در اولین قرار چه بگوییم

آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین

صحبت کردن در مورد مهارت های ارتباطی زوجین و مهارت های ارتباط موثر زناشویی که به صورت معمول همه ی ما با آن ها آشنا هستیم تنها وقتمان را تلف می کند.

وبسایت های زیادی در اینترنت وجود دارد که جهت آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین به شما توصیه می کنند چگونه شنونده ی خوبی باشید، چگونه ارتباط چشمی برقرار کنید و یا اینکه چگونه مودب و مرتب حاضر شوید.

بسیاری از کتاب ها و وبسایت ها به اشتباه تصور می کنند آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین و همچنین مهارت های کلامی بین زوجین سطحی بوده و می توان با توصیه های سطح پایین و در مدت زمان کوتاه آن ها را بهبود بخشید.

درست است که مهارت شنیداری باعث تقویت مهارت گفتگو در همسران می شود اما زوجین اگر بخواهند یکدیگر را درک کرده و ارتباط عاطفی عمیقی برقرار کنند نیاز به تکنیک های پیچیده تری دارند.

اصول مهارت کلامی بین زوجین

در مبحث آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین می خواهیم بگوییم ارتباط به معنای ارسال و دریافت پیام است. پس مهارت های ارتباطی زوجین به معنای مهارت ارسال و دریافت پیام بین زن و شوهر است.

هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام است. این پیام می تواند به صورت از راه دور و غیر مستقیم باشد یا از راه نزدیک و مستقیم صورت بگیرد. پیام ها را همچنین می توان به صورت کلامی یا غیر کلامی منتقل کرد (نگاه کنید به چگونه از راه دور و غیر مستقیم ارتباط برقرار کنیم).

در هر صورت اولین اصل در یادگیری مهارت کلامی یا غیرکلامی بین زوجین، رسیدن به شناختی عمیق نسبت به خود و طرف مقابل است. (نگاه کنید به چگونه خود و دیگران را بشناسیم)

تصور کنید همسرتان به دلیل کمبود عزت نفس علاقه ای به صحبت کردن نداشته باشد. اکنون در این شرایط اگر شما هم بخواهید شنونده باشید هر دو شما فقط سکوت می کنید و ارتباط تان خسته کننده خواهد بود.

اصول مهارت ارتباطی قوی و موثر این است که بتوانید محتویات ذهن زوج خود را قبل از اینکه شروع به صحبت کردن بکند تا حدودی تشخیص دهید.

در آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین فقط به زبان بدن اشاره نمی کنم، باید از همه ی راهکارها و روش هایی که به شناخت شخصیت دیگران کمک می کند استفاده کنید تا بتوانید افراد را به خوبی بشناسید و مهارت ارتباطی موثری از خود نشان دهید.

در نظر گرفتن تفاوت های زوجین در مهارت های ارتباطی

یکی از رایج ترین اشتباهات مردم در آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین این است که تصور می کنند برای بهبود مهارت ارتباطی زوجین می توانند توصیه های مشابهی را برای افراد مختلف به کار بگیرند. یعنی فکر می کنند اگر ارسال پاسخی خاص به پیامی خاص از طرف فرد خاصی نتیجه مطلوب داد، می توانند در مقابل همان پیام مشابه از طرف فرد دیگری نیز همان پاسخ را ارسال کنند.

در آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین بدانید افراد با یکدیگر متفاوت هستند و باید روش های مختلفی را در مقابل افراد مختلف برای ارتباط برقرار کردن با آن ها به کار بگیرید. این موضوع در ارتباط بین زوجین نیز باید در نظر گرفته شود.

مثلا بعضی مردم همیشه از دیگران انتقاد می کنند زیرا نگاهی منفی به زندگی دارند درحالی که بعضی دیگر به دلیل حس حسادت دیگران را نقد می کنند. در این شرایط پیامی که از طرف این فرد منتقل می شود انتقاد است و برخورد شما به این انتقاد می شود پاسخ تان.

باید به یاد داشته باشید هر دو دسته کار مشابهی (انتقاد کردن) انجام می دهند اما شما نمی توانید با یک روش مشابه به آن ها پاسخ دهید زیرا یک روش مشابه برای این دو دسته افراد موثر نیست و جواب نمی دهد.

مدل های شناسایی در مهارت های زوجین

در آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین، مدل های شناسایی به زن و شوهر کمک می کنند به درک و شناخت بهتری نسبت به طرف مقابل دست پیدا کنند و در نتیجه بتوانند مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهند.

بعضی از این مدل های شناسایی شامل زبان بدن (نه فقط ارتباط چشمی و حالت بدن)، شخصیت شناسی و یا چهره خوانی است. هر فردی می تواند ناخودآگاه حالت عاطفی دیگران مثل ترس، خجالت، احساس گناه، اعتماد به نفس و مواردی از این قبیل را بفهمد.

اما مدل های شناسایی شما کمک می کند بیش از ده ویژگی شخصیتی طرف مقابلتان را فقط با توجه به اعضای چهره اش تشخیص دهید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته شاهین زند توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب می تواند به صورت قابل توجهی عشق را در زندگی مشترک تان افزایش دهد. برای آموزش های تصویری نوین بینش، پیج اینستاگرام شاهین زند به آدرس shahinzand18@ را دنبال کنید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه هر فردی را تحت تاثیر قرار دهیم

چگونه رابطه خود را صمیمی تر کنیم

در اولین قرار چه بگوییم

دلایل طلاق: ارتباطات ضعیف

ارتباط برقرار کردن از دیدگاه روانشناسی

۹ تکنیک برای بهتر شدن و بهبود روابط زناشویی