درس هایی از شکست یک کسب و کار

این مقاله تجربه ی شخصی من نیست، این مقاله درس هایی برای شروع کسب و کار از زبان فاروق رضوان، میلیونر مصری می باشد که پروژه ی او در ساخت شبکه ی اجتماعی شکست خورد.

در سال 2014 فاروق رضوان تصمیم گرفت شبکه ای اجتماعی به نام Optimistnet که تنها شامل پست های مثبت و انگیزشی می باشد تاسیس کند. هدف او برای اجرای این پروزه مشخص بود، او قصد داشت با تاسیس یک شبکه ی اجتماعی با جمعیت بالا درآمد خود را چندین برابر افزایش دهد.

فاروق رضوان قصد داشت کاری انجام دهد که مورد قبول اکثر مردم باشد. او می گوید:” من به این نتیجه رسیدم که فیسبوک شامل پست های بسیار منفی بود و تصمیم گرفتم شبکه ای اجتماعی تاسیس کنم تا مردم هنگام وقت گذراندن در آن تنها پست های مثبت بخوانند و انگیزه بگیرند”

او شبکه ی اجتماعی خود را تاسیس کرد و توانست در مدت کوتاهی 30000 کاربر، 100000 پست و 200000 بازدید از هر صفحه در ماه جمع آوری کند.

و متوجه شد که کاملا در اشتباه بوده است!

بیشتر مردم به جای مبارزه با احساسات بد خود می خواهند از آن ها فرار کنند.

می دانید چرا بعضی مردم به پست ها و جملات انگیزشی علاقه دارند؟

  1. آن ها شجاع هستند: اگر برای رو به رو شدن با مشکلاتش به اندازه ی کافی شجاع باشد به چیزی نیاز دارد که در این مسیر به او کمک کند. در نتیجه کسی که جرات رو به رو شدن با مشکلاتش را نداشته باشد به پست های انگیزشی علاقه ای نخواهد داشت. در حقیقت او از این پست ها متنفر است زیرا چنین پست هایی به او یادآوری می کنند که در حال فرار از مشکلات خود می باشد. (نگاه کنید به چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم)
  2. آن ها اعتماد به نفس دارند: هر فرد باید برای رو به رو شدن با مشکلات خود به سطح معینی از اعتماد به نفس رسیده باشد و تنها در این صورت به پست ها و جملات انگیزشی علاقه مند خواهد شد. اگر این سطح از اعتماد به نفس وجود نداشته باشد پست های انگیزشی برای او بی فایده به نظر می رشند. (نگاه کنید به چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید)

مردم وقتی با احساس خستگی و شکست رو به رو می شوند دوست دارند بازی کنند، در فیسبوک و شبکه های اجتماعی وقت بگذارنند و از راه ممکن دیگری حواس خود را پرت کنند. در این شرایط پست ها و جملات انگیزشی آخرین چیزی است که به ذهن فرد می رسد زیرا این پست ها او را به واقعیتی بر میگرداند که سعی دارد از آن فرار کند.

به طور خلاصه یک شبکه ی اجتماعی انگیزشی تنها برای افراد شجاع و با اعتماد به نفس کارآمد است نه برای اکثر مردم. و زمانی که بدانید این افراد کمتر از 5 درصد مردم هستند متوجه می شوید چنین شبکه ی اجتماعی نمی تواند موفق باشد.

Optimistnet با چه چیزی رقابت می کرد

Optimistnet تنها با یک شبکه ی اجتماعی منفی مانند فیسبوک رقابت نمی کرد، Optimistnet با تمام بازی ها، دارو ها و مواد مخدر و هر چیز دیگری که باعث حواس پرتی مردم می شد رقابت می کرد.

Optimistnet برای اکثر مردم ( که شجاعت کافی ندارند) یک هشدار تلخ درباره ی همه ی چیزهایی بود که می خواستند از آن فرار کنند.

تعجبی نبود که تنها 5% از کاربران فعال بودند و 95% از آن ها بعد از چند روز برنامه را حذف می کردند. زیرا تنها 5% مردم شجاعت رو به رو شدن با چنین پست هایی را داشتند و دیگران به دلیل فرار از مشکلاتشان نمی خواستند از مطالب انگیزشی استفاده کنند.

چه نوع کسب و کاری باید راه اندازی کرد

دو نوع کسب و کار حتما موفق خواهد بود:

  1. کسب و کار بسیار مفیدی که مردم نتوانند بدون آن زندگی کنند، مثلا شبکه های اجتماعی مانند whatsapp یا وبسایت هایی مانند ویکی پدیا.
  2. کسب و کار هایی که حواس مردم را پرت کنند. مثلا بازی های جذابی مانند clash of clans

Optimistnet  در هیچ یک از این دو دسته جایی نداشت. نه ابزاری بود که مردم نتوانند بدون آن زندگی کنند و نه می توانست حواس مردم را پرت کند.

البته بعد از شکست Optimistnet فاروق رضوان تسلیم نشد و کسب و کار دیگری راه اندازی کرد. او اکنون یک کارآفرین ثروتمند و جوان است.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

چگونگی تداوم در کسب و کار

چگونه یک کسب و کار موفق راه بیندازیم

دلایل شکست افراد باهوش در کسب و کار

دلایل شکست یک کسب و کار

لیست کارآفرینان موفق

چطور می توان یک کسب و کار اینترنتی پردرآمد داشت؟

شکست های کسب و کار. شکست در کار. کارآفرینی و کسب و کار. نقشه کسب و کار. ایجاد کسب و کار. راهنمای کسب و کارهای کوچک. انتخاب کسب و کار. مدیریت کسب و کارهای کوچک