اندازه‌ی شروع یک رابطه، پیچیده و دردناک هستند. اما واقعیت این است که بسیاری از روابط عاطفی ممکن است حداقل یک بار و گاهی چندین بار با فرایند جدایی و بازگشت مواجه شوند. در ادامه به دلایل رایجی اشاره می کنیم که توضیح می دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند:

مهارت های بازگشت به رابطه

دلایل مختلفی وجود دارد که مردان پس از جدایی به رابطه بازمی‌گردند. یکی از دلایل می‌تواند تلاش و مهارت‌های خلاقانه طرف مقابل برای حفظ رابطه باشد. برخی از مردان ممکن است پس از جدایی، احساس تنهایی کنند و به خاطرات خوب گذشته فکر کنند و این می‌تواند باعث شود که آنها بخواهند به رابطه بازگردند.

همانطور که در کتاب بازگشت به عشق و ازدواج توضیح دادم اگر طرف مقابل رابطه را قطع کند و از استراتژی های بازگشت به رابطه استفاده کند حتی بدون آنکه نیاز به ارتباط برقرار کردن مستقیم وجود داشته باشد می تواند باعث بازگرداندن مردان بعد از جدایی شود. یکی از تاثیرات مثبت چنین استراتژی های کنجکاوی بیشتر مردان است که می تواند آن را به سمت بازگشت هدایت کند.

مهارت‌های دیگری که می‌توانند در حفظ رابطه موثر باشند شامل ارتباط موثر، درک و پذیرش اشتباهات گذشته، و تلاش برای بهبود رفتارها و الگوهای رابطه است. این مهارت‌ها می‌توانند به ایجاد یک پایه محکم‌تر برای رابطه کمک کنند و شانس بازگشت و موفقیت رابطه را افزایش دهند².

تلاش برای بازیابی احساس امنیت

یکی دیگر از عواملی که توضیح می دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند ایجاد احساس امنیت در مردان است. گاهی اوقات ممکن است مردان به احساس امنیتی که دارند عادت کنند و این موضوع در کنار عوامل دیگر منجر می شود به دوری مردی که همچنان عاشق است اما این دوری همیشه پایدار نیست. مردان، مانند زنان، به دنبال امنیت عاطفی هستند. زمانی که رابطه‌ای به پایان می‌رسد، این امنیت نیز می تواند کاهش یابد و اگر فرد به خوبی چنین موقعیتی را مدیریت کند می تواند باعث شود مرد برای بازیابی احساس امنیت مجدد به سمت رابطه هدایت شود.

در واقع تلاش برای بازیابی احساس امنیت در مردان پس از جدایی یک فرآیند پیچیده است که نه فقط برای بازگشت مردان به رابطه بلکه پس از آن نیز مهم است برای ارتقا و توسعه آن تلاش کرد. در غیر اینصورت نوسانات ناایمن می تواند خود یک متغیر منفی در جدایی های بعدی و افتادن در دام چرخه بازگشت و جدایی شود.

در اینجا به برخی از مهم‌ترین عواملی که در ثبات امنیت نقش دارند اشاره می‌کنیم:

  • پذیرش و درک احساسات: مردان باید احساسات خود را پس از جدایی بپذیرند و به آن‌ها اجازه دهند تا بیان شوند. این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا احساس امنیت عاطفی خود را دوباره بدست آورند.
  • شناخت چالش‌های ذهنی یکدیگر: در صورت بازگشت به رابطه، مهم است که هر دو طرف چالش‌های ذهنی یکدیگر را بشناسند و برای ساختن رابطه‌ای بهتر تلاش کنند.
  • برنامه‌ریزی برای رابطه جدید: اگر تصمیم به بازگشت گرفته شده است، لازم است که برای رابطه جدید برنامه‌ریزی شود و اهداف و حدود جدیدی تعیین گردد.
  • احترام به حریم خصوصی: پس از شروع دوباره رابطه، باید به حریم خصوصی یکدیگر احترام گذاشته شود تا احساس امنیت در هر دو طرف تقویت گردد.
  • واقع‌بینی و درک ترس‌ها: واقع‌بین بودن در مورد انتظارات و ترس‌های مرتبط با شروع مجدد رابطه می‌تواند به ایجاد یک پایه امنیتی محکم کمک کند.

با توجه به این عوامل و اقدامات، مردان می‌توانند در جهت بازیابی احساس امنیت خود پس از جدایی و در صورت بازگشت به رابطه، گام‌های مثبتی بردارند. این فرآیند می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند و به زندگی عادی خود بازگردند.

نیاز به حمایت و درک

یکی دیگر از تاثیرات مثبت افراد که منجر بازگشت و دلتنگی مردان بعد از جدایی می شود نیاز به حمایت و درک است. اگر افراد بتوانند چه هنگام جدایی، چه پس از آن بدون برقراری مستقیم محرک های حمایتی و ادراکی را تقویت کنند باعث می شوند ذهن مردان درگیر آن شود.

این درگیری در نهایت باعث می شود مردان متوجه شوند حمایت و درکی که از شریک زندگی‌شان دریافت می‌کردند، در جای دیگری یافت نمی‌شود. این درک می‌تواند آن‌ها را به سمت بازگشت هدایت کند. در واقع تحریک حمایت و درک باعث بازیابی تجربیات حمایتی و ادراکی گذشته می شود که بازیابی آن با تاثیرگذاری روی نگرش افراد همراه است.

البته حمایت جنبه ها و ابعاد گوناگونی دارد و می تواند به صورت های دیگر نیز در بازگشت مردان به رابطه موثر باشد. برای مثال حمایت دیگران از رابطه عاطفی پس از جدایی می تواند منجر به بازیابی تجربیات مثبت قبلی شود. استراتژی های افراد در رابطه عاطفی و حمایت آن ها از روابط مثبت طرف مقابل می تواند در ایجاد چنین شرایطی موثر باشد. در ادامه به جنبه های کلیدی اشاره می کنیم که مردان بعد از جدایی با ارتباط با دیگران تحت تاثیر آن قرار می گیرند و ممکن است به رابطه بازگردند:

  • حمایت عاطفی: ارائه یک فضای امن برای بیان احساسات و تجربیات بدون قضاوت.
  • درک و همدلی: نشان دادن همدلی و درک موقعیت فرد، به ویژه در مواقعی که با احساسات پیچیده‌ای مواجه است.
  • مشاوره و راهنمایی: دریافت مشاوره و راهنمایی از اطرافیان می تواند باعث  تحریک و بازیابی علاقه شود و توضیح دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند.
  • تقویت اعتماد به نفس: کمک به فرد برای بازیابی اعتماد به نفس و خودباوری که ممکن است در اثر جدایی آسیب دیده باشد.
  • پشتیبانی در تغییر و رشد: تشویق فرد به رشد شخصی و تغییرات مثبت که می‌تواند به بهبود رابطه کمک کند.

این نوع حمایت می‌تواند به مردان کمک کند تا با چالش‌های روحی و روانی ناشی از جدایی مقابله کنند و در صورت بازگشت به رابطه، با دیدگاهی سازنده‌تر و آگاهانه‌تر عمل نمایند.

ترس از تنهایی

ترس از رد شدن بیشتر باعث می شود افراد برای شروع یک رابطه ترس داشته باشند اما ترس از تنهایی باعث می شود افراد به روابط خود وابسته شوند و نتوانند از آن جدا شوند. مدیریت صحیح رابطه بخصوص در موقعیت های بحرانی که می تواند به جدایی منجر شود و حتی پس از آن اگر به درستی صورت بگیرد می تواند از این پدیده به نفع بازیابی رابطه استفاده کند. هرچند این مورد لزوما در همه مردان وجود ندارد ولی به این معنا نیست که همچنان عوامل دیگر در بازگشت آن ها موثر نیست.

در واقع تنهایی می‌تواند ترس بزرگی برای هر کسی باشد، و مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از مردان ممکن است به دلیل ترس از تنها ماندن، تصمیم به بازگشت بگیرند. در واقع برخی مردان ممکن است به دلیل ترس از تنهایی و نیاز به همراهی، تصمیم به بازگشت بگیرند.

به عبارت دیگر ترس از تنهایی، که به آن مونوفوبیا یا اتوفوبیا نیز گفته می‌شود، یکی از عوامل روانشناختی است. این عامل روانشناختی می‌تواند در تصمیم مردان برای بازگشت به رابطه‌ای قبلی پس از جدایی نقش داشته باشد. این ترس می‌تواند ناشی از احساس ناامنی، دلتنگی، و نیاز به حمایت عاطفی باشد.

*افرادی که از تنهایی می‌ترسند ممکن است:

  • به شدت نگران تنها ماندن باشند.
  • هنگام تنها بودن دچار اضطراب شدید شوند.
  • از اینکه چه اتفاقی می‌افتد در حالی‌که تنها هستند، هراس داشته باشند.
  • در صورت تنها بودن دچار لرزش، تعریق، درد قفسه سینه، سرگیجه، تپش قلب، فشار خون بالا و حالت تهوع شوند.

*ترس از تنهایی می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که توضیح می دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند زیرا:

  • ممکن است احساس کنند که بدون شریک عاطفی خود نمی‌توانند احساس امنیت کنند.
  • ممکن است به دنبال جلوگیری از احساس تنهایی و ایجاد یک فضای آشنا و راحت باشند.
  • ممکن است تلاش کنند تا از طریق بازگشت به رابطه، احساسات منفی ناشی از جدایی را کاهش دهند.

*راهکارهای مقابله با ترس از تنهایی:

برای مقابله با ترس از تنهایی در مردان می توان آن ها را به نکات زیر تشویق کرد:

  • به آن ها زمان دهید تا با احساسات خود کنار بیایند.
  • به آن ها کمک کنید از انزوا فاصله بگیرند و به دنبال حمایت اجتماعی باشند.
  • در صورت نیاز از مشاوره روانشناسی کمک بگیرند.
  • فعالیت‌هایی مانند ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

در نهایت، ترس از تنهایی می‌تواند یک مانع جدی برای پیشرفت فردی پس از جدایی باشد و مهم است که افراد به دنبال راه‌هایی برای مقابله با این ترس و ساختن یک زندگی مستقل و پربار باشند.

ارزش‌های از دست رفته

گاهی اوقات، مردان پس از جدایی متوجه ارزش‌هایی می‌شوند که در رابطه داشته‌اند و این ارزش‌ها را در جای دیگری پیدا نمی‌کنند. اگر افراد مدیریت صحیح ارتباط و ارزش های آن را بشناسند می توانند از این خلا برای بازیابی رابطه خود استفاده کنند.

در واقع ارزش‌های از دست رفته می‌توانند یکی از دلایلی باشند که مردان پس از جدایی به رابطه‌ای قبلی بازمی‌گردند. این ارزش‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس امنیت: در یک رابطه، افراد ممکن است احساس امنیت و ثبات کنند. پس از جدایی، این احساس امنیت ممکن است از دست برود و فرد ممکن است برای بازیابی آن به رابطه بازگردد.
  • هویت مشترک: زوج‌ها در طول رابطه هویتی مشترک پیدا می‌کنند. جدایی می‌تواند این هویت مشترک را تهدید کند و فرد ممکن است برای بازیابی این بخش از خودش، تلاش کند به رابطه بازگردد.
  • عادات و روتین‌ها: زندگی مشترک عادات و روتین‌هایی ایجاد می‌کند که با جدایی مختل می‌شوند. بازگشت به رابطه می‌تواند تلاشی برای بازگرداندن این عادات و روتین‌های راحت و آشنا باشد.
  • ارزش‌های خانوادگی: اگر فردی به ارزش‌های خانوادگی مانند والدین بودن و داشتن یک خانواده هسته‌ای اعتقاد داشته باشد، ممکن است پس از جدایی برای حفظ این ارزش‌ها به رابطه بازگردد.
  • احساس مسئولیت: مردان ممکن است احساس کنند که بازگشت به رابطه وظیفه‌ای است که باید به آن عمل کنند، به ویژه اگر فکر کنند که جدایی به نوعی به خاطر آنها بوده است.

اینکه چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند می تواند پیچیده باشد ولی مهم است که هر دو طرف دلایل واقعی خود برای بازگشت درک کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که مشکلاتی که منجر به جدایی شده است، حل شده‌اند.

رشد و تغییر

رشد و تغییر یکی از نیرومند تاثیرات اثرات است که افراد می توانند از آن استفاده کننده و باعث شوند مردان بعد از جدایی به رابطه برگردند. رشد و تغییر یکی از محرک هایی است که حتی بدون اینکه هیچ ارتباط مستقیمی برقرار شود می تواند در اثربخشی غیر مستقیم و جذب آن ها بسیار موثر باشد.

از سوی دیگر رشد و تغییری که در خود مردان رخ می دهد نیز می تواند در بازگشت موثر باشد. گاهی اوقات مردان پس از جدایی، دوره‌ای از رشد شخصی و تغییر را تجربه می‌کنند که آن‌ها را به فرد بهتری تبدیل می‌کند. این تغییر یکی دیگر از دلایلی است که توضیح می دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند. به عبارت دیگر جدایی فرصتی برای رشد شخصی فراهم می‌کند و مردان ممکن است با دیدگاهی تازه و بلوغ بیشتری به رابطه بازگردند.

در واقع رشد و تغییر در بازگشت مردان پس از جدایی می‌تواند به معنای یک دوره بازاندیشی و تحول شخصی باشد که در آن فرد تلاش می‌کند تا از تجربیات گذشته خود درس بگیرد و به عنوان یک شخص بهتر و بالغ‌تر به رابطه بازگردد. این فرآیند معمولاً شامل مراحل زیر است:

  • خودشناسی: مردان ممکن است پس از جدایی، زمان بیشتری را صرف خودشناسی و درک بهتر نقاط قوت و ضعف خود کنند. اگر بدانیم چگونه خود را بشناسیم می توانیم به دیگران نیز برای رسیدن به این شناخت کمک کنیم.
  • پذیرش مسئولیت: آن‌ها ممکن است به اشتباهاتی که منجر به جدایی شده‌اند، پی ببرند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرند.
  • تغییر رفتار: سیاست های زنانه برای تغییر رفتار مردان باعث شناخت و پذیرش اشتباهات می شود. در نتیجه مردان ممکن است تلاش کنند تا رفتارهایی که به رابطه آسیب زده‌اند را تغییر دهند.
  • توسعه مهارت‌های ارتباطی: یادگیری و بهبود مهارت های ارتباطی موثر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در رابطه‌ای که به آن بازمی‌گردند، ارتباط بهتری برقرار کنند.
  • رشد عاطفی: مردان ممکن است به رشد عاطفی برسند که در آن احساسات خود را بهتر درک کرده و بیان کنند.
  • بازسازی اعتماد: اگر تصمیم به بازگشت به رابطه گرفته شده است، بازسازی اعتماد یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشد و تغییر است.

تغییر در شرایط زندگی

مردان ممکن است پس از جدایی و تجربه زندگی مجردی، به ارزش‌های رابطه قبلی پی ببرند و تصمیم به بازگشت بگیرند. به عبارت دیگر تغییر در شرایط زندگی یکی از دلایل رایجی است که ممکن است مردان را به بازگشت به رابطه‌ای که از آن جدا شده‌اند، ترغیب کند.

افرادی که به خوبی با مدیریت بحران در روابط عاطفی و استراتژی های آن بازگشت به عشق و ازدواج آشنا باشند نسبت به این تغییرات بسیار هوشیار و حساس هستند و می دانند چطور از این تغییرات یا از این شرایط به نفع بهبود و ثبات رابطه خود و حتی بازیابی آن استفاده کنند.

این تغییرات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تجربه زندگی مجردی: پس از جدایی، مردان ممکن است با چالش‌های زندگی مجردی روبرو شوند و ارزش‌های رابطه قبلی خود را بهتر درک کنند.
  • تغییر در اولویت‌ها: با گذشت زمان، اولویت‌ها و ارزش‌های فرد ممکن است تغییر کند و این می‌تواند منجر به بازنگری در تصمیمات گذشته شود.
  • تأثیرات مالی و اقتصادی: مسائل مالی و تغییرات اقتصادی می‌توانند بر تصمیم فرد برای بازگشت به رابطه تأثیر بگذارند.
  • تغییرات در سلامتی و رفاه: مسائل مربوط به سلامتی یا تغییر در وضعیت رفاهی می‌تواند دیدگاه فرد را نسبت به رابطه تغییر دهد.
  • تأثیرات اجتماعی: تغییر در شبکه‌های اجتماعی و روابط با دیگران می‌تواند بر تصمیم فرد برای بازگشت به رابطه تأثیر بگذارد.

این تغییرات می‌توانند به فرد کمک کنند تا با دیدگاه جدیدی به رابطه نگاه کند و انگیزه‌های جدیدی بدست آورند؛ انگیزه ای که توضیح می دهد چرا مردان بعد از جدایی بر می گردند.

با این حال، مهم است به این نکته نیز توجه شود که بدون همکاری یا تلاش طرف مقابل برای استفاده از این تغییرات جهت حفظ و ثبات رابطه چنین تغییراتی لزوما به بازگشت منجر نمی شود.

تأثیرات فرزندان

وجود فرزندان مشترک می‌تواند یکی از عواملی باشد که مردان را به سمت بازگشت به رابطه سوق دهد. به دلیل تاثیر تولد فرزندان بر روابط زن و شوهر داشتن فرزند می تواند در تصمیم مردان برای بازگشت به رابطه‌ای قبلی پس از جدایی می‌تواند قابل توجه باشد. فرزندان ممکن است به چند دلیل مهم در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشند:

  • مسئولیت پدری:مردان ممکن است احساس کنند که بازگشت به رابطه به آنها امکان می‌دهد تا نقش فعال‌تری در زندگی فرزندان خود داشته باشند و به تعهدات پدری خود عمل کنند.
  • تأثیر روانی: جدایی می‌تواند تأثیرات منفی روانی بر فرزندان داشته باشد، و مردان ممکن است برای کاهش این تأثیرات و حفظ سلامت روانی فرزندان خود تلاش کنند تا به رابطه بازگردند.
  • استقرار خانواده: برخی مردان ممکن است بر این باور باشند که بازگشت به رابطه می‌تواند به استقرار مجدد خانواده و ایجاد یک محیط خانگی پایدار برای فرزندان کمک کند.
  • فشارهای اجتماعی و خانوادگی: گاهی اوقات، فشارهای اجتماعی و خانوادگی می‌توانند مردان را به سمت بازگشت به رابطه سوق دهند، به ویژه زمانی که اعتقاد بر این است که یک خانواده هسته‌ای برای رشد فرزندان بهتر است.
  • دلبستگی فرزندان: فرزندان ممکن است به شدت به هر دو والد دلبسته باشند و مردان ممکن است برای حفظ این ارتباط عاطفی و جلوگیری از آسیب دیدن فرزندان، تصمیم به بازگشت بگیرند.

با این حال، مهم است که تصمیم برای بازگشت به رابطه بر اساس دلایل سالم و پایدار باشد و نه فقط برای جلوگیری از تنهایی یا به دلیل فشارهای خارجی. همچنین، باید توجه داشت که بازگشت به رابطه بدون حل مشکلات اساسی که منجر به جدایی شده‌اند، ممکن است به نتایج مثبتی منجر نشود.

نتیجه‌گیری

نکاتی که من در این مطلب به آن اشاره کردم فقط بخش کوچکی از فرصت های ثبات و توسعه رابطه عاطفی پس از جدایی است. در واقع فرصت ها و مهارت های پیش روی شما برای بازیابی رابطه می تواند بیشمار باشد و این امکان را برای هر فردی در هر شرایطی فراهم کند که باعث شکل گیری مجدد ارتباط شود.

اما نکته مهم این است که بدانیم بازیابی و بازگشت به رابطه آسان ترین بخش بازی روابط عاطفی است و حتی به صورت طبیعی نیز ممکن است اتفاق بیفتد اما چیزی که از آن مهم تر است چرخه های بازگشت و جدایی، تنش ها، اضطراب ها، ناسازگاری ها و نوسانات خلقی است که یک روز به تنفر و یک روز به عشق تبدیل می شود.

بدون دستیابی به مهارت های مدیریت هیجان در کنار مهارت های ارتباطی حتی بازیابی یک رابطه نمی تواند به ثبات آن رابطه منجر شود و تنها جدایی نهایی را به تعویق انداخته ایم.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد بازگشت به عشق و ازدواج در بین سایت های فارسی زبان می باشد. کتاب بازگشت به عشق و ازدواج نوشته شاهین زند با تضمین بازگشت وجه برای اولین بار در نوین بینش منتشر شده است. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در پیج اینستاگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

بیشتر بخوانید

۴ حرکت آسان برای برگرداندن عشق و شروع دوباره رابطه پس از جدایی

در مقابل تغییر رفتار ناگهانی مردان چه باید کرد

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم

چگونه احساس عشق از بین می رود

شکست عشقی – چرا باید در مورد شکست عشقی بدانیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *