تبدیل دوستی به عشق

چگونه آشناییمان را به ازدواج ختم کنیم

چگونه آشنایی را به ازدواج برسانیم؟

چگونه رابطه دوستی را به ازدواج ختم کنیم؟

دوستی هایی که به ازدواج ختم می شوند چگونه هستند؟

بسیاری تصور می کنند بهترین راه برای ایجاد عشق و علاقه بین دو نفر و تبدیل این عشق به ازدواج برقراری رابطه دوستی است اما این باور کاملا صحیح نیست. اگرچه روابط دوستی بسیاری وجود دارد که به ازدواج منجر شده است اما رابطه دوستی، عشق و وابستگی قبل از ازدواج به صورت کلی می تواند احتمال پایداری رابطه و ازدواج را کاهش دهد.

در مقابل آشنایی قبل از ازدواج می تواند امتیازات مثبتی به همراه داشته باشد.

چرا رساندن رابطه دوستی به ازدواج دشوار است

اگر بخواهیم بفهمیم چطور دوستی را به ازواج برسانیم قبل از هرچیز باید با مفهوم هورمون اکسی توسین آشنا شویم.

هورمون اکسی تسین که به هورمون عشق نیز معروف است در آغاز رابطه عاطفی ترشح بیشتری از خود نشان می دهد که همین امر باعث افزایش احساس علاقه و عشق بین دو جنس مخالف می شود. به مرور از شدت اولیه این ترشحات کاسته خواهد شد و همه چیز به سطح معمولی باز خواهد گشت.

اما مطمئنم همه شما افرادی را می شناسید که حتی سال ها پس از رابطه عشق شان را فراموش نکرده اند. وقتی علمی صحبت می کنیم فرد عاشق فردی است که به دلیل ترشح هورمون اکسی توسین بسیار خوشحال، هیجان زده، شاد و پر انرژی می شود. پس فردی که پس از یک شکست عشقی در حسرت عشق خود هر روز اشک می ریزد و غصه می خورد نمی تواند فرد عاشقی باشد.

در واقع این فرد در آرزوی آن احساس عشقی است که دیگر تجربه نمی کند؛ یعنی همان احساسات خوب، شاد و هیجان انگیز. به عبارت دیگر عشق در هر دو طرف از بین رفته است.

البته روش ها و تکنیک های بسیاری وجود دارد که می توان برای تقویت مجدد ترشح این هورمون و بازگشت عشق به رابطه انجام داد اما بیشتر این روش ها مناسب زوج هایی است که ازدواج کرده اند و زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می کنند. ( نگاه کنید به افزایش محبت بین زوج ها).

چه زمانی آشنایی را به ازدواج ختم کنیم

به جای اینکه اجازه دهیم رابطه از مرحله آشنایی به مرحله دوستی و سپس ازدواج ختم شود بهتر است مستقیم از مرحله آشنایی به سمت ازدواج قدم برداریم ( ( نگاه کنید به آیا دوستی معمولی مرد و زن امکان پذیر است).

البته این بدین معنا نیست که اگر قبلا وارد چنین رابطه ای شده اید هیچ کاری برای رساندن رابطه دوستی به ازدواج نمی توانید انجام دهید اما باید بدانید تبدیل یک رابطه به ازدواج وقتی در مرحله آشناییمان هستیم بسیار ساده تر است نسبت به مراحل بعدی.

پس تنها راه برای حفظ یک رابطه عاشقانه این است که در همان مراحل آغازین ( یعنی مرحله آشنایی)) که در اوج قرار دارید اقدام به ازدواج کنید. اگر این مرحله را رد کردید و دوستی رسیدید باید بدانید هر چقدر زمان بگذرد کارتان سخت تر و رسیدن به ازدواج کاهش پیدا می کند.

در بحث ازدواج یک تفاوت اساسی در بین زنان و مردان وجود دارد. مردان در آغاز رابطه زودتر و ساده تر عاشق می شوند. پس تبدیل یک رابطه آشنایی به ازدواج در آغاز رابطه با یک مرد ساده تر است. در مقابل راضی کردن زنان و عاشق کردن آن ها به تلاش بیشتری و اطمینان سازی نیازی دارد. اما حتی برای مردان نیز تبدیل یک رابطه در مراحل اولیه ساده تر خواهد بود ( نگاه کنید به جذب افراد به ازدواج با ایجاد وابستگی).

چرا آشناییمان را می توانیم به ازدواج ختم کنیم

قبل از اینکه توضیح دهم چرا آشنایی را می توان به ازدواج ختم کرد لازم است این نکته را بدانید: مردم عاشق کسانی می شوند که امتیازات مشابه و یا بالاتری نسبت به آن ها داشته باشند ( نگاه کنید به روانشناسی عشق).

منظور از این امتیازات همان موارد و معیارهایی است که تعیین می کنند یک شخص می تواند شریک زندگی مناسبی برای شخص دیگری باشد یا خیر.

همچنین هر فردی با توجه به معیارها، تجربیات گذشته و سرگذشت زندگی خود امتیازات متفاوتی را برای انتخاب شریک زندگی اش در نظر می گیرد.(نگاه کنید به چگونه دیگران را عاشق خود کنیم – بر اساس روانشناسی عشق)

اکنون با توجه با این توضیحات می خواهیم توضیح دهیم چرا آشنایی را می توان به ازدواج ختم کرد.

چگونه آشنایی را به ازدواج برسانیم

برای عاشق کردن یک فرد لازم است بدانید که چه امتیازاتی برای شریک زندگی اش در نظر گرفته است. تنها راهی که می تواند در به دست آوردن این اطلاعات به شما کمک کند مدتی آشنایی با فرد مورد نظر است. درواقع آشنایی به شما این امکان را می دهد که درباره ی تجربیات گذشته ی طرف مقابلتان اطلاعات بیشتری به دست آورید و در نتیجه بر اساس این اطلاعات از معیارهای موجود در ضمیر ناخودآگاه او آگاه شوید.

همانطور که بارها اشاره کرده ام زمانی که بتوانید خود را با معیارهای موجود در ضمیر ناخودآگاه طرف مقابلتان مطابق نشان دهید به راحتی او را عاشق خود خواهید کرد ( نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای ضمیر ناخودآگاه).

از آنجا که این معیارها و امتیازاتی که هر شخص برای شریک زندگی آینده اش در نظر می گیرد در طول زمان تغییر می کنند، اگر امتیازات خود را بر اساس آنچه در ذهن طرف مقابلتان می گذرد افزایش دهید آشنایی شما و حتی دوستی تان به عشق و در نهایت به ازدواج تبدیل خواهد شد.

دوستی به قصد ازدواج

وقتی مصمم به ازدواج با فردی می شوید و  در مراحل اولیه آشنایی هستید ممکن است کمی صمیمیت و دوستی بین تان ایجاد شود. این موضوع نشان می دهد هر دو طرف پتانیسل ازدواج و تشکیل خانواده را دارند.

این بدان معنی است که اگر با فردی رابطه ی آشنایی برقرار کنید و تمایل به صمیمیت یا دوستی بیشتر را در طرف مقابل مشاهده کردید تقریبا نصف راه را برای عاشق کردن او پیموده اید. در این لحظه می توان گفت شما در بهترین موقعیت برای تبدیل رابطه خود به ازدواج هستید.

از این مرحله به بعد اگر به درستی رابطه خود را مدیریت نکنید و فقط به یک دوستی ( هرچند صمیمی) قانع شوید پس به جرات می توانم بگویم احتمال تبدیل رابطه دوستی شما به ازدواج در حال کاهش است.

با این وجود هیچ وقت برای تغییر مسیر و اقدام صحیح با توجه به هدف ازدواج دیر نیست و اگر همین امروز هم تصمیم بگیرید می توانید به هدف خود برسید. به شرط اینکه از راه صحیح و علمی وارد شوید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مخالفت با ازدواج – مدل تایید چند وجهی

قانون جذب عشق

نقش زیبایی چهره در عاشق شدن

آیا دوستم دارد؟

آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین

راه ها جذب پسر مورد علاقه در دانشگاه

مدت زمان آشنایی قبل از خواستگاری و ازدواج