افسردگی و اعتماد به نفس

چرا ایجاد اعتماد به نفس به شما کمک می کند افسردگی را پایان دهید؟

چگونه وقایع گذشته و انتظارات آینده بر احساسات ما تاثیر می گذارند (نگاه کنید تاثیر کودکی بر بزرگسالی)

آیا بین افسردگی و اعتماد به نفس ارتباطی وجود دارد؟

آیا افسردگی تنها مربوط به مسائل شیمیایی مغزی نیست؟

اعتماد به نفس بالا چگونه باعث کاهش افسردگی می شود؟

قبل از پاسخ به سوالات بالا اجازه دهید کمی در مورد احساسات صحبت کنیم. احساساتی که در هر لحظه تجربه می کنید تنها وابسته به آنچه که در آن لحظه اتفاق می افتد نیست بلکه خاطرات گذشته و انتظارات آینده ی شما بر وضعیت احساسی کنونی تان تاثیر گذار هستند.

به یک مثال ساده توجه کنید: اگر امروز یک اتفاق بد برای شما رخ دهد احتمالا فردا که از خواب بیدار می شوید احساس بدی خواهید  داشت. مطمئن هستم این اتفاق حداقل یک بار در زندگی برای شما رخ داده است و دلیل ان تاثیر وقایع گذشته بر احساسات کنونی شما می باشد.

اکنون تصور کنید چند روز آیند یک امتحان سخت پیش رو دارید و نمی دانید چگونه باید خود را برای آن آماده کنید. آیا خلق و خوی شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد؟ حتما خلق و خوی شما تغییر می کند زیرا انتظارات آینده ی تان احساسات شما را در این لحظه تحت تاثیر قرار می دهد.

این واقعیات می تواند یک واقعیت مهم در مورد خوشبختی را به شما نشان دهد؛ شما برای خوشحال و خوشبخت بودن نیازی به همه ی چیزهایی که باعث خوشبختی تان می شود ندارید، تنها نیاز دارید با تجربه ی احساس خوب امیدوار شوید. به عبارت دیگر می توان گفت شما می توانید از رانندگی با یک اتومبیل قدیمی لذت ببرید و احساس خوشحالی کنید اگر امیدوار باشید که در آینده یک اتومبیل بهتر خواهید داشت. (در صورتی که به دست آوردن یک اتومبیل بهتر را در ابتدای فهرست اهداف خود قرار دهید.)

چرا ایجاد اعتماد به نفس به شما کمک می کند افسردگی را پایان دهید

چه می شود اگر باور داشته باشید آینده هیچ گاه بهتر نخواهد شد؟

چه می شود اگر باور کنید در این مرحله از زندگی تان می مانید و هیچ وقت پیشرفتی نخواهید داشت؟

در این صورت با اطمینان می توان گفت احساس خیلی بدی را تجربه می کنید. اما چه می شود اگر داشتن آینده ای بهتر یکی از نیاز های اساسی شما باشد؟ چه می شود اگر با اینکه فکر می کنید نمی توانید آینده ای بهتر داشته باشید اما واقعا آن را بخواهید؟

همانطور که احتمالا حدس زدید شما افسرده خواهید شد. یکی از رایج ترین دلایل ایجاد افسردگی این است که باور داشته باشید در یک مرحله از زندگی گیر کرده اید و هیچ امیدی برای بیرون آمدن از آن ندارید.

این احساس گیر افتادن در مرحله ای از زندگی چگونه به وجود می آید؟

این احساس را باورهای شما در مورد آینده و یا به عبارتی باورهای شما در مورد ساختن آینده ای بهتر به وجود می آورد. بله درست حدس زدید، در مورد اعتماد به نفس صحبت می کنم!

افراد با اعتماد به نفس کسانی هستند که از مهارت ها و توانایی هایشان اطمینان دارند. یک فرد با اعتماد به نفس قبل از اتفاق افتادن یک رویداد مهم و نزدیک احساس خوبی خواهد داشت زیرا او مطمئن است که در این زمینه موفق عمل می کند.

وقتی فردی به مهارت ها و توانایی هایش ایمان نداشته باشد امید به زندگی را از دست خواهد داد زیرا او معتقد است که نمی تواند زندگی اش را بهبود ببخشد و در نتیجه افسرده می شود.

افکار منفی شما را افسرده خواهد کرد

افسردگی ناگهان اتفاق نمی افتد، افسردگی مرحله به مرحله در شما به وجود می آید. در ابتدا افکار منفی و در نتیجه سناریو های منفی در مورد آینده در ذهنتان شکل می گیرد.  پس از مدتی این افکار منفی به شکل باورهای منفی در ذهنتان در می آیند.

با تکرار این افکار منفی باورهای منفی در ذهن شما قوی تر شده تا زمانی که تبدیل به حقیقت می شوند و این دقیقا همان جایی است که افسردگی اتفاق می افتد. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین افکار منفی کمبود اعتماد به نفس است. به همین دلیل ایجاد اعتماد به نفس اگر افسردگی شما را پایان ندهد قطعا به کاهش آن کمک خواهد کرد.

زمانی که باور داشته باشید زندگی و آینده ی بهتری در انتظار شماست حتی اگر به هیچ کدام از خواسته هایتان نرسیده باشید باز هم انگیزه و شادی در شما به وجود خواهد آمد. (نگاه کنید به ۵ راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

افسردگی بر اثر نیازهای برآورده نشده

تغییر احساسات

چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید

چگونه مثبت فکر کنیم

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

علائم کمبود اعتماد به نفس

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارات زیر به این مقاله رسیده اید:

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم. قرص های افزایش اعتماد به نفس. نشانه های اعتماد به نفس بالا. عدم اعتماد به نفس چیست. استرس و عدم اعتماد به نفس. ریشه ی عدم اعتماد به نفس. درمان اعتماد به نفس پایین. عدم اعتماد به نفس در کودکان