دلایل طلاق: اعتیاد عاطفی

دلایل طلاق: اعتیاد عاطفی

عشق یا نیاز

فرض کنید پایتان شکسته و برای راه رفتن باید از عصا استفاده کنید. بعد از چند روز انقدر به عصاها وابسته می شوید که نمی توانید بدون آن ها راه بروید.

فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار شده و متوجه می شوید عصاهایتان دیگر نیست. احتمالا عصبانی و خشمگین خواهید شد.

به احتمال زیاد از همه ی اعضای خانواده درخواست می کنید برای پیدا کردن عصاها به شما کمک کنند چون نمی توانید بدون آن ها راه بروید.

اکنون سوال اینجاست که آیا شما عاشق عصای خود هستید؟ البته که نه شما فقط به این عصا نیازمندید. همین امر در مسئله ی وابستگی به رابطه نیز اتفاق می افتد: شما تصور می کنید عاشق طرف مقابلتان هستید درصورتی که اینطور نیست؛ شما فقط به سبب زخم های احساسی یا همان آسیب های عاطفی خود به او نیاز دارید.

وابستگی به رابطه

وابستگی به رابطه زمانی اتفاق می افتد که فرد تنها به دلیل برطرف کردن نیازهایش وارد رابطه شود نه عشق به طرف مقابل. (نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

در حال حاضر می توان گفت بسیاری از روابط به دلیل وابستگی عاطفی اتفاق می افتد و عشق در آن ها هیچ دخالتی ندارد. نتیجه ی چنین روابطی نیز شکست عاطفی و طلاق می باشد.

برگردیم به مثال عصا ها. آیا وقتی شکستگی پاهایتان درمان می شود و بهبود پیدا می کند باز هم برای راه رفتن به عصا نیاز دارید؟ البته که نه! عصاها را کنار گذاشته و دیگر حتی به آن فکر هم نمی کنید.

در مورد رابطه بر اساس نیازها نیز همین اتفاق می افتد. وقتی به دلیل فرار از مشکلات و احساسات بد خود وارد رابطه با فردی شوید، به محض اینکه مشکلاتتان حل شود و احساسات بدتان از بین برود دیگر به این رابطه نیازی نخواهید داشت.

برای توضیح بیشتر به یک مثال دیگر توجه کنید:

وقتی فردی اعتماد به نفس نداشته باشد برای پذیرفته شدن توسط دیگران با شخص دیگری وارد رابطه ی عاطفی می شود. اگر بعد از مدتی این فرد بتواند اعتماد به نفس را در خود تقویت کند متوجه می شود برای اینکه احساس خوبی در مورد خود داشته باشد نیازی به برقراری رابطه ی عاطفی نیست و در نتیجه از شریک عاطفی اش جدا خواهد شد.

اعتیاد و وابستگی به رابطه فقط برای رفع نیازها و از بین بردن احساسات بد مانع بهبودی پس از شکست عشقی نیز می شود. یکی از مهم ترین دلایلی که مردم نمی توانند پس از جدایی بهبودی خود را به دست آورند اعتیاد به رابطه است.

هنگام مشکلات در مورد برقراری رابطه هشیار باشید

وقتی مشکلات به شما هجوم می آورند نیاز شما برای برقراری رابطه به منظور توجه و کمک طرف مقابل بیشتر شده و در نتیجه تنها بر اساس نیازهایتان وارد رابطه می شوید نه عشق و علاقه به طرف مقابل و رابطه تان با شکست و جدایی رو به رو خواهد شد.

وقتی در معرض نا امیدی و احساسات منفی هستید احتمال برقراری رابطه با کسی که دوستش ندارید بسیار زیاد است. اگر از این موضوع آگاه باشید می توانید تا زمانی که مشکلاتتان حل می شود احساسات خود را کنترل کنید.

همسرم را چگونه انتخاب کنم

انتخاب همسر آینده به طور کامل تحت کنترل شما نیست زیرا در این مورد عواملی عاطفی وجود دارد که شما نمی توانید بر آن ها تسلط کافی داشته باشید.

اما می توانم به شما در نظر گرفتن مواردی را توصیه کنم که شانس تان را برای داشتن یک رابطه و ازدواج موفق بر اساس عشق واقعی (نه بر اساس نیازها) افزایش دهد:

  • تفاوت بین عشق و نیاز را بدانید: مراقب باشید تنها برای رفع نیازهایتان وارد رابطه نشوید. البته برقراری رابطه و عشق به دیگران بر اساس نیازهای ما شکل می گیرد و می توان گفت عشق بی قید و شرطی وجود ندارد اما نباید فقط برای بدست آوردن احساس خوب وارد رابطه شوید. بلکه باید احساس خوب داشته باشید و برای احساسی بهتر وارد رابطه شوید. زیرا در غیر این صورت تنها احساس بد شما دلیل برقراری رابطه خواهد بود و دیگر علاقه در آن دخالتی ندارد.
  • دیدگاه عمیقی نسبت به رابطه داشته باشید: وقتی وارد رابطه با فرد ضعیف و بی اعتماد به نفسی می شوی مطمئن شوید انتخاب وی از سر اجبار و ضعف نیست. زیرا در این صورت اگر در آینده در زندگی خود پیشرفت قابل توجهی را تجربه کنند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند ممکن است از انتخاب شما پشیمان شوند. پس مطمئن شوید که طرف مقابل تان قابل اطمینان است. هنگام انتخاب شریک زندگی فردی را انتخاب کنید که بتواند با تغییرات شخصیی خود سازگار شود. (نگاه کنید به چرا تغییر کرد؟ فکر می کردم دوستم دارد)
  • اطلاعات خود را در مورد وابستگی به رابطه افزایش دهید: تفاوت بین عشق واقعی و وابستگی به رابطه را بدانید. این تنها راهی است که می توانید مانع ایجاد رابطه فقط بر اساس رفع نیازها شوید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تاثیر دخالت خانواده بر طلاق

چرا همسرم درخواست طلاق کرد

دلایل طلاق: نداشتن اعتماد به نفس

طلاق عاطفی چیست و چگونه درمان می شود

نشانه های اعتیاد به عشق

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق