چگونه دیگران را دلتنگ خود کنیم

چگونه دیگران را دلتنگ خود کنیم

دلتنگی یعنی اینکه احساس کنید چیزی را در خود از دست داده اید. مثل این است که گویی بخشی از خود را جا گذاشته اید و نیاز دارید آن را مجدد بازگردانید. حس دلتنگی بخصوص در رابطه عاطفی اصلی ترین دلیلی است که باعث می شود دوری برای زوج ها سخت شود. هرچند گاهی دلتنگی می تواند به استحکام رابطه بیانجامد ولی سوال اصلی این است که چطور می شود از این موضوع که فردی نسبت به شما دلتنگ است مطمئن شد و اینکه اصلا راهی هست که دیگران را دلتنگ کرد؟

بله پاسخ شما مثبت است. اگر ما با روانشناسی عشق آشنا باشیم می توانیم بفهمیم چگونه دیگران را دلتنگ کنیم؛ فقط کافی است بدانیم عشق از ضمیر ناخودآگاه آغاز می شود و بر اساس سیستم ارزیابی ناخودآگاه ایجاد می شود. سپس به سادگی می توانیم این سیستم ارزیابی را دستکاری کنیم و هر کسی را دلتنگ خود کنیم.

چرا دلتنگ می شویم

برای اینکه بهتر متوجه شویم چگونه دیگران را دلتنگ خود کنیم ابتدا باید دلیل دلتنگی را بدانیم. دلتنگی یعنی از دست دادن چیزی ارزشمند. اما چه چیزی ارزشمند است؟ بر اساس نظریه رابرت وینچ، نیازهای ضمیر ناخودآگاه یا نیازهای کامل کننده ( complementary needs) همان چیزی است که سیستم ارزیابی ناخودآگاه را تشکیل می دهد. البته پیش از وینچ فروید در مورد نیازهای ضمیر ناخودآگاه صحبت کرده بود و توضیح داده بود چطور در دوران کودکی طی فرایندی به نام هویت سازی ( identification) نیازهای ضمیر ناخودآگاه شکل می گیرد. (نگاه کنید به عاشق کردن غیر مستقیم با برطرف کردن نیازهای ضمیر ناخودآگاه)

به هر حال نکته مهم این است که منبع تامین کننده نیازهای ناخودآگاه ارزشمند است زیرا می تواند نیازهای ناخودآگاه را تامین کند و تامین نیازهای ناخودآگاه نیز باعث رضایتمندی و افزایش کیفیت زندگی است. پس طبیعی است که اگر منبع تامین کننده ای که می تواند پاداش رضایتمندی را به همراه داشته باشد باعث دلتنگی می شود.

برای مثال فرض کنید فردی نیاز به امنیت و قدرت از مهمترین نیازهای ناخودآگاه وی است. در این شرایط طی دوران کودکی مفاهیمی را مرتبط با قدرت و امنیت ایجاد کرده است. سپس در دوران بزرگسالی اگر فردی را ببیند که ویژگی ها یا نشانه های قدرت و امنیت را داشته باشد، آن را یک منبع ارزشمند و تامین کننده تصور می کند.

ارزشمندی و دلتنگی

وقتی یک منبع برای تان ارزشمند شود، هر گونه تایید، توجه و حتی ارتباط برقرار کردن باعث ایجاد احساس رضایتمندی و شادی شما می شود. هرچند باید بدانید چطور ابراز علاقه کنید زیرا اگر روش صحیح ابراز علاقه، توجه و تایید صورت نگیرد، ممکن است به میزان تامین نیازهای ناخودآگاه به صورت محبت و توجه عادت کنید و دیگر تاثیر لازم را دریافت نکنید (البته روش هایی برای جلوگیری از این موضوع و حفظ کیفیت و رضایتمندی رابطه وجود دارد اما بیشتر زوج ها این تکنیک ها را نمی دانند) در حالی که وابستگی ایجاد شده است.
به عبارت دیگر ممکن است با وجود وابستگی به دلیل اینکه بعضی چیزها در رابطه تبدیل به عادت شدن است و تکراری شده، کیفیت و رضایتمندی کاهش پیدا کند.

ولی پس از کمی دوری تازه متوجه وابستگی خود می شوید. مثل مردی که برای اولین بار به سربازی می رود و ممکن است آنجا متوجه شود که در زندگی راحت خود چه چیزهایی داشته است که قدر آن ها را نمی دانسته. (نگاه کنید به ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران)

به هر حال هرچقدر منبعی در مدت در دسترس بودن (در کنار هم بودن) بیشتر باعث احساس مثبت و رضایتمندی شده باشد، زیرا ارزشمندتر است (چون نیازهای ناخودآگاه را تامین می کرده است)، پس از جدایی نیز بیشتر باعث می شود ناخودآگاه احساس دلتنگی و از دست دادن یک منبع ارزشمند را پیدا کند بخصوص اگر وابسته شود.

گاهی نیز بعضی افراد برای اینکه مجدد احساس رضایت را از منبع تامین کننده خود دریافت کننده، ناخودآگاه درگیر یک دعوا یا کشمکش می شوند که باعث مدتی قطع ارتباط می شود. قطع ارتباط باعث می شود دو طرف دیگر برای هم عادی نباشند و دلشان برای احساس رضایتی که در کنار یکدیگر تجربه می کردند کم شود.

در واقع احساس دلتنگی، یک پیغام است از سوی ضمیر ناخودآگاه که به شما بگوید منبع تامین کننده نیازهای من را برگردان زیرا تجربیات بسیار مثبتی با او تجربه کرده ام و حس بسیار خوبی از او دریافت کرده ام در حالی که فرد دیگر یا چیز دیگری نیست که بتواند این احساس خوب را جبران کند.

چگونه دیگران را دلتنگ خود کنیم

همانطور که مشاهده کردید وقتی نشانه هایی در شما وجود داشته باشد که بیان کند شما یک منبع تامین کننده نیازهای کامل کننده هستید، ناخودآگاه شما را یک فرد ارزشمند در نظر می گیرد و وقتی شما یک فرد با ارزش باشید، تبدیل به یک منبع ارزشمند تامین کننده خواهید شد که می تواند بهترین لحظات را برای خود و دیگران ایجاد کند. به عبارت دیگر ضمیر ناخودآگاه یک برنامه جدید در خود ایجاد می کند که بیانگر ارزشمندی شما به عنوان یک منبع تامین کننده است. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

اما چطور می شود دیگران را دلتنگ خود کنیم؟ وقتی در مورد دلتنگی صحبت می کنیم بدین معناست که با شخص مورد نظر خود در ارتباط نیستیم و اکنون به دنبال دلتنگ کردن او و افزایش ارتباط هستیم و شاید بازگشت به رابطه ای تمام شده می باشد.

در هر صورت باید بدانید اگر تصویری از خود به نمایش بگذارید که ویژگی ها و تامین کنندگی شما را به عنوان یک منبع ارزشمند یادآوری کند، باعث می شوید طرف مقابل به یاد امتیازهای مثبت و احساسات مثبتی بیفتد که قبلا تجربه کرده است. حتی اگر تجربه ای نباشد، به دلیل اینکه ناخودآگاه شما را یک منبع تامین کننده ارزیابی می کند، تمایل به ارتباط با شما پیدا می کند.

تکنیک های دلتنگ کردن دیگران

برای ارزشمند شدن و عاشق کردن دیگران باید بدانید موارد بسیاری ریز مثل حرکات زبان بدن، یا حرکات چهره، آهنگ صدا ، لحن یا همان ارتباط فرازبانی، قدرت بیان، انرژی و شادابی، شادی و خوشحالی، امید داشتن، برنامه داشتن، فعال بودن و غیره می تواند نشانه ها یا سرنخ هایی باشد که ناخودآگاه به مرور زمان با نیازها پیوند داده است (مرتبط کرده است زیرا هم معنا هستند)؛ نیازهایی از جمله نیاز به قدرت، اعتماد به نفس، پیشرفت، پشتکار، هوشمندی، حمایت (نگاه کنید به مثال برای عاشق کردن دیگران).

یا حتی یک جمله یا کلام خاص مثلا اینکه خانواده من همیشه همه مسئولیت های سنگین رو به من می دن و می خوان چیزای با ارزششون رو نگه دارم (این سخن نشانه این است که شما قابل اطمینان هستید اما چون به صورت شکایت بیان شده است مشخص نیست که شما قصد تعریف از خود را دارید چون اگر مستقیم از خود تعریف کنید باعث می شود به نظر خودپسند برسید زیرا از خود تعریف کردن خود یکی از نشانه های خودپسندی است که مرتبط با نیازهای ناخودآگاه تهدید کننده است زیرا نشان دهنده ویژگی های منفی و ضعف درونی است و باعث ارزیابی منفی می شود.

به هر حال وقتی به چنین ارزشمندی برسید، چه قبلا تجربیات مثبتی مرتبط با شما وجود داشته باشد چه نداشته باشد، در هر صورت میل به ارتباط برقرار کردن با شما ایجاد می شود زیرا یک منبع ارزشمند هستید. روش های بسیاری وجود دارد که در دوره مدار جذب و ازدواج توضیح داده ام که چطور وقتی با فردی در رابطه هستید می توانید با نشان دادن پیام های پنهان، تبدیل به یک منبع ارزشمند شوید اما این شرایط برای همه افراد امکان پذیر نیست. یعنی همه افراد با شخص مورد نظرشان در ارتباط نیستند و نمی توانند این نشانه ها را به صورت حضوری نشان دهند (نگاه کنید به بازگرداندن عشق به زندگی مشترک)

پس چطور می شود کسی که هیچ ارتباطی بین شما برقرار نیست را برگردانید؟ پاسخ ساده است از طریق تاثیرگذاری از راه دور شما می توانید ضمیر ناخودآگاه طرف مقابل را در معرض داده ها و نشانه هایی قرار دهید که به معنای ارزشمندی شما است و حتی می تواند باعث یادآوری این ارزشمندی ها شود حتی اگر هیچ ارتباطی با طرف مقابل برقرار نمی کنید.

در واقع این تکنیک روشی است که حتی اگر طرف مقابل رابطه شما را تمام کرده است، می توانید از طریق تاثیرگذاری از راه دور کاری کنید که وی خود بدون اینکه متوجه شود تلاشی از سوی شما صورت گرفته به سمت شما جذب شود و اگر قبلا با شما در ارتباط بوده خاطرات مثبت شما را به یاد بیاورد بدون اینکه خاطرات منفی مانعی در مسیر شما شود (نگاه کنید به چگونه کاری کنیم طرف مقابل برای شروع رابطه پیش قدم شود)

اگر شما در شرایطی قرار دارید که دلتان برای طرف مقابل تنگ شده است ولی وی به شما پیام نمی دهد یا ارتباط او با شما کم است یا اصلا ارتباط خود را با شما قطع کرده است، شما در یک وضعیت غیر ایده آل هستید که اگر خیلی زود این مسئله را برای خود حل نکنید، برای همیشه درگیر دلتنگی خواهید بود که ممکن است فقط یک طرفه باشد.

در حالی که با اقدامات صحیح چه از راه نزدیک، چه به صورت پیامی و تماسی و چه از راه دور می توانید هم ارزشمندی و علاقه مندی طرف مقابل را به خود بیشتر کنید و هم باعث شوید دلتنگی وی نسبت به شما بیشتر شود و دوری از شما برایش دشوار شود زیرا حتی چند ساعت قطع ارتباط باعث می شود حس دلتنگی و خلاء نسبت به یک منبع ارزشمند تامین کننده پیدا کند که فقط نگاه کردن به وی باعث رضایتش می شود.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هرگونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی جذب در بین سایت های فارسی زبان می باشد. کتاب مدار جذب و ازدواج نوشته شاهین زند با اهداف جذب یک گزینه ایده آل یا جذب یک گزینه خاص و تبدیل رابطه به ازدواج نوشته شده است. با این کتاب مهارت های جذب را یاد خواهید گرفت و یا طبق قوانین نوین بینش هزینه پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

بیشتر بخوانید

دلتنگ کردن به صورت غیر مستقیم در بازگشت عشق

در مقابل تغییر رفتار ناگهانی مردان چه باید کرد

۱۰ روش برای عاشق کردن پسران مغرور

چگونه با افراد خوشیفته برخورد کنیم

چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم و گرم نگه داریم

چگونه دیگران را بخندانیم: ۷ مهارت در شوخی کردن

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *