افسوس گذشته را نخور

چرا نباید حسرت گذشته را بخوریم – رهایی از حسرت

رهایی از حسرت گذشته چگونه است؟

چکار کنیم تا حسرت گذشته را نخوریم؟

چرا نباید حسرت گذشته را بخوریم؟

اصلا چرا حسرت می خوریم؟

همه ی ما در زندگی برای انجام دادن یا انجام ندادن بعضی از کارهای گذشته افسوس خورده ایم.

بعضی مردم می توانند به راحتی پس از تجربه ی از دست دادن چیزی یا کسی به زندگی خود ادامه دهند و از آن بگذرند اما بسیاری از افراد در گذشته ی خود گرفتار شده و در مبارزه با مشکلات شکست می خورند.

می خواهید بدانید چرا نباید حسرت گذشته را بخوریم؟

حسرت گذشته فقط باعث می شود حسرت های بیشتری در زندگی شما شکل بگیرد. هرچقدر بیشتر در حسرت و اندوه بمانید بیشتر از موفقیت و فرصت های آینده محروم می شوید.

هرچقدر ذهن خود را متمرکز به حسرت های خود و اتفاقات ناگوار گذشته کنید بیشتر درگیر آن باقی می مانید و نمی توانید به سمت جلو پیش بروید.

برای مقابله با تنهایی یا شغلی که از دست داده اید و یا هر چیز دیگری که به خاطر آن احساس ندامت کرده و افسوس می خورید پیشنهاد من به شما این است که به جای فرار از مشکلات با آن رو به رو شوید.

درواقع برخلاف باورهای رایج برای عبور از رابطه ی عاطفی و فراموش کردن عشق از دست رفته و هر مسئله ای که به خاطر آن حسرت گذشته را می خورید باید دقیقا همان شیوه ای را به کار ببرید که برای فراموش کردن هر چیز دیگری برای شما کاربرد دارد و آن از بین بردن امید است.

مثال برای رهایی از حسرت گذشته

فرض کنید مردی تمام پول خود را در بازار سهام سرمایه گذاری کرده باشد. ناگهان بازار سهام افت کرده و این مرد هر روز پول بیشتری از دست بدهد. در این شرایط  احساس بسیار بد و ناخوشایندی سراسر وجود او را فرا می گیرد.

فکر می کنید این مرد چه زمانی می تواند اتفاق ناگواری که برایش رخ داده است را بپذیرد؟

این مرد زمانی می تواند از دست دادن پول و سرمایه اش را بپذیرد که افت بازار سهام متوقف شود و یا حداقل بتواند سهم خود را از بازار دوباره بخرد و پس بگیرد.

از بین بردن امید ممکن است تا چند روز درد و رنج زیادی به همراه داشته باشد اما بعد از آنکه ضمیر ناخودآگاه بتواند موضوع را بپذیرد به راحتی آن را فراموش خواهید کرد.

اکنون فهمیدید چگونه می توانید از حسرت گذشته رها شوید؟

تا زمانی که پیشامد ناگوار زندگیتان  همچنان در حال رخ دادن باشد پذیرفتن آن غیر ممکن خواهد بود.

در مثال بالا اگر این مرد 20 درصد از سهام خود را در بازار از دست داده باشد تا وقتی مطمئن نباشد روز بعد چه اتفاقی می افتد و آیا بازهم سهمی را از دست خواهد داد یا نه، نمی تواند از دست دادن آن 20 درصد از سهام خود را نیز بپذیرد.

اگر بتواند از دست دادن این 20 درصد را بپذیرد و با غم و اندوه آن کنار بیاید چه تضمینی وجود دارد که 5درصد دیگر از سهامش را ازدست ندهد و بازهم احساسات ناخوشایند به سراغش نیاید؟ پس اول باید رویداد ناگوار گذشته را بپذیرید و سپس از عدم تکرار آن مطمئن شود.

مبارزه با سختی ها و دشواری ها و فراموش کردن و عبور از یک مسئله ی ناگوار زمانی اتفاق می افتد که اطمینان پیدا کنید این مسئله تمام شده و دیگر هیچ گاه تکرار نمی شود.

چگونه حسرت گذشته را نخوریم

اگر می خواهید بدانید چرا نباید حسرت گذشته را بخورید پس سعی کنید واقعیت موجود را بپذیرید.

اگر حسرت گذشته شما مربوط به یک رابطه عاطفی است، با طرف مقابلتان تماس گرفته و از او بخواهید به شما اطمینان دهد این رابطه برای همیشه پایان یافته است. یا اینکه با این 4 مرحله که توضیح داده ام برای آخرین برای فرصت خود را برای بازگرداندن عشق خود امتحان کنید.

اگر طرف مقابلتان به شما خیانت کرده و یا با فرد دیگری ازدواج کرده است آن ها را در مراسم عروسی همراهی کنید. تنها با چنین شیوه های می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را متقاعد کنید که جدایی را بپذیرد و دیگر حسرت گذشته را نخورد.

اگر مسئله ای که برای فراموش کردن آن تلاش می کنید یک شغل، چیزی مربوط به حرفه یا سرمایه ی مالی از دست رفته باشد باید اطمینان پیدا کنید که این شغل، حرفه یا پول شما دیگر وجود ندارد و هیچ راهی برای بازگشت آن نیست.

مسلما می توانید شغل بهتر یا راهی برای افزایش بیشتر سرمایه ی مالی پیدا کنید اما در مورد آن شغل یا حرفه یا سرمایه ی خاص باید خودتان را متقاعد کنید که هیچ راهی برای بازگشت آن وجود ندارد.

ذهن ما دراین موارد کمی عجیب و مرموز عمل می کند. زمانی می توانید دیگر حسرت گذشته را نخورید که امید به بازگشت را از بین برود و اطمینان داشته باشید این موقعیت ناگوار دیگر تمام شده است.

غصه گذشته رو نخور

غصه و افسردگی احساسی است که بر اثر از بین رفتن امید برای به دست آوردن خواسته ها به وجود می آید. اما مشکلی که اکنون ایجاد می شود احساس غصه و افسردگی پس از از بین بردن امید است. در واقع با از بین رفتن امید ممکن است حتی حسرت گذشته ما افزایش پیدا کند.

پس چگونه حسرت گذشته را نخوریم؟

درواقع نکته اینجاست که اگر یک راهکار جایگزین برای مشکل خود پیدا کنید ذهن شما دیگر به آن اتفاق ناگوار اهمیت نداده و تمرکزش به راهکاری برای حل آن اختصاص می دهد.

یکبار دیگر به مثال مردی که سهامش را از دست داده بود توجه کنید.

اگر او بعد از از دست دادن سهامش در خانه بماند و هیچ کاری نکند به شدت افسرده خواهد شد اما اگر به جای دست روی دست گذاشتن فکرش را به کار گرفته و راهی برای درآمد زایی پیدا کند امید در دل او زنده خواهد شد و هیچ اثری از افسردگی نخواهد بود.

به طور خلاصه اگر بخواهید بدون ایجاد احساس افسردگی دیگر حسرت گذشته را نخورید باید امید به بازگشت آن را از دست داده و امید به ایجاد راهکاری جدید را در خود به وجود آورید. با اینکار هم واقعیت را پذیرفته اید، هم خود را مطمئن کرده اید که دیگر رویداد ناگوارد رخ نمی دهد و هم راهکاری برای حرکت به جلو پیدا کرده اید. در نتیجه دیگر هرگز حسرت گذشته را نخواهید خورد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در صفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

موانع درمان شکست عشقی

چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

حقارت، جبران و موفقیت

بعد از جدایی چه باید کرد – بایدها و نباید ها بعد از جدایی

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه با هدف ازدواج