رابطه با افراد خودشیفته

مشکل با خودشیفته ها

برخلاف باورهای رایج برخورد با خودشیفته ها سخت نیست، درک کردن آن ها سخت است. مشکل بسیاری از افرادی که از برخورد با خودشیفته ها شکایت دارند درک نکردن درست شیوه ی تفکر آن ها می باشد.

خودشیفته ها با جلب توجهی که از دیگران به دست می آورند زندگی می کنند.

یک فرد خودشیفته با تحسین دیگران احساس خیلی خوبی پیدا کرده و تلاش می کند به چنین موفقیتی برسد. خودشیفته ها استاد تحت تاثیر قرار دادن دیگران هستند. آن ها مشتاق توجه بوده و یاد می گیرند چگونه خوب لباس بپوشند، چگونه خوب صحبت کنند و چگونه ذهن مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

اول اینکه باید بدانید خودشیفته ها شرور نیستند، آن ها به دلیل زخم هایشان چنین رفتاری از خود نشان می دهند و تنها راهی که به آن ها کمک می کند با این زخم ها کنار بیایند جلب توجه بیشتر از جانب دیگران است.

روش برخورد با افراد خودشیفته در رابطه ی عاطفی

بزرگترین چالش برخورد با افراد خودشیفته در یک رابطه ی عاطفی این است که آن ها بسیار جذب خودشان هستند. درحالی که رابطه عاطفی سالم تا حدودی بر اساس قدردانی ها به وجود می آید و افراد خودشیفته چنان سرگرم خود هستند که این نیاز طرف مقابل خود را نادیده می گیرند.

رایج ترین اشتباه در برخورد با خودشیفته ها دعوا کردن است زیرا آن ها به اندازه ی کافی به طرف مقابلشان اهمیت نمی دهند. بهترین کار در برخورد با خودشیفته ها این است که به او اعتماد به نفس لازم را بدهید تا شخصیتش را بالا ببرد و احساس کامل بودن داشته باشد. وقتی خودشیفته ها احساس بهتری داشته باشند به طرف مقابل خود توجه بیشتری می کنند و ممکن است ویژگی های شخصیتی مورد علاقه ی طرف مقابل را در خود پرورش دهند.

تا زمانی که یک فرد خودشیفته احساس کند بین تقدیر و تحسینی که دریافت می کند با چیزی که باید دریافت کند شکاف وجود دارد همه ی تلاشش برای جلب توجه مورد نیازش خواهد بود به نیازهای طرف مقابل اهمیتی نمی دهد.

تبدیل شدن به مهم ترین منبع اعتماد به نفس یک خودشیفته او را عاشق شما می کند. در هر شرایط نا مساعدی این فرد خودشیفته به شما برمی گردد تا اعتماد به نفس مورد نیازش را دریافت کند زیرا تنها شما هستید که می توانید چنین اعتماد به نفسی به او بدهید.(نگاه کنید به پارادوکس احساسی در شخصیت مغرور و خودشیفته)

دلیل رفتار خودشیفته ها را درک کنید

اگر خودشیفته ای ناخواسته بخواهد توجه جنس مخالف خود را جلب کند این نشانه ای از خیانت نیست. درحالی که ممکن است بعضی از خودشیفته ها با به دست آوردن فرصت خیانت کنند بیشتر آن ها فقط برای جلب تایید و توجه با جنس مخالف ارتباط برقرار خواهند کرد.

بسیار مهم است که دیدگاه طرف مقابل خود را نسبت به جهان اصلاح کنید زیرا خودشیفته ها معمولا اتفاقات را به شیوه های اشتباهی تفسیر می کنند و به همین ترتیب رفتار و گرایش های آن ها اغراق آمیز است. اگر به عنوان مثال یک خودشیفته احساس کند رفتار فردی با او درست نیست، بیشترین تلاش خود را برای اثبات خود و بالا بردن ارزش هایش انجام می دهد.

خیلی مهم است با یک خودشیفته در مورد دیدگاهش صحبت کرده و بدون بی احترامی به او کمک کنید همه چیز را با دید درستی ببیند نه فقط بر اساس تصورات خودش.

در نهایت باید به فرد خودشیفته کمک کنید زخم های گذشته ی خود را که باعث خودشیفتگی شده است درمان کند. لازم نیست در مورد این موضوع با او مستقیم صحبت کنید زیرا از حرف های او می توانید متوجه شوید این مشکل از کجا شروع شده است. پس از آن به آرامی به او کمک کنید ارزش هایش را پیدا کند و برای تجربه ی احساس بهتر به دیگران وابسته نباشد.

 

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا خودشیفته ها جذاب اند

نحوه برخورد با افراد خودشیفته در محل کار

ازدواج با فرد خودشیفته

تاثیر خودشناسی در ازدواج

چرا با فرد اشتباه ازدواج کرده ام