احساس ناامنی در رابطه

احساس ناامنی در رابطه

درون یک ذهن نا امن و متزلزل چه می گذرد؟

سارا با مردی وارد رابطه عاطفی شده و با اینکه همه چیز بینشان به آرامی پیش می رفت اما او در این رابطه احساس نا امنی می کرد. او همیشه از اینکه رابطه ی شان تمام شود می ترسید و در مورد آینده ی رابطه اش احساس نگرانی می کرد.

سارا وقتی کمی از شریک عاطفی اش دور می شد تصور می کرد دیگر برای او اهمیتی ندارد و با خود می گفت:” من مطمئن هستم که او دروغ می گوید. من قطعا به اندازه ی دخترانی که او می شناسد زیبا نیستم”

او همیشه می ترسید دخترهای دیگر شریک عاطفی اش را از او بدزدند و احساس ترسش برای او یک احساس عادی و نرمال بود زیرا به اشتباه  فکر می کرد به اندازه ی دخترهای دیگر زیبا نیست. (نگاه کنید به مفهوم زیبایی)

چرا ممکن است فردی در مورد رابطه اش احساس نا امنی کند

اگر شما یک فرد مشهور، ثروتمند و با ظاهری بسیار خوب بودید آیا ممکن بود در رابطه ی عاطفی خود احساس نا امنی کنید؟

البته که ! می دانید چرا؟

چون اطمینان داشتید همه شما را با این ویژگی ها دوست دارند. (نگاه کنید به چرا فقط بعضی افراد خاص را دوست داریم )

در چنین شرایطی شما کاملا نسبت به ظاهر و توانایی های خود مطمئن بودید و به همین دلیل هیچ وقت احساس نا امنی نمی کردید.

احساس نا امنی در رابطه معمولا حاصل عدم اطمینان از خود، ظاهر و هرچیز مهم دیگری برای فرد می باشد. اگر تصور کنید برای شریک عاطفی خود کافی نیستید همیشه از اینکه فرد دیگری را جایگزین شما کند می ترسید. نتیجه ی چنین تصوراتی از شما یک فرد نیازمند و محتاج به دیگران می سازد و باعث می شود در نهایت طرف مقابل از شما متنفر شود. در واقع شما به طور ناخواسته بزرگترین ترس خود را به واقعیت تبدیل می کنید.

چگونه می توان با احساس نا امنی در رابطه مقابله کرد؟

مقابله با احساس نا امنی در رابطه کار سختی نیست و با انجام اقدامات زیر می توانید از پس آن برآیید:

  • تصوراتتان را در مورد خود بهبود ببخشید: اگر تصور می کنید ظاهر خوبی نداشته و برای شریک عاطفی تان کافی نیستید وقتش است تصوراتتان را در مورد خود تغییر دهید. بر خلاف باورهای رایج این کار فرآیندی بسیار واقع بینانه، قابل اجرا و آسان بوده و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید (نگاه کنید به چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم)
  • ایجاد اعتماد به نفس: یکی از دلایل احساس نا امنی در رابطه عدم اعتماد به نفس است. اگر نسبت به توانایی خود برای حفط رابطه ی عاشقانه تان اطمینان نداشته باشید همیشه با این ترس که روزی همسرتان شما را ترک می کند زندگی خواهید کرد. در این شرایط باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. در نتیجه می توانید رابطه ی عاطفی خود را برای مدت طولانی حفظ کرده و با ازبین بردن احساس نا امنی آن را بهبود ببخشید. (نگاه کنید به راه های حفظ رابطه عاشقانه)
  • احساس بی ارزش بودن: یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود نسبت به توانایی های خود مطمئن نباشید احساس بی ارزش بودن نسبت به دیگران است. بسیاری از افرادی که خود را بی ارزش تر از دیگران می پندارند در رابطه ی عاطفی شان احساس نا امنی را تجربه خواهند کرد. در نتیجه برای از بین بردن احساس نا امنی در رابطه باید بدانید که ارزش شما کمتر از دیگران نیست. (نگاه کنید به هویت روانشناختی و بحران هویت)
  • ترس از رد شدن: اگر در روابط قبلی تان شکست خورده و فردی شما را ترک کرده باشد به احتمال زیاد تصور می کنید شما سزاوار یک رابطه ی عاطفی پایدار نبوده و چیزی در مورد شما اشتباه است. اگر بدانید رد شدن توسط دیگران ممکن است به صدها دلیل اتفاق بیفتد و هیچ کدام به شما مرتبط نشود دیگر احساس ترس از رد شدن و در نتیجه احساس نا امنی در رابطه برای شما معنایی نخواهد داشت.
  • دلایل دیگر: ممکن است دلایل بسیار دیگری برای احساس نا امنی در شما وجود داشته باشد اما همه ی آن ها به یک چیز می رسند: عدم اطمینان از خود و توانایی هایتان. به طور کلی برای برخورد با احساس نا امنی در رابطه باید سعی کنید چیزی که باعث عدم اطمینان شما نسبت به خود شده را پیدا کرده و اعتماد به نفستان را در مورد آن تقویت کنید.

سخن آخر

احساس نا امنی در رابطه یک مسئله ی خیلی بزرگ نیست. اگر یاد بگیرید تصویر بهتری از خود در ذهنتان ایجاد کرده و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید احساس تزلزل و نا امنی در شما نیز از بین می رود.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

درمان احساس ناامنی

اعتماد کردن به همسر

نمی توانم عشق را تجربه کنم

درمان ترس از ازدواج

چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

نشانه های خیانت عاطفی همسر

حفظ رابطه عاطفی از راه دور

چرا بعضی بی احساس هستند