خیانت در رابطه زناشویی

خیانت در رابطه زناشویی – چرا بیش از همه به خیانتکار آسیب می رساند

در این مقاله می خواهیم در مورد خیانت در رابطه زناشویی صحبت کنیم.

خیانت در رابطه زناشویی یکی از رویدادهای بسیار ناگواری است که امکان وقوع آن در روابط وجود دارد.

اما اقداماتی نیز وجود دارد که می تواند از شیوع خیانت در رابطه زناشویی جلوگیری کند.

برای درک بهتر این موضوع باید اول با مفهوم تنوع طلبی عاطفی آشنا شویم.

خیانت در رابطه زناشویی چگونه شکل می گیرد؟

قبل از هر چیز باید ببینیم خیانت یا تنوع طلبی در رابطه زناشویی چیست و چرا ایجاد می شود؟

تنوع طلبی در مردان تا حدودی طبیعی است اما این مسئله، عدم کنترل تنوع طلبی و خیانت به همسر را توجیه نمی کند.

درواقع مردان به صورت تکاملی گرایش به برقراری رابطه جنسی متنوع دارند زیرا احساس قدرت و تولید مثل موفق را در ناخودآگاه جمعی ایجاد می کند.

در صورتی که زنان تمایل به حفظ یک رابطه پایدار دارند زیرا باعث احساس امنیت است.

آیا همه مردان خیانت کار هستند؟

با توجه به اینکه در بالا گفتیم مردان به صورت طبیعی تا حدی تنوع طلب هستند باید این نکته را نیز ذکر کنم که تنوع طلبی که منجر به خیانت در رابطه زناشویی می شود فقط یک پتانسیل و قابلیت در مردان است و بدین معنا نیست که لزوما مردان همه خیانت کار هستند، این بدین معنا است که امکان خیانت از سوی مردان وجود دارد.

البته در زنان نیز خیانت وجود دارد اما تمایل به آن به دلیل تفاوت های تکاملی که عرض کردم کمتر است.

دلایل تنوع طلبی یا خیانت در رابطه جنسی متعدد است اما یکی از رایج ترین دلایل، سیگنال هایی است که باعث انباشتگی احساسات منفی و در نهایت سرد شدن جنسی می شود. (نگاه کنید به  تحریک همسر در رابطه زناشویی).

سرد شدن جنسی به این معنا نیست که در رابطه زناشویی اصلا رابطه جنسی برقرار نمی شود بلکه به این معنا است که کیفیت آن رابطه کاهش پیدا می کند.

به همین دلیل است که بسیاری مردان با وجود خیانت در رابطه زناشویی با افراد دیگر همچنان نمی خواهند همسر خود را از دست بدهند زیرا عشق و احساس وجود دارد اما کیفیت سابق را ندارد.

اشتباهاتی که منجر به خیانت می شود

بسیاری افراد تصور می کنند در رابطه زناشویی اشتباهاتی وجود دارد که باعث سرد شدن رابطه جنسی و کاهش کیفیت احساسی می شود.

اما واقعیت این است که سرد شدن جنسی لزوما به دلیل اشتباهات نیست، بلکه بسیاری مواقع به دلیل اقدامات مثبتی است که می توانستیم انجام دهیم اما از آن آگاه نبودیم. اقداماتی که می توانست رابطه را محکم تر و لذت بخش تر از قبل کند. (نگاه کنید به راه حل اختلافات زناشویی)

همچنین باید به یاد داشته باشیم سیگنال ها و نیروهای منفی همیشه از سمت ما به طرف مقابل ارسال نمی شود که باعث سرد شدن و در نهایت خیانت می شود. بسیاری مواقع این نیروها و سیگنال های منفی از محیط بیرونی نشات گرفته اند مثل زمانی که شخص مورد نظر در محل کار است و یا با رئیس خود به مشکل خورده است و اگر ندانیم در این مواقع چگونه با رفتاری سیاستمدارانه همسرمان را آرام کنیم، ممکن است باعث ایجاد بحث و دعوا در منزل شویم. دعوایی که در اصل منشا بیرونی داشته است!

آشنایی با تکنیک ها و مهارت های زندگی پس از ازدواج به افراد کمک می کند با بالا بردن کیفیت زندگی خود از خیانت همسر جلوگیری کنند. اگرچه همکاری دو نفر بهتر است اما اگر حتی یکی از زوج ها اقدام به اجرای مهارت های زندگی پس از ازدواج کند می تواند کیفیت رابطه احساسی و جنسی خود را در رابطه زناشویی بهبود دهد.

خیانت های مکرر در رابطه زناشویی

اما بعضی افراد وجود دارند که با وجود کیفیت بالای رابطه احساسی و جنسی همچنان تمایل به خیانت عاطفی در رابطه زناشویی دارند.

این افراد وقتی یک بار خیانت کنند یا بهتر است بگوییم وارد رابطه واکنشی شوند با وجود اینکه رابطه آن ها تمام می شود مجدد یک رابطه جدید شروع می شود.

گویی این افراد به برقراری رابطه جدید اعتیاد دارند که از آن به عنوان اعتیاد به عشق نیز یاد می شود.

به دلیل کیفیت بالای ترشح هورمون عشق در آغاز رابطه، بعضی افراد تمایل به شروع رابطه جدید دارند زیرا می خواهند همان کیفیت بالای ترشح هورمون عشق را تجربه کنند.

در واقع به این دلیل که تنوع طلبی یا خیانت در رابطه ی زناشویی می تواند مجدد رابطه ای جنسی و احساسی در سطح بالا ایجاد کند و باعث می شود مردان ناخودآگاه تمایل به سرد شدن در رابطه داشته باشند.

در نتیجه پس از هر بار رابطه جنسی بیشتر تمایل خود را به ادامه رابطه از دست می دهند.

برنامه ریزی خیانت در ضمیر ناخودآگاه

افرادی که به ترشح هورمون عشق اعتیاد پیدا می کنند، ناخودآگاه خود را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که رفتار آن ها بدون اینکه خود بفهمند همیشه به سمت سردی پیش برود. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه).

به زبان ساده، خود کاری می کنند که از طرف مقابل سرد شوند تا بتوانند مجدد با شروع یک رابطه جدید به تجربه اوج کیفیت جنسی بازگردند.

پس درگیر خیانت در رابطه زناشویی می شوند که نتیجه آن آسیب به خود، به همسر خود و اگر فرزندی دارند به فرزندان خود است.

غافل از آنکه اگر بدانند چگونه مدل های ارتباطی – احساسی و مدل های جنسی خود را مدیریت کنند می توانند همیشه کیفیت رابطه زناشویی خود را در بهترین و بالاترین کیفیت حفظ کنند.

البته هم برای این افراد و هم شریک زندگی شان، تکنیک ها و راهکارهایی وجود دارد که به آن ها در ترک اعتیاد به عشق کمک کند تا همه چیز مثل روز اول شود.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد رابطه زناشویی در بین سایت های فارسی زبان می باشد. با کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته  شاهین زند برای همیشه مشکلات رابطه شما حل می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در پیج اینستاگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

می خواهم بیشتر بدانم:

راه های جلوگیری از خیانت – چگونه خیانت نکنیم

با خیانت شوهرم چه کنم

ترمیم رابطه بعد از خیانت

چرا شوهرم خیانت کرد

۹ تکنیک برای بهتر شدن و بهبود روابط زناشویی

اعتماد به همسر بعد از خیانت 

آیا نیمه گمشده وجود دارد؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *