چگونه ازدواج موفق داشته باشیم

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم

رابطه ی سالم و ازدواج موفق رابطه است که باعث رشد شخصی و شادی و خشنودی هر دو طرف رابطه شود.

اگر ازدواج زن و مرد به سمت پیشرفت در شغل و حرفه، زندگی اجتماعی یا تحصیلی هدایت کند می توان گفت که یک ازدواج موفق و رابطه ای سالم در جریان است. در مقابل اگر رابطه ی زناشویی باعث درد و رنج و متوقف شدن پیشرفت های زندگی شود، رابطه ای ناسالم و ناموفق خواهد بود.

ازدواج موفق چگونه است 

احتمالا متوجه شده اید هنگام تماشای فیلی که قبلا آن را در حضور یکی از دوستانتان دیده اید ، احساس متفاوتی تجربه می کنید.

دلیل این اتفاق تاثیر به اشتراک گذاشتن احساسات است. تجربه ی احساسات خوب، مثل هیجان هنگام تماشای یک فیلم، در کنار دوستان می تواند احساسات شما را تشدید کند این موضوع. در مورد احساسات ناخوشایند نیز صادق است. رو به رو شدن با مشکلات به تنهایی نسبت به زمانی که با یک دوست در مسئله ای مشترک با مشکل مواجه شوید، می تواند احساسات ناخوشایند بیشتری به شما داده و کنار آمدن با آن مشکل را برای تان دشوارتر سازد. دلیل این مسئله نیز تاثیر به اشترک گذاشتن احساسات ناخوشایند می باشد که باعث می شود رنج و عذاب کمتری متحمل شوید.

در روابط عاطفی سالم، به اشتراک گذاشتن احساسات خوب باعث افزایش آن ها شده و در مقابل به اشتراک گذاشتن احساسات بد و ناخوشایند آن ها کاهش می دهد. در نتیجه اگر احساس خوبی داشته باشید رابطه ی عاشقانه ی سالم می تواند آن را افزایش دهد و اگر درگیر احساسات ناخوشایند باشید رابطه عاطفی سالم آن را کاهش خواهد داد.

متاسفانه در بسیاری از موارد خلاف این موضوع اتفاق می افتد. رابطه ی عاشقانه درد و رنج هایتان را افزایش داده و باعث افسردگی شما می شود. اگر متوجه شدید زندگی شما پس از برقراری رابطه رو به بهبودی نرفته و بهتر از قبل نمی شود، رابطه ای ناسالم و ازدواجی ناموفق را آغاز کرده اید.

رازهای ازدواج موفق 

موارد زیر به شما کمک می کنند شانس خود را برای تجربه ی یک رابطه ی عاشقانه سالم و ازدواج موفق افزایش دهید. اگر در رابطه هستید با دنبال کردن موارد زیر می توانید خیلی زود به بهبود رابطه ی خود به عنوان یک رابطه ی سالم و هدایت آن به سمت یک ازدواج موفق دست یابید.

  • آیا عشق شما یک عشق واقعی است؟ پاسخ دادن به این سوال بسیار آسان است. اگر رابطه ی شما بر اساس وابستگی، اعتیاد عاطفی و جبران کمبودهایتان برقرار شده باشد به احتمال خیلی زیاد در رابطه ی ناسالمی هستید و ازدواج موفقی نخواهید داشت. در حالی که اگر رابطه تان در بستر عشق بی قید و شرط و کمی دلبستگی شکل گرفته باشد شانس شما برای تجربه ی یک رابطه ی سالم و ازدواج موفق بسیار زیاد است.(نگاه کنید به عشق واقعی چگونه عشقی است)
  • صمیمیت در رابطه ی شما رو به افزایش است یا کاهش؟ یکی از نشانه های یک رابطه ی سالم افزایش صمیمیت در رابطه است. اگر در رابطه صمیمیت و نزدیکی زن و مرد کاهش پیدا کند رابطه ای نا سالم بین آن ها وجود دارد. هرچقدر مسائل شخصی خود را بیشتر از همسرتان دور نگه دارید صمیمیت و نزدیکی بین شما بیشتر کاهش پیدا کرده و پایداری و دوام رابطه و ازدواجتان در معرض تهدید قرار می گیرد و ازدواج موفقی نخواهید داشت.
  • آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟ اگر انتظار داشته باشید که در رابطه تان فقط لحظه های زیبا تجربه کنید یا هر روز از همسرتان گل دریافت کنید خیلی زود با ناامیدی رو به رو می شوید. متاسفانه رسانه ها ضمیر ناخودآگاه ما را با باورهای نادرست و غیر واقعی برنامه ریزی کرده اند و تصور می کنیم که رابطه ی عاشقانه می تواند راه حل تمام مشکلاتمان بوده و پس از برقراری یک رابطه ی عاشقانه زندگی کامل و بی نقص خواهد شد. این باورهای نادرست دلیل اصلی نا امیدی افراد در روابط طولانی مدت و جدی است. برای داشتن یک رابطه ی سالم و ازدواج موفق باید انتظارات غیر واقعی را کنار گذاشته و واقع بینانه به مسائل نگاه کنید. رویا پردازی را کنار بگذارید و به زندگی واقعی برگردید، رابطه ی عاشقانه احساسات خوب شما را چندین برابر خواهد کرد اما راه حل همه ی مشکلات زندگیتان نخواهد بود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نکات مهم در مورد معیار انتخاب همسر

نارضایتی در زندگی مشترک

دلسردی در ازدواج

ازدواج با عشق یا منطق

تاثیر خودشناسی در ازدواج