اهمیت و نقش والدین در انتخاب همسر

خانواده و بیشتر از همه والدین نقش بسیار مهمی در انتخاب همسر دارند. در مورد این موضوع بدون شک مطالب و مقالات بسیاری نوشته شده است اما چیزی که امروز می خواهم در موردش صحبت کنم نگاهی کاملا جدید به نقش خانواده در انتخاب همسر و ازدواج است.

در واقع اینبار می خواهیم توضیح دهیم یکی از قوی ترین نقش های خانواده این است که باعث ایجاد احساس عشق می شود. منظورم این نیست که خانواده قرار است برود و با طرف مقابل شما صحبت کند تا عاشق تان شود بلکه منظورم این است که افراد عاشق کسانی می شوند که آن ها را یاد پدر و مادرشان می اندازند.

خانواده چگونه در انتخاب همسر نقش دارد

مردی ممکن است همسری انتخاب کند که در نگاه اول هیچ شباهتی به مادرش ندارد اما اگر با دقت جوانی مادرش را با او مقایسه کند متوجه می شود شباهت هایی بین همسر و مادرش وجود دارد.

شکی نیست رابطه ی ما با خانواده و والدین تاثیر خیلی قدرتمندی بر انتخاب همسرمان می گذارند. پدر و مادر اولین جنس مخالف زندگی ما هستند؛ اولین مردی که هر دختری با او احساس امنیت پیدا می کند. این احساس برای مردان از جانت مادر است.

چرا افراد عاشق کسانی می شوند که آن ها را به یاد پدر و مادرشان می اندازند؟ چرا گاهی اوقات برعکس این اتفاق می افتد؟ چرا بعضی مردم افرادی را برای ازدواج انتخاب می کنند که شبیه خانواده یا همان پدر و مادرشان نیستند، سپس متوجه خواهند شد همین افراد شبیه جوانی پدر و مادر خود هستند؟

جالب است نه؟ در ادامه به دو دلیل اصلی که اهمیت والدین در انتخاب همسر را نشان می دهد اشاره می کنیم.

نظریه آشنایی و اهمیت والدین در انتخاب عشق

اولین نظریه آشنایی است. ما چیزهایی را که برایمان آشنا هستند دوست داریم و به آنها اهمیت می دهیم؛ در عوض از چیزهایی که نا آشنا هستند دوری می کنیم. به همین دلیل است وقتی غریبه ای را برای اولین بار می بینید احساس می کنید راحت نیستید ( گاهی ممکن است احساس ناامنی کنید) و افرادی که بیشتر اوقات میبینید بیشتر دوست دارید. (نگاه کنید به دلیل علاقه به همکلاسی یا همکار چیست)

خانواده یا دقیق تر بگوییم والدین در انتخاب همسر نقش پر اهمیتی دارند زیرا با آنها زندگی کرده ایم و می توانیم رفتار آن ها را پیش بینی کنیم. در نتیجه چون اطلاعات بیشتری از وقایع پیرامون خود داریم احساس امنیت و راحتی بیشتری نیز پیدا می کنیم. بر اساس این نظریه مردان یا زنان به دنبال همسرانی هستند که شبیه والدین آن ها باشد زیرا می خواهیم این احساس امنیت و آسودگی را در خود حفظ کنیم.

حتی اگر مواردی وجود داشته باشد که در مورد والدین خود دوست نداشته باشند بازهم ترجیح می دهند راه امن تر را انتخاب کرده و راحتی خود را تضمین کنند. اما در مورد افرادی که به دنبال هیجان و ریسک هستند چه باید گفت؟

این افراد ممکن است بخواهند تجربه های جدیدی داشته باشند. این دقیقا مثال فردی است که می خواهد با شخصی بدون هیچ شباهتی با پدر و مادرش رابطه داشته باشد. یکی افراد ریکس پذیر و یکی افرادی که کودکی و تجربیات خوبی از دوران کودکی و والدین خود ندارند و آسیب های بسیاری دیده اند، همسری را انتخاب می کنند که کاملا با والدین آن ها متفاوت باشد.

پس در هر دو حالت مشاهده می کنید چقدر والدین در انتخاب همسر و ازدواج اهمیت دارند.

انتخاب همسر به دلیل شباهت به پدر و مادر برای فرصت دوم

دلیل دومی که به ما اهمیت خانواده در انتخاب همسر را توضیح می دهد “بدست آوردن فرصت دوم” است.

بعضی مردم می خواهند با افرادی شبیه پدر و مادرشان رابطه داشته باشند زیرا در تلاش هستند فرصت دومی برای جبران “نیاز به توجه والدین” بدست آورند ( نگاه کنید به چگونه برطرف کردن نیاز های ضمیر ناخودآگاه باعث عاشق شدن می شود). پسری را تصور کنید که از جانب مادر آسیب دیده و یا در حسرت توجه وی بوده است؛ این پسر تلاش می کند با رابطه برقرار کردن با فردی که شبیه مادرش است رضایتی را که از مادرش به دست نیاورده کسب کند.

این پسر در این شرایط همه تلاش خود را می کند تا این فرصت جدید را پیدا کند زیرا ناخودآگاه معتقد است پیدا کردن فردی شبیه پدر ( اگر دختر باشه) یا مادر ( اگر پسر باشد) می تواند این فرصت جدید را ایجاد کنیم.  ((اینگونه بلاخره به خود ثابت کرده است که می تواند)).

همانطور که در دوره های آکادمی عشق همیشه گفته ام برای ضمیر ناخودآگاه هر فردی که شبیه یک گروه خاص از افراد باشد نشان دهنده ی کل گروه خواهد بود. به عبارت دیگر ضمیر ناخودآگاه واقعا نمی تواند بین یک فرد بلوندی که با شما بدرفتاری کرده است با فرد بلوندی که به تازگی با او آشنا شده اید تفاوت قائل شود.

اما بعضی افراد شجاعت کافی برای جبران این نیاز را به این شکل ندارند و ممکن است ترس تجربه مشابه بر آنها غلبه کند.  به عبارت دیگر افرادی که ناخودآگاه از این تجربه مشترک ترس دارند ترجیح می دهند همسرانی را برای ازدواج انتخاب کنند که کاملا متفاوت با والدین شان است.

اینکه مرد یا زنی همسری را انتخاب کند که شبیه پدر و مادرش بوده یا دقیقا برخلاف والدینش است به عوامل زیادی از جمله گذشته ی فرد، باورهای او و ویژگی های شخصیتی اش نیز بستگی دارد.

به همین دلیل ممکن است برای یک زن مردی که شبیه پدرش باشد جذاب تر به نظر برسد و برای زن دیگری مردی که شبیه پدرش است از همه ی مردهای دیگر کمتر جذاب باشد.

چرا در آغاز متوجه تاثیر والدین در انتخاب خود نمی شویم

چرا گاهی اتفاق می افتد فردی همسرش را انتخاب کند ولی متوجه این شباهت نشود و بعدها بفهمد همسرش به والدینش شباهت دارد؟  این یکی از خصوصیت های ضمیر ناخودآگاه است. ضمیر ناخودآگاه خیلی قدرتمند است و نشانه هایی را می بیند که ضمیر خودآگاه به سختی متوجه آن ها می شود.

ضمیر ناخودآگاه شما باعث می شود به فردی که شبیه پدر و مادرتان است جذب شوید بدون اینکه ضمیر خودآگاه بتواند متوجه آن شود.

به همین دلیل بعضی افراد مدت ها بعد از ازدواج متوجه می شوند همسری که انتخاب کرده اند به پدر و مادر آن ها شباهت دارد.

 نوشته ی شاهین زند محقق و پژوهشگر.

نویت بینش یک مرکز پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

سیاست رفتاری در مقابل خانواده شوهر

7 گام برای پیدا کردن همسر دلخواه

تاثیر دخالت خانواده بر طلاق

تاثیر دوستان در زندگی

انتخاب همسر