طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست و چگونه درمان می شود

طلاق عاطفی چیست؟

چگونه متوجه طلاق عاطفی در رابطه خود شویم؟

راه حل مقابله با طلاق عاطفی و درمان آن چیست؟

دلیل اینکه عنوان طلاق عاطفی چیست و چگونه درمان می شود را انتخاب کردم این است که مراجع های تیم نوین بینش همیشه این پرسش ها را ارسال می کنند.

قبل از هر چیز اجازه دهید به این نکته اشاره کنم که طلاق عاطفی یک بیماری نیست که به دنبال درمان آن باشید. طلاق عاطفی یک مسئله است که ممکن است در زندگی مشترک با آن مواجه شوید که اگر راه های پیشگیری از طلاق عاطفی را بدانید هرگز آن را تجربه نخواهید کرد. به هر حال اگر با مسئله طلاق عاطفی مواجه شوید باید به دنبال راه حلی برای حل این مسئله در زندگی خود بگردید.

پس در این مقاله وقتی از درمان طلاق عاطفی سخن می گوییم منظورمان مقابله با طلاق عاطفی است. در این مقاله متوجه خواهید شد طی چند مرحله یک رابطه به طلاق عاطفی منجر می شود. همچنین به نشانه های طلاق عاطفی اشاره می کنیم و شما را با درمان و روش های پیشگیری از آن آشنا خواهیم کرد.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی یک مکانیسم روانشناختی است که بعضی زوج ها از آن استفاده می کنند تا از خود در مقابل ازدواجی که سلامت روانی آنان را تهدید می کند دفاع کنند.

طلاق عاطفی وقتی رخ می دهد که حداقل یکی از دو طرف به دلیل احساسات منفی که از طرف مقابل دریافت می کند دیگر احساس عاشقانه نسبت به فرد مقابل نداشته باشد.

طلاق عاطفی قبل از طلاق رخ می دهد و در بعضی موارد حتی ممکن است به دلایل فرهنگی و سنتی منجر به طلاق نشود و زوج ها بدون یک رابطه صمیمی و عاشقانه سال ها مجبور به زندگی با هم شوند.

فردی که اول نسبت به رابطه سرد می شود و احساسات عاشقانه خود را از ازدواج جدا می کند ” آغازگر” می نامیم و فردی که حداقل در آغاز تمایلی به این جدایی عاطفی و عاشقانه ندارد را ” تسلیم شونده” می نامیم.

مراحل طلاق عاطفی

در ادامه مراحل طلاق عاطفی را برای فرد آغازگر و تسلیم شونده به صورت مجزا بیان خواهیم کرد.

مراحل طلاق عاطفی برای آغازگر:

برای زوجی که آغازگر طلاق عاطفی است دو مرحله وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • ناهماهنگی شناختی: در این مرحله آغازگر بین احساسات مثبت و احساسات منفی سردرگم است و حتی ممکن است نسبت به طرف مقابل رفتار متناقضی از خود نشان دهد.
  • سردی عاطفی: در این مرحله زوج آغازگر دیگر نسبت به طرف مقابل خود احساسی نداشته و تا جایی که امکان دارد سعی می کند از وی فاصله بگیرد.

مراحل طلاق عاطفی برای تسلیم شونده:

اما مراحل برای زوج تسلیم شونده سخت تر و طولانی تر است. طلاق عاطفی برای وی شامل ۶ مرحله می شود (نگاه کنید به مراحل بهبود پس از جدایی و طلاق):

  • انکار: در این مرحله از طلاق عاطفی زوج تسلیم شونده با وجود مشکلات وانمود می کند همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد.
  • خشم: در این مرحله طرف مقابل تبدیل می شود به بدترین فردی که در زندگی با او در ارتباط بوده است. در این مرحله زوج تسلیم شونده دلیل همه مشکلات و چالش های زندگی را به همسر خود معطوف می کند.
  • التماس: در این مرحله وی سعی می کند خرابی ها و آسیب هایی را که در رابطه عاطفی وجود دارد ترمیم کند و اینکار را با التماس، گریه و یا ایجاد احساس دلسوزی انجام می دهد.
  • افسردگی: در این مرحله زوج تسلیم شونده بیشتر وقت خود را در تخت خواب یا جلوی تلویزیون می گذراند. ناراحتی، گریه، گوشه نشینی و بی حوصلگی از بارزترین نشانه های این مرحله است.
  • پذیرش: اگر هیچ یک از راهکارهای بازگرداندن عشق به رابطه جوابگو نباشد، آخرین مرحله پذیرش خواهد بود. این مرحله بهترین مرحله است زیرا با پذیرش طلاق عاطفی، شخص تسلیم شونده می پذیرد جدایی بهترین انتخاب است (نگاه کنید به تداوم عشق بعد از ازدواج).

نشانه های طلاق عاطفی

نشانه هایی در یک رابطه عاطفی وجود دارد که می تواند طلاق عاطفی را پیش بینی کند. به زبان ساده این نشانه ها همان نشانه ها یا سیگنال هایی هستند که احساس منفی را به طرف مقابل ارسال می کنند و باعث ایجاد طلاق عاطفی می شوند.

یکی از این نشانه ها مقصر دانستن فرد به جای مقصر دانستن رفتار وی است. به یاد داشته باشید همه ی ما اشتباه می کنیم و این رفتار ما است که اشتباه تلقی می شود و نه خود ما.

از دیگر نشانه های طلاق عاطفی فاصله گرفتن از یکدیگر است. اگر با شریک دلدادگی خود تفریح ندارید، وقتی نمی گذرانید، بازی نمی کنید، تجربیات هیجان انگیز ندارید پس بدانید در حال نزدیک شدن به طلاق عاطفی هستید.

یکی دیگر از نشانه های طلاق عاطفی اضطراب جدایی است. اضطراب جدایی وقتی ایجاد می شود که شما نتوانید جدایی و یا دوری طرف مقابل خود را تحمل کنید و همیشه به عشق خود وابسته باشید.

در این شرایط حساسیت ها و رفتارهای کنترل کننده باعث ارسال احساس منفی و فاصله گرفتن زوج تان از شما می شود (نگاه کنید به اگر این نشانه ها را در همسرتان می بینید، دیگر به شما علاقه ندارد).

درمان طلاق عاطفی

اکنون که با مراحل و نشانه های طلاق عاطفی آشنا شده اید احتمالا متوجه شده اید که راهکار درمان طلاق عاطفی پرهیز از ارسال احساس منفی و جایگزین کردن آن با احساس مثبت است. البته طلاق عاطفی یک بیماری نیست و بهتر است به جای واژه درمان از عبارت مقابله با طلاق عاطفی استفاده کنیم.

اولین قدم شما برای مقابله این است که ارتباط خود را با همسرتان به حداقل برسانید. اگر وی از شما جدا زندگی می کند اجازه دهید مدتی ارتباط شما کاملا قطع شود. اگر امکانش است به بهانه مسافرت یا هر چیز دیگر مدتی از او فاصله بگیرید یا جدا شوید (نگاه کنید به راه های برگرداندن عشق از دست رفته).

اما اگر امکان دور شدن وجود ندارد و در زیر یک سقف زندگی می کنید سعی کنید تا جایی که امکان است از او فاصله گرفته و به او آزادی عمل بدهید. اگر با شما صحبت کرد فقط در حدی که پاسخش را بدهید با روی خوش پاسخش را بدهید و از صحبت کردن بیشتر خودداری کنید. این فاصله گرفتن شما از وی به صورت موقتی است.

اگر طرف مقابل با فقدان شما در زندگی خود مواجه شود بیشتر “بودن” شما برای او معنی پیدا خواهد کرد. اکنون ممکن است این پرسش به وجود بیاید که آیا اگر از وی فاصله بگیریم باعث نمی شود همسرمان ما را فراموش کند؟

خیر. در روانشناسی چیزی به نام فراموشی وجود ندارد مگر اینکه شخص مورد نظر بیماری آلزایمر داشته باشد. تنها چیزی که تغییر می کند احساسات مرتبط با شما است. به عبارت دیگر شما ممکن است امروز نسبت به همسر خود حس خوبی داشته باشید اما فردا آن حس، به یک حس بد تبدیل شود .

همسرتان هرگز فراموش نمی شود و این فقط احساس شما است که نسبت به آن فرد تغییر می کند. اگر شما با طلاق عاطفی مواجه شده اید برای درمان آن ابتدا باید احساس منفی را از بین ببرید. فقدان یا کمرنگ شدن شما باعث می شود احساسات منفی به مرور از بین برود. سپس آماده می شوید برای ارسال احساس مثبت یا بهتر است بگوییم سیگنال های مثبت برای جلوگیری از طلاق عاطفی.

پیشگیری از طلاق عاطفی

همانطور که خودتان نیز تا کنون حدس زده اید پیشگیری از طلاق عاطفی بسیار ساده تر و مهم تر از درمان طلاق عاطفی است.

پس قبل از اینکه زوج تان به یک آغازگر تبدیل شود و وارد مرحله ناهماهنگی شناختی شود با ایجاد موقعیت های مناسب، هیجان و خوشگذرانی را در رابطه خود افزایش دهید.

ناهماهنگی شناختی در آغازگر وقتی ایجاد می شود که وی دو احساس متناقض مثبت و منفی نسبت به همسر خود پیدا کند و باعث شود کم کم نگرش و باورش نسبت به همسر خود تغییر کند. پس از همان ابتدا مراقب باشید احساس منفی شکل نگیرد و فقط روی احساس مثبت تمرکز کنید.

برای افزایش احساس مثبت در بازی ها و سرگرمی هایی که شریک عاطفی تان به آن علاقه دارد مشارکت کنید. و سعی کنید همیشه لبخند بر لب داشته باشید و همسر خود را نیز بخندانید.

همین چند نکته ساده می تواند تضمینی باشد بر حفظ سلامت رابطه عاطفی شما و پیشگیری از طلاق عاطفی (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به روش های افزایش عشق در رابطه ی عاشقانه).

همچنین باید از رفتار کنترل کننده، بهانه جویی و کمال گرایی پرهیز کنید و در عوض به فکر راهی برای شاد کردن طرف مقابل باشید (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به علت و درمان بی میلی مرد به زن).

انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند و نمی توان راهکاری جامع برای همه ارائه کرد. به همین دلیل است که بحران طلاق نیاز به آگاهی در این زمینه دارد تا به شما در حل این مسئله بحرانی کمک کند.

از یک فرد آگاه در این مورد کمک بگیرید تا به شما کمک کند راه های بیشتری برای شاد کردن و ایجاد احساس مثبت در طرف مقابل خود و درمان طلاق عاطفی پیدا کنید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد بازگشت به رابطه و عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق  مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهم بیشتر بدانم:

نشانه های عشق یک طرفه و عشق دو طرفه

چگونه عشق شوهرم باشم

عواملی که باعث بازگشت عشق می شود

دلیل هوس بازی متاهل ها چیست

بعد از جدایی چه باید کرد – بایدها و نباید ها بعد از جدایی

آشنایی با تیم نوین بینش