ترس و اعتماد به نفس

ترس و اعتماد به نفس

رابطه ی بین ترس و اعتماد به نفس چیست؟

آیا افراد با اعتماد به نفس ترس را احساس می کنند؟

یکی از خوانندگان وبسایت نوین بینش از من سوال کرد:” اگر شجاعت توانایی حرکت کردن رو به جلو با نادیده گرفتن احساس ترس است پس چگونه می توان ادعا کرد ایجاد و تقویت اعتماد به نفس باعث کاهش ترس ها می شود؟”

این سوال بسیار منطقی است زیرا ترس و اعتماد به نفس بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر ممکن است دو مفهوم متناقض به نظر برسند. در این مقاله قصد دارم ارتباط بین آن ها را شرح دهم.

اعتماد به نفس و ترس های غیر منطقی

اگر یک شیر از قفسش فرار کرده است و شما بسیار ترسیده اید، شما یک انسان عادی هستید. اگر قبل از اینکه فرار کنید یک دختر بچه را از دست آن شیر نجات دهید می توان گفت شما فرد بسیار شجاعی هستید.

در چنین شرایطی احساس ترس نشانه ی کمبود اعتماد به نفس در شما نیست. در واقع در این شرایط احساس ترس یک احساس سالم و منطقی است که باعث محافظت از شما خواهد شد.

اگر احساس ترس در زمان و مکانی که هیچ نیازی به آن نیست در شما به وجود بیاید یک مشکل محسوب می شود. ترس از یک حیوان وحشی و درنده یک احساس کاملا نرمال و منطقی است اما ترس از جنس مخالف یا سخنرانی در جمع یا صحبت کردن با یک غریبه و ترس هایی از این قبیل یک احساس غیر نرمال و ناسالم است.

اعتماد به نفس به شما کمک می کند از این ترس های غیر منطقی و ناسالم رها شوید.

اعتماد به نفس و پیشرفت ترس های غیر منطقی

سوال مهمی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که چرا و چگونه فردی درگیر چنین ترس های غیر منطقی خواهد شد؟

در ادامه به مواردی اشاره می کنم که تا حدودی ارتباط بین اعتماد به نفس و ترس های غیر منطقی را توضیح خواهد داد:

  1. تجربیات گذشته: تجربیات ناخوشایند گذشته از یک بخش خاصی از زندگی باعث رشد ترس های غیر منطقی می شود. اگر فردی در کودکی همواره توسط دوستانش طرد شده باشد در بزرگسالی با زندگی اجتماعی خود مشکل خواهد داشت و در مورد آن با ترس های غیر منطقی دست و پنجه نرم می کند و این ترس های غیر منطقی مانع تقویت اعتماد به نفس می شود. (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)
  2. باورهای محدود کننده: باورهای محدود کننده و نادرست نه تنها باعث تضعیف اعتماد به نفس می شوند بلکه ترس های غیر منطقی را نیز در شما رشد خواهند داد. مثلا اگر تصور کنید همه ی مردم شخصیت شیطانی دارند دلیل خوبی برای ترس از همه ی آن ها در ذهن شما خواهد بود. (نگاه کنید به با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید)
  3. شیوه ی تربیتی خانواده: ترس هم مانند اعتماد به نفس از سنین خیلی پایین توسط والدین به فرزندان آموزش داده می شود. درواقع فرزند از هرچیزی که وحشت و ترس خانواده اش را برانگیزد، ترس خواهد داشت.

 

مقابله با ترس ها و تقویت اعتماد به نفس

برای تقویت و ایجاد اعتماد به نفس باید ترس ها و هر چیز دیگری در عدم اعتماد به نفس شما تاثیر گذار است را بشناسید.

سپس ریشه و دلیل این ترس ها را پیدا کنید. مثلا: آیا دلیل ترس هایتان باورها و اعتقادات محدود کننده ی شماست؟ این باورهای محدود کننده را از کجا به دست آورده اید؟

پس از اینکه این دلایل را پیدا کردید آن ها را از بین ببرید. تنها در این صورت است که می توانید فردی با اعتماد به نفس باشید. (نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم

۵ راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری

علائم کمبود اعتماد به نفس چیست

نشانه های اعتماد به نفس بالا

ریشه ی عدم اعتماد به نفس

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

چگونه با اعتماد به نفس شویم