چگونه بنیان خانواده را محکم کنیم

ازدواج به معنی صمیمی ترین و کامل ترین رابطه ای است که دو نفر می توانند در زندگی تجربه کنند. خداوند در قرآن می فرماید:”و یکی از نشانه‌های لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی (و همسری) بیافرید که در بر او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما، مهربانی و قرار ساخت. به یقین، در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی است”.

پس از ازدواج دیگر دو فرد جداگانه وجود ندارد بلکه عطوفت و مهری وجود دارد که باعث، انس گرفتن، نزدیک تر شدن و وحدت خانواده می شود. البته توصیف خداوند از ازدواج به این معنا نیست که افراد پس از ازدواج هویت فردی خود را از دست بدهند؛ آن ها هم چنان دو شخصیت متمایز با نیاز ها و خواسته های فردی خود هستند.

با این حال وقتی با فرد دیگری ازدواج می کنیم دیگر “من” تنها و یا مالکیت فردی معنایی ندارد و به جای آن “ما” و مالکیت مشترک جایگزین می شود.

وحدت و تکامل پس از ازدواج

همسر ما در حال حاظر بخشی از ماست؛ بنابراین همانطور که از خود محافظت می کنیم برای او نیز باید چنین رفتاری از خود نشان دهیم. بدن خود را در نظر بگیرید؛ عاقلانه نیست که تنهابخشی از بدن خود را محافظت کنیم و بقیه را به حال خود رها کنیم. در نهایت بخش نادیده گرفته شده  دچار رنج و عذاب شده و این رنج و عذاب را به کل بدن منتقل می کند.

پس با توجه به این مثال و با توجه به اینکه بعد از ازدواج زن و مرد انس می گیرند و به وحدت و تکامل می رسند اگر نیازهای همسرتان را نادیده گرفته و تنها به نیاز های خودتان توجه کنید درواقع از ازدواجتان محافظت نکرده و نتوانسته اید ارتباط صمیمی موفق و خوبی با همسر خود ایجاد کنید.

زن و مرد در تشریفات عروسی به صورت نمادین تبدیل به یک زوج واحد می شوند اما تبادل وعده ها و سوگند خوردن به آن ها یاد نمی دهد که چگونه مانند یک زوج واحد زندگی کنند و مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنند.

انسان ها اغلب موجودات خودخواهی هستند. این خودخواهی ناخودآگاه باعث می شود آن ها نسبت به خوشحالی و راحتی خود بیشتر از دیگران علاقه مند باشند. به این دلیل است که می گویند ازدواج نیاز به تلاش دارد؛ تلاش برای اینکه همسر و ازدواج خود را بالاتر از هرچیز و در اولویت قرار دهیم. این تلاش از طریق ایجاد صمیمیت در ازدواج محقق می شود.

افزایش صمیمیت پس از ازدواج

خداوند ازدواج را برای انسان قرار داد تا از طریق آن صمیمانه ترین رابطه ای که می توانند داشته باشند را در کنار یکدیگر تجربه کنند. برای افزایش صمیمیت باید بتوانید نیازهای یکدیگر را پیدا کرده و آنها را برطرف کنید. درواقع زن و مرد از طریق برطرف کردن نیازهای یکدیگر، می توانند باعث ایجاد این صمیمیت و دوستی شوند و در نتیجه هر دو  تبدیل به یک زوج واحد می شوند.(نگاه کنید به آیا عشق بی قید و شرط وجود دارد)

برطرف کردن نیازها را را می توان در ابعاد مختلفی به اشتراک گذاشت. در اینجا به بعضی از مهم ترین ابعاد برطرف کردن نیازها و صمیمیت در ازدواج اشاره می کنیم:

برطرف کردن نیازهای فیزیکی

صمیمیت جسمی در روابط زناشویی یکی از تاثیرگذار ترین نوع نزدیکی و صمیمیت بین زن و شوهر است. در این نوع نزدیکی همانطور که در کلام خدا اشاره شده است زن و مرد به یک جسم واحد تبدیل می شوند. لازم نیست نزدیکی جسمی فقط در تخت خواب و با رابطه ی جنسی حاصل شود.

گرفتن دست ها، در آغوش کشیدن، بوسه و حتی شوخی با یکدیگر انواع مختلفی از صمیمیت جسمی به شمار می آیند. یک لمس ساده می تواند عشق، نگرانی، همدردی، قدردانی، حمایت و درک متقابل را بین زن و شوهر تبادل کند. صمیمیت فیزیکی یکی از انواع مهارت های ارتباطی بین زوج ها است که مرتبط با جسم آنها می باشد.

نیازهای هیجانی

هیجان را در رابطه ی خود افزایش دهید. احساسات خود را بازگو کنید و خودتان را احساساتی نشان دهید. برنامه ها و تفریح های جالب و هیجان انگیز داشته باشید.

هرگز ذوق همسر خود را کور نکنید و نسبت به هیجانات همسر خود بازخورد مثبت نشان دهید. از احساسات همسرتان محافطت کنید. ازدواج باید شرایطی را فراهم کند تا شریک زندگیتان احساس امنیت کرده و عواطف و هیجانات را با شما شریک شود.

نیاز به شاد بودن

یکی از عمومی ترین و موثر ترین نیازهای انسان نیاز به شاد بودن و خندیدن است. یک قانون کلی در این باره وجود دارد که می گوید اگر می خواهید روابط پایدار و باثباتی را تجربه کنید هرگز از خنداندن و شاد کردن طرف مقابل خود قافل نشوید.

وقتی شخصی در کنار شما بخندد و خوشحال باشد، به بودن در کنار شما وابسته می شود. زیرا هیچ فردی وجود ندارد که بتواند تجربیات شیرین، شادی ها و لبخند هایی را که با شما تجربه کرده است فراموش کند.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

صمیمیت روحانی

ممکن است هیچ کدام از ما به صمیمیت روحانی فکر نکنیم اما در ازدواج زن و مرد در همه ی مسائل تبدیل به یک زوج واحد می شوند حتی در مسائل روحانی. آن ها باید پیامبر بزرگ اسلام را سرلوحه ی ازدواج خود قرار دهند.

نماز، قرآن و دعا و نیایش روش هایی است که اگر در کنار هم انجام دهند صمیمیت روحانی بین آن ها افزایش پیدا می کند. برگزاری مراسم مذهبی، مطالعه ی قرآن، و بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مذهبی یکی از انواع سرگرمی هایی است که باعث نزدیک تر شدن زوج ها به یکدیگر می شود.

صمیمیت خارج از ازدواج

برای همه ی شما روشن است که برقراری رابطه ی نزدیک با فرد دیگری به جز همسر و شریک زندگی خودتان کاملا اشتباه بوده و خیانت محسوب می شود. اما آیا در مورد رابطه ی احساسی با دوستان یا همکاران جنس مخالف نیز این چنین است؟

همه ی ما بسیاری از مواقع به صحبت کردن با یک دوست نزدیک درباره ی مسائل زناشویی خود نیاز داریم و هیچ چیز اشتباهی در دریافت حمایت احساسی از یک دوست قابل اعتماد وجود ندارد. در هر صورت بهتر است که این حمایت از جانب فردی هم جنس شما باشد و تا جایی که می توانید از معاشرت با جنس مخالف پرهیز کنید.

در میان گذاشتن مشکلات، آرزو ها و بلندپروازی هایمان با یک دوست به این معنی است که این فرد برای ما در سطح بالایی از اعتماد قرار دارد. اعتماد و بازگو کردن احساسات برای یک فرد دیگر باعث آسیب پذیری در ما می شود.

به همین دلیل است که در مورد ایجاد و پیشرفت ارتباط عاطفی با جنس مخالف باید محتاطانه عمل کنیم. زیرا این سطح از صمیمیت می تواند به رابطه ی عاطفی عمیق تر با فرد مقابل منجر شده و باعث ایجاد مشکلاتی در ازدواج شود.

در واقع ممکن است احساس کنید که این شخص شما را بیشتر از همسرتان درک کرده و بیشتر از او از شما حمایت می کند و همین امر باعث می شود به ملاقات هایتان با او ادامه دهید و زندگی مشترک خود را دچار مشکل کنید.

همه ی ما دوست داریم حامی و همدم دوستان خود باشیم اما لازم است در ایجاد روابط صمیمی با دوستان و به خصوص جنس مخالف محتاطانه رفتار کنیم. صمیمیت بیش از حد باعث می شود به دوست و همسرتان پیام اشتباهی برسانید و رابطه ی زناشویی خود را دچار مشکل کنید.

اگرچه ممکن است پیشرفت روابط احساسی با جنس مخالف کاملا بدون قصد و منظور باشد اما بهتر است در این باره احتیاط کرد. صمیمیت عاطفی می تواند حتی رابطه ی عمیق تری نسبت به صمیمیت جسمی ایجاد کند. متاسفانه رابطه ی جسمی همیشه منجر به ایجاد صمیمیت عاطفی نمی شود اما ارتباط احساسی معمولا به رابطه ی جسمی می رسد.

به یاد داشته باشید که همه ی سطوح صمیمیت را باید به همسر و شریک زندگی خود اختصاص دهید. اگر به کمک و حمایت فرد دیگری نیاز پیدا کردید بهتر است به یکی از اعضای خانواده خود یا یک دوستی هم جنس خودتان و یا یک مشاور اعتماد کنید. یکی شدن با همسر یعنی شما باید همسر و ازدواجتان را در اولویت و بالاترین سطح نسبت به همه چیز در زندگی خود قرار دهید، بنابراین به همسر و ازدواجتان احترام بگذارید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته شاهین زند توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب می تواند به صورت قابل توجهی عشق را در زندگی مشترک تان افزایش دهد. برای آموزش های تصویری نوین بینش، پیج اینستاگرام شاهین زند به آدرس shahinzand18@ را دنبال کنید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

سیاست رفتاری در مقابل خانواده شوهر

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

ایا باید رابطه با دوستان را بعد ازدواج قطع کرد؟

چگونه رابطه ی خود را صمیمی تر کنیم

دلیل محبوبیت سریال های عاشقانه

نشانه خیانت مردان