چگونه دیگران را بخندانیم: ۷ مهارت در شوخی کردن

چگونه دیگران را بخندانیم: ۷ مهارت در شوخی کردن

برخی افراد به صورت ذاتی بامزه هستند، با این حال مهارت هایی نیز وجود دارد که با آموزش آن ها هر فردی می تواند این ویژگی را بدست آورد. برای این کار می توانید ۷ استراتژی ساده که در زیر آمده است را دنبال کنید.
یکی از مهمترین مهارت های انسان ها این است که بدانند چگونه بامزه باشند. خیلی از مردم فکر می کنند بامزگی، ذاتی است و نمی توان آن را یاد گرفت. اما ما می خواهیم در این مطلب شما را متقاعد کنیم که حتی بانمک ترین افراد نیز از مهارت های شوخ طبعی خود و شیوه های خاص آن استفاده می کنند.

درنتیجه اگر راه و روش خنداندن مردم را بدانید در این مسیر موفق تر خواهید بود. البته منظور خندیدن خوب و از ته دل هست نه از روی بی مزگی. یادگیری اینکه چگونه دیگران را بخندانیم می تواند هرچیزی را برای شما راحت تر کند. برای توضیح بیشتر اجازه دهید داستانی را تعریف کنم.

فردی را در نظر بگیرید که با شخص مورد علاقه اش یک قرار ملاقات برای شام ترتیب داده است. شام و رستوران و فضا همه چیز بسیار عالی هست، اما فرد در کل زمان شام هیچ حرف جالبی ندارد تا بتواند فضا را کمی شاد کند و فردی کسل کننده به نظر می رسد. نتیجه این می شود که نمی تواند شخص مورد علاقه اش را تحت تاثیر قرار دهد.(همچنین نگاه کنید به مقاله در اولین قرار چه بگوییم)

چنین فردی که خود می داند در قرار ملاقاتش خسته کننده به نظر رسیده است از فردای آن روز در گوگل به دنبال این است که بداند چگونه شخص بامزه ای باشد و گوگل یکسری پیشنهادات در اختیارش می گذارد. از جمله اینکه: به صحبت های فرد مقابل به دقت گوش دهید، غیر قابل پیش بینی باشید و …

افراد می دانند که این نکات کاملا درست است اما مسئله مهم اینجاست که دقیقا چگونه باید از آن ها استفاده کرد؟

چگونه مهارت شوخ طبعی را بیاموزیم

در این مقاله می خواهیم به آسان ترین راه های کاربردی و موثر برای اینکه مهارت شوخ طبعی خود را تقویت کنید، بامزه باشیم و دیگران را بخندانیم، اشاره کنیم. در این راستا از تجربیات دو مورد از بهترین محقق ها در این زمینه استفاده خواهیم کرد:

یکی محقق شوخ طبعی که بیش از ۶۰۰ مورد از برنامه های تلویزیونی را نقد و بررسی کرده و از الگوهای شوخ طبعی سریع پرده برداری کرده است و دیگری کمدین معروفی که بیش از یک سال از عمرش به بررسی مصاحبه ها و مطالعات در این زمینه پرداخته است تا بتواند کتابش را بنویسد.

هدف ما نشان دادن روش هایی است که بوسیله آن هر فردی بتواند حتی در مکالمات روزمره خود نیز بامزه به نظر برسد. در نتیجه اگر شما می خواهید در زندگی روزمره و شغلی خود شوخ طبع باشید، در اینجا به استراتژی های کاربردی و عملی اشاره کرده ایم.

چگونه دیگران را بخندانیم

در ادامه به ۷ مهارتی اشاره خواهم کرد که به شما کمک می کند بامزه تر باشید، مهارت شوخ طبعی خود را افزایش دهید و در خنداندن دیگران موفق شوید.

۱- به سوالاتی که پاسخ بله/خیر دارند پاسخ برعکس بدهید:

راحتترین راه ممکن برای اینکه بانمک باشید این است که به سوالاتی که جوابشان بله یا خیر هست، برعکس پاسخ بدهید. به این صورت که اگر فرد انتظار دارد از شما پاسخ بله بشنود به او بگویید نه و بالعکس.

یک نکته درباره بامزه بودن این است که وقتی مردم از شما سوال بله/خیر می پرسند که خودشان جواب آن را می دانند، پاسخ برعکس بدهید و بعد با لبخند جواب درست را بگویید. در واقع اوج قضیه جایی است که شما جواب برعکس می دهید و مخاطب یک لحظه شوک می شود و شما بعد از آن با لبخند می توانید به ادامه صحبت واقعی خود بپردازید.

نکته: این استراتژی برای مواقعی به کار می آید که فرد مقابل کاملا از پاسخ شما آگاه است و می داند چه پاسخی خواهید داد. در شرایطی که فرد از شما سوالی می پرسد و واقعا پاسخ آن را نمی داند این گزینه به کار نمی آید. به عنوان مثال اگر با دوستتان که در شهر دیگری زندگی می کند تلفنی صحبت می کنید و از شما می پرسد: ” هوا اونجا خوبه؟” جواب برعکس بدهید خیلی به شما کمک نمی کند که بانمک باشید.

پس همانطور که متوجه شدید نیازی نیست به صورت ذاتی استعداد شوخ طبعی داشته باشید و تنها با یک جواب برعکس دادن به سوال بله/خیر می توانید بانمک تر به نظر برسید.

۲- با اعداد بازی کنید

همانطور که احتمالا بارها شنیده اید برای شوخ طبعی باید غیر قابل پیش بینی باشید. اما چطور؟ بازی با اعداد در این زمینه به شما کمک می کند.

از اعداد وحشت نداشته باشید. اعداد بهترین دوستان شما در زمان شوخ طبعی هستند. چرا؟ به این دلیل که اعداد خاص هستند و می توانید بزرگی و کوچکی چیزی را با اعداد نشان دهید.

همه کاری که باید انجام دهید تا غیر قابل پیش بینی باشید این است که بر خلاف انتظارات افراد عمل کنید. به عنوان مثال:

مثلا در یک نمایش تلویزیونی، مهمان برنامه از مجری پرسید” جایزه این مسابقه چقدر است” و مجری برای اینکه پاسخ بامزه ای بدهد گفت ” جایزه خیلی کوچکی است – ۱۰ میلیون دلار”. با گفتن جمله “جایزه خیلی کوچکی است” یک توقع ایجاد کرد و سپس با گفتن عدد واقعی، یه پاسخ غیر قابل پیش بینی داد و مخاطب ها را غافلگیر کرد.
نکته: وقتی می خواهید در مورد یک شماره زیاد حرف بزنید کافی است قبلش بگویید: “فقط…” و زمانیکه می خواهید درباره یک رقم اندک صحبت کنید قبلش بگویید: “این خیلی زیاده…”

۳- طنز پردازی با قانون سوم

قانون سوم به این صورت است که سه مورد یا سه کلمه که به هم مربوط هستند را بیان می کنیم و برای اینکه بامزه شود کلمه سوم را یک چیز غیر قابل پیش بینی به کار می بریم. به عنوان مثال به جای اینکه بگوییم سرخ و سفید و آبی، بگوییم سرخ و سفید و پابرهنه! این کار برای مغز بامزه هست چرا که غیر قابل پیش بینی می باشد.

در واقع اینکه مورد سوم از الگوی دو مورد اول تبعیت نکند، باعث ایجاد تعجب و در نهایت خنده خواهد شد. به این فکر کنید که مورد اول و دومی که می خواهید بگویید مواردی نرمال و عادی هستند اما مورد سوم باید عجیب، خنده دار و متفاوت باشد.

به عنوان مثال:
– من می خواهم به شما بیاموزم که چگونه فردی جذاب و فریبنده و ساده لوح باشید!
– من عاشق هات داگ و همبرگر و همه مردان خوش تیپ هستم!
– من از حضور در اینجا خیلی خوشحال و هیجان زده و وحشت زده هستم!

۴- شوخی کردن با تغییر شخصیت

داستانی تعریف کنید در آن شخصیت های مختلفی وجود دارد که هرکدام متمایز از دیگری هستند و افراد شنونده آن ها را در ذهنشان تصور می کنند. به عنوان مثال شنل قرمزی شخصیت آسیب پذیر و گرگ بزرگ شخصیت خطرناک به نظر می آید. حال به این فکر کنید که چه اتفاقی می افتد اگر شخصیت ها را جابجا کنید و گرگ بزرگ تبدیل به شخصیت آسیب پذیر شود؟ این دقیقا زمانی هست که تصورات مردم به هم می ریزد و همه چیز جالب و خنده دار به نظر می رسد.

نکته: اگر شما و دوستانتان در مورد یک خاطره یا تجربه ای حرف می زنید که حداقل دو شخصیت متفاوت در آن حضور داشته اند، این شانس را دارید تا با تغییر خصلت اشخاص در تعریف آن خاطره، بامزه باشید.

۵- از “حالا هرچی” به عنوان صلاح مخفی خود استفاده کنید

به عقیده من سوفیا ورگارا – Sofia Vergara یکی از بامزه ترین بازیگران هست. او در جملات خود از ” هرچه” استفاده می کند. حتی در مواردی که مردم سوالات نامناسبی از وی می پرسند.
به عنوان مثال سوفیا ورگارا در مورد اینکه در ایتالیا چقدر زیاد پیتزا خورده صحبت می کرد و “جی لنو” خواست که او را اذیت کند و از وی پرسید چقدر وزنش اضافه شده است؟ در ابتدا سوفیا نمی خواست پاسخ دهد تا اینکه جی اسرار کرد و در نهایت سوفیا با پاسخ ” حالا هرچی” کاری کرد که فضا با نمک شود و این فرد مقابل بود که مسخره شده بود.

همه ما دوستانی داریم که می خواهند بامزه باشند و سوالات مسخره بپرسند اما به جای اینکه بخواهید ناراحت شوید با یک جواب “حالا هر چی” که به او بدهید فضا را به نفع خودتان بانمک خواهید کرد.(همچنین نگاه کنید به روانشناسی کلمات)

یا یک مثال دیگر این است که وقتی تلفظ کلمه ای را اشتباه بیان می کنید و در جمع کسی این موضوع را عنوان می کند که اشتباه تلفظ کردید به جای اینکه اذیت و ناراحت شوید با گفتن کلمه “حالا هرچی ” بانمک باشید.

نکته: آیا تا بحال از پدر و مادرتان شنیده اید که هر مشکلی در درونش موهبتی نهفته است؟ این حقیقتی هست که برای بانمک بودن نیز صدق می کند. وقتی کسی قصد آزار و اذیت شما را دارد و یا سوال سختی می پرسد از این موقعیت به نفع خودتان استفاده کنید. در این موقعیت همه انتظار دارند شما نارحت شوید اما اگر به صورت بامزه و با اعتماد به نفس پاسخ بدهید اینجاست که شما تبدیل به ستاره مجلس می شوید.

۶- به جای جوک ها از داستان های واقعی استفاده کنید

در دهه های ۱۹۶۰ مردم کمدین از “شوخ طبعی مشاهده ای” برای خنداندن بقیه استفاده می کردند. مثال قدیمی این مورد جری سینفیلد و لری دیوید هستند که تجربیاتشان باعث شد استندآپ کمدی های زیادی اجرا کنند. زیبایی استفاده از تجربیات شخصی به عنوان منبع شوخ طبعی است که باعث می شود تجربیات شخصی فرد خاص باشد و داستان هایی که بر اساس آن روایت می شود اصیل باشند.

راحت ترین راه برای بانمک بودن این است که اتفاقاتی که در زندگی روزمره تان رخ می دهد را برجسته کنید و این مورد خیلی راحت تر از این هست که بخواهید یک جوک تعریف کنید. افراد بانمک سعی می کنند در هر اتفاقی به دنبال قسمت بامزه آن باشند و با درست کردن شوخی از آن، بعدا این داستان را با بقیه درمیان بگذارند.

در زمان قدیم کمدین ها همیشه با خودشان یک دفترچه به همراه داشتند تا هر اتفاق بامزه ای را یادداشت کرده و سپس از آن استفاده کنند. امروزه شما می توانید این کار را به آسانی با تلفن همراه خود انجام دهید. به این صورت که اگر صحنه خنده داری می بینید آن را با دوربین ضبط کنید، اگر متن بامزه ای می خوانید لینک آن را سیو کنید.

در کل، دنیا جای خوبی است و حضور شما در آن، قضیه را بانمک تر هم می کند. قبول این واقعیت باعث می شود دیدگاهتان تغییر کند و از هر اتفاقی برای شوخ طبعی استفاده کنید. همه کاری که باید انجام دهید این است که اتفاقات خنده دار را ثبت و ضبط کنید و سپس آن را برای دیگران تعریف کنید.

نکته: داستان های خود را بگویید نه جوک. شاید به این فکر کنید که یک اتفاقی که برایتان رخ داده ممکن است به اندازه یک جوک بامزه نباشد، اما به این توجه کنید که تعریف کردن جوک خیلی سخت تر از تعریف کردن اتفاقی است که برای خودتان رخ داده است. کمدین ها نیز از داستان های مربوط به خودشان که دارای اتفاقات خنده دار است استفاده می کنند. اگر داستان خنده داری پیدا نکردید مشکل خاصی نیست چرا که در پس هر اتفاقی بالاخره یک موضوع جالب نهفته است.

۷- بامزه گی را به تاخیر بیندازید

وقتی یک لطیفه، جوک یا ایده بانمک دارید سخت است که همان لحظه آن را به اشتراک نگذارید. به یاد داشته باشید که بهترین موقعیت برای مطلب خنده دار انتهای سخنان است.

یک راه آسان برای به تاخیر انداختن شوخ طبعی، برگشت به عقب هست. به عقب برگردید و همه مطالب خنده دار را برای آخر کار جمع کنید. نیاز نیست که حتما جوک بگویید تنها کافی است از مطالبی که قبلا ذکر کرده اید یک مطلب خنده دار درآورید و بازگو کنید.

در انتها باید به این مورد اشاره کنیم که هر چه بیشتر تمرین کنید، بیشتر به فردی بامزه تبدیل خواهید شد. با عمل به این نکاتی که در این مقاله ارائه کردیم قطعا فردی شوخ طبع خواهید شد.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هرگونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی جذب در بین سایت های فارسی زبان می باشد. کتاب مدار جذب و ازدواج نوشته شاهین زند با اهداف جذب یک گزینه ایده آل یا جذب یک گزینه خاص و تبدیل رابطه به ازدواج نوشته شده است. با این کتاب مهارت های جذب را یاد خواهید گرفت و یا طبق قوانین نوین بینش هزینه پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

افزایش اعتماد به نفس

چهار مهارت ارتباطی موثر

چگونه دیگران را قانع کنیم

چگونه مورد تحسین دیگران قرار بگیریم

چه چیز بیش از همه زنان را به مردان جذب می کند

تبدیل عشق یکطرفه به دو طرفه

چگونه جذاب و زیبا باشیم

۳ روش منحصر به فرد برای جذب دیگران

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

لیست کلمات عاشقانه

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *