چگونه با زنان غرغرو، بهانه جو و ایرادگیر رفتار کنیم

چرا بعضی زنان غرغرو هستند؟

چرا بعضی زنان شخصی ایرادگیر دارند؟

نحوه برخورد با همسر بهانه گیر چیست؟

آیا با نحوه صحیح برخورد با زن غرغرو می توان او را تغییر داد؟

چگونه باید با زنان غرغرو، بهانه جو و ایرادگیر رفتار کنیم؟

امروز می خواهیم به پاسخ این پرسش ها در نوین بینش پاسخ بدهیم و توضیح دهیم چگونه عوامل متعددی مثل آسیب های عاطفی گذشته و همچنین کمالگرایی و وسواس می تواند عامل چنین ویژگی هایی در زنان پس از ازدواج شود. سپس در مورد مدیریت رابطه عاطفی خود در این شرایط و نحوه برخورد با چنین زنانی نیز صحبت خواهیم کرد.

علت بهانه جویی، ایرادگیری و غرغرهای بعضی زنان چیست؟

در مقاله ی قبلی به نام دلیل و درمان بداخلاقی زنان توضیح دادم چگونه عدم شناخت و درک درست نسبت  یک فرد باعث می شود ویژگی های شخصیتی مختلفی را به او برچسب بزنید. اگر نتوانیم فردی را درک کنیم او را دیوانه و غرغرو خطاب خواهیم کرد. این بخشی از طبیعت انسان است.

ما معمولا به زنانی که مسائل کم اهمیت را بزرگ جلوه دهند برچست غرغرو می زنیم و تصور می کنیم آنها بهانه گیر هستند. این زنان نه بهانه جو بوده و به دنبال ایراد گرفتن هستند بلکه فقط زخم هایی از گذشته ی خود دارند که برای همه آشکار نیست. اگر فردی زخم ها یا آسیب های عاطفی آن ها را هدف قرار دهد خیلی ناراحت و عصبانی می شوند و به نظر می رسد مسائل کم اهمیت را بیش از حد بزرگ می کنند در حالی که آن ها فقط زخم خورده هستند.

علت بهانه جویی زنان و رفتار زنان غرغرو

بسیاری از مشکلاتی که بین زوج ها به وجود می آید نتیجه ی عدم توانایی در برقراری ارتباط درست با یکدیگر است. منظور از ارتباط برقرار کردن صحیح در اینجا مهارت های ارتباطی و یا مهارت شنیداری نیست، منظور سطح عمیقی از درک طرف مقابل است که برای یک ارتباط موفق به آن نیاز دارید.

اجازه دهید این مورد را با جزئیات بیشتری توضیح دهم.

فرض کنید زنی به دلیل اینکه توجه کافی را از والدین خود در دوران کودکی دریافت نکرده است شخصیت وابسته ای پیدا کند. در چنین  موردی هرگونه نشانه ای از بی توجهی باعث بهانه گیری زن می شود و در نتیجه اینگونه تصور می شود که وی یک زن غرغرو است ( نگاه کنید به نظریه نیازهای انسان).

مثلا اگر همسر این زن پیامی برای فردی ارسال کند و به او نشان ندهد او به احتمال زیاد عصبانی خواهد شد زیرا تصور می کند توجهی که باید به او داشته باشد را معطوف شخص دیگری کرده است. در چنین موردی مرد به اشتباه فکر می کند همسرش با بزرگ کردن مسائل کم اهمیت بهانه جویی می کند اما در واقع همسرش زخم هایی از گذشته دارد که هرگز درمان نشده اند ( نگاه کنید به توجه به همسر).

وسواس در زنان ایرادگیر

گروهی دیگر از زنان وجود دارند که دلیل ایرادگیری آنان وسواس است. این زنان به دلیل کمالگرایی، حساسیت بیش از حد دارند و در نتیجه نسبت به بسیاری چیزها وسواس پیدا می کنند.

وسواس و کمالگرایی همچنین باعث غر زدن های مداوم و ایرادگیری های گسترده می شود. معمولا این افراد شخصیت ایرادگیری دارند. در بسیاری موارد ممکن است ایرادها و غرهای آنها بر سر مسائلی به نظر کم اهمیت باشد؛ گویی فقط به دنبال بهانه هستند ( نگاه کنید به چرا زن و شوهر دعوا می کنند).

اما واقعیت این است که حس کمالگرایی ( بسیاری مواقع به دلیل کمبود اعتماد به نفس در دوران کودکی) باعث می شود همیشه به دنبال این باشند که همه چیز به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد و هیچ نقصی وجود نداشته باشد.

مرد چه کاری می تواند انجام دهد

اگر مرد واقعا به رابطه و همسرش اهمیت بدهد اولین کاری که باید انجام دهد درک گذشته ی همسرش است. او نیاز دارد زخم های احساسی و روانشناختی گذشته ی همسرش را بشناسد.

وقتی چنین درک و شناختی به وجود آید مرد دلیل بهانه جویی ها، غرغرها و ایرادگیری های بیش از حد همسرش را متوجه می شود؛ رفتار غلطی که معمولا  به دلیل آسیب های عاطفی و گاهی کمالگرایی ایجاد می شود. اگر این شناخت را پیدا کند دیگر مثل سابق احساس منفی پیدا نمی کنید و در نتیجه باعث شعله ور شدن اختلاف بین خود و همسرتان نخواهید شد. در نتیجه می توانید بهتر از قبل با او ارتباط برقرار کنید(همان ارتباطی که پیشتر در مورد آن صحبت کردم). نتیجه ی این ارتباط بهتر، کمتر شدن دعواها خواهد بود ( نگاه کنید به ترمیم رابطه ی عاشقانه).

بعضی مردان نیز غرغرو و بهانه جو هستند

فقط زن ها با چنین مشکلی مواجه نیستند، مردان زیادی نیز وجود دارند که با بزرگ کردن مسائل کم اهمیت  غرغرو و بهانه جو  به نظر می رسند. یا به دلیل کمال گرایی بسیار ایرادگیر هستند و نسبت به همه چیز وسواس دارند. اگر رابطه برای یک زن مهم باشد در برخورد با چنین مردانی نیز باید همان رفتارهایی را که مرد در برخورد با چنین زنانی باید انجام می دهد، داشته باشد.

همه ی انسان ها چه زن و چه مرد زخم های احساسی دارند. زن نیز باید زخم های گذشته ی همسرش را بشناسد و از هدف قرار دادن آن ها و آسیب زدن به همسر خود اجتناب کند.

وقتی هر دو طرف رابطه درک و شناخت خوبی نسبت به یکدیگر داشته باشند، بهتر می توانند باهم ارتباط برقرار کنند و رابطه ی شان سالم تر خواهد بود. (نگاه کنید به چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم)

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد بازگشت به رابطه و عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق و بازگشت به عشق و ازدواج مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

علل رفتار غیر طبیعی در انسان ها

نکاتی برای ازدواج با افراد حساس

چگونه با کسانی که مارا تحقیر میکنند برخورد کنیم

بهبود روابط عاشقانه بین زن و مرد

4 مرحله ساده برای تقویت هوش هیجانی

روش های کنترل احساسات